Väljer man ridstil av okunskap

O

OlleAtlas

Efter diskussioner kring hur vi gör olika grejer, och om vi gör dem, på en anna lista jag är med i, började jag fundera mycket över olika ridstilar. Just här diskuterade vi bland annat ryggning och att överböja halsen åt olika håll. På den listan kommer vi från många olika världar inom ridningen. Där finns AR, Western, "vanlig" dressyr, körning osv. I våra diskussioner har vi förlarat hur vi gör olika saker i vår ridning. Svaren blev helt olika, men ett har de gemensamt. De verkar fungera!

På det här forumet förekommer ju en mängd olika idéer om hurman gör olika saker. Det finns tankar om böjning kontra rakriktning, om tyglar, skänklar, sits och allt möjligt.
Själv rider jag i huvudsak enligt AR men drar ifrån eller lägger till lite annat också. Nu funderar jag på i fall vi ofta hänger oss till just en ridstil på grund av vår okunskap. Ska villigt erkänna att jag inte är så himla kunnig, så för mig har AR inneburit logiska förklaringar på sådant jag undrar över. Plus att min pålle är vädligt nöjd och musklar fint. Väljer vi kanske den stil som ger oss logik och också får pålle att gå rimligt bra, eller verka nöjd.

Blir vi mindre och mindre dogmatiska ju mer vi lär oss?

I skogen har vi väl alla hamnat i situationer som måste lösas, vi måste t ex backa för att ett träd rasat i vår väg. Då backar vi, utan att tänka ett jota på hur vi gör. Och pålle förstår utan vidare.

Vad tror ni om detta?

OlleAtlas

Sv: Väljer man ridstil av okunskap

När jag väljer tränare (tror inte på "stilar") så gör jag det för att just den tränaren kan något som jag också vill kunna, men som jag inte kan än. Så självklart är det min okunskap som styr mitt val! :)

samma här, jag blandar ger och tar.
Vill inte tillhöra någon annan än min egen övertygelse och den får jag genom att söka lite här och där.
Boken skriven av Sally Swift (som jag läste första gången för 10 år sedan) har nog gett mig mest i Aha upplevelse.
Nu när jag rider känner jag igen mig i den gamla boken.

Det är synd att det finns så många med arg framtoning på Buke när man försöker prata om ridning, ridstil el. dyl. (avel, hingstar mm)
Hmmm, kanske är det pga av okunskap...personer hoppar då på någon form av "tillhörighet" och sen blir de Besserwissers.

Personligen är jag inne på Buke och surfar, ibland tänker jag ..här kan jag dela med mig...men när man har gjort det ett antal gånger och endast fått "aggression" tillbaks så ångrar man sig.
Gillar högt till tak, vill gärna ha debatt men försöker ändå vara balanserad i mina uttalanden.

Catarina

Jag tror man blir mycket mer kräsen med t ex tränare när man kommit en bit själv, och man vill ah något som fungerar för att komma till det mål man vill.

Jag personligen tycker det är tuffare att rida underbara galoppiruetter (eller bara samlad galopp för den delen) på en häst som man bara behöver antyda det man vill, inte hålla på att bråka eller dra i hästen, eller att man har en tung och stel häst. En sån sak tycker jag är 10ggr mer värd än att man tar sej från en punkt till en annan på ett snyggt sätt utan att ha en bra ridkänsla. Håller man sej till andras mallar (som det lätt blir i sportgrenar) får ju inte JAG den upplevelsen jag vill ha.
Därför har jag kommit fram till att jag inte kan ha en tävlingsinriktad tränare oavsett disciplin; dressyr, hoppning, western osv. MEN det får inte vara en oambitiös ineffektiv tränare heller, och den måste sträva efter samma mål ang. lätthet och samling som mej.

Sen att fler inom barockridning lär ut på ett logiskt sätt än inom t ex dressyr (men det finns bra tränare där också!) är bara ett plus. Fast själv läser jag hellre på teoretiskt innan jag ger mej på något för att kunna bedöma en del själv och sålla bland kommentarerna från tränaren. Eller helt enkelt för att man lättare lär sej genom upprepning.

Kan man bara tillräckligt mycket kan man träna för vilken kass tränare som helst och ändå utvecklas.

Det svåra är att lägga grunden...

Vilka bra svar från er alla :bow: :bow: :bow:

Trots att jag gav en ganska så lurvig förklaring (tror jag) av hur jag menade så förstod ni.

Precis som ni andra tar och ger jag. Försöker att lära mig och sedan utgå från det sunda förnuftet och magkänslan. Men ibland är det skitsvårt att bedöma, dock. Tänker jag rätt, eller tänker jag fel? Eller är det mittimellan? Mycket låter så himla vettigt. Samtidigt är det väldigt roligt och utvecklande.

Carmenzita, nu ska jag ställa en filosofisk fråga. Finns det någon grund? Är öppenheten en grund? Finns det "flera olika grunder" som funkar lika bra men på olika sätt?

OlleAtlas

HrafnKatla skrev:
Personligen är jag inne på Buke och surfar, ibland tänker jag ..här kan jag dela med mig...men när man har gjort det ett antal gånger och endast fått "aggression" tillbaks så ångrar man sig.
Gillar högt till tak, vill gärna ha debatt men försöker ändå vara balanserad i mina uttalanden.

Catarina

Åh, jag vill gärna få veta och lovar att inte vara aggressiv. Det är ju skitkul att få ta del av er andras erfarenheter.

OlleAtlas skrev:
Carmenzita, nu ska jag ställa en filosofisk fråga. Finns det någon grund? Är öppenheten en grund? Finns det "flera olika grunder" som funkar lika bra men på olika sätt?

OlleAtlas

Hihi inte riktat till mej men ändå ;)
En "grund" kan bestå av olika filosofier eller hjälper, men det är ändå samma sak - att man har alla grundläggande pusselbitar på plats, man kan rida varje del på hästen på det sätt man vill, man har en bra kommunikation och vet på ett ung. hur hästen reagerar på det vi gör så man kan pussla ihop olika saker när man sedan vill lära in en nyrörelse/övning för att komma längre. Man KAN redan rida sin häst alltså, och har en bra teoretisk grund. Och sedan kan tränaren hjälpa till att hitta saker att förbättra och hitta på övningar som gör att man själv "hittar" fler knappar.

Då ska jag ge dig ett ärligt svar: jag vet inte. :smirk:
I dagsläget (där jag befinner mig nu, i såväl teoretisk som praktisk kunskap) tror jag att det finns vissa grundelement som ryttaren måste förstå och kunna utföra. (Förutsatt att man vill rida dressyr). Och jag tror att grunden är densamma - nämligen en häst som kan bära sig själv och ryttaren, komma fram till handen, är skolad i munnen, att ryttaren har en skolad sits och hand och har kunskaper i hästens rörelsemekanik.

Självklart är det bra att man är öppen och villig att försöka hitta russin i olika kakor, problemet som _jag_ haft är att jag inte riktigt vetat hur russin ser ut, smakar, odlas och används. Jag har letat och letat, men inte haft kunskap om själva russinet. Nu låter det som om jag är helt bakom flötet... Hur ska jag uttrycka det. Ridning är inte helt enkelt, det finns så ohyggligt många aspekter, och jag upplever att många nöjer sig med att nosa på än det ena än det andra. Och det blir varken hackat eller malet. Man åker på en clinic med någon tränare, hör några lösryckta meningar (som inte behöver vara fel, men som för att ge effekt, ska göras av ekipage som kommit väldigt långt) och tar det till sig. Kanske hästen reagerar ganska bra och så tycker man att det var en grundsten att stå på. När man egentligen bara pregat in en växelspak i sitt bilbygge. (Man behöver ju motor, chassi, bensin, hjul osv osv).

Det där har nog lite med tränaren att göra också. Är tränaren duktig på att förklara och instruera och har bra kontakt med sina elever är förutsättningarna bra för att lära sej. Om tränaren dessutom är duktig på att hitta rätt "nivå" för träningen både vad gäller ryttare och häst är det ett stort plus.
Och själv får man vara noga med som sagt att hitta en tränare man respekterar.. :)

Jag tycker det är bra att man kollar runt. Tid och bredd i tänket ger på sikt en helhet. Så har det varit för mig, hattat lite här och lite där och nu kommer Aha uppelvelserna oftare och oftare. jag har hållit på med hästar från o till i en del år men först nu inser jag att jag inte är på nån annan än grundnivå :crazy:
Efter gårdagens övning för min klassiska dressyrtränare med ridning på en hand (åttor på liten volt) fick jag helt plötsligt "användning" av min kunskap både från western och Hempling. Det som genomsyrar mina ahaupplevelser mest är nog läran från Sally Swift, hon kommer in mer och mer i mitt huvud och efter så många år som ryttare börjar jag se samband. :)
Om jag inte hattat runt så tror jag att jag varit fast i någon enskild lära vilket begränsar tankens färd.

Håller med skribenten som sa att läraren är viktig för det är lite A och O att man pratar samma språk.

Att man inte säger hälar ner utan tår upp bara en sån sak har gett mig en förståelse för hur hårfint tanken bedömmer och kan ge en felaktig ridning
har ni tänkt på skillnaden? ;) Om inte så pröva så känner ni hur anorlunda "spänningen" blir i fot, ben och slutligen sätet.
catarina

HrafnKatla skrev:
samma här, jag blandar ger och tar.
Vill inte tillhöra någon annan än min egen övertygelse och den får jag genom att söka lite här och där.
Boken skriven av Sally Swift (som jag läste första gången för 10 år sedan) har nog gett mig mest i Aha upplevelse.
Nu när jag rider känner jag igen mig i den gamla boken.

Det är synd att det finns så många med arg framtoning på Buke när man försöker prata om ridning, ridstil el. dyl. (avel, hingstar mm)
Hmmm, kanske är det pga av okunskap...personer hoppar då på någon form av "tillhörighet" och sen blir de Besserwissers.

Catarina

:bow: :bump: :banana: Vilket bra inlägg! Håller helt med dig! Även ditt andra inlägg gillar jag!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Anette.
ja visst är det trist att många trådar totalt ballar ur. Det finns mycket aggression som måste ut här på Buke :D .
För några år sedan när jag var lite mer aktiv (Stallet/Buke), framför allt på sadeldiskussioner och knottmedel tyckte jag moralen var högre.

Heja våra underbara hästar med alla sina egna och dess ryttares brister..som ger sig uttryck här på nätet ;)

Tänk vad tur vi har som har möjlighet att vraka bland teorier, synd att man blir/är så pank jämnt.
Craig Stevens har kurs i helgen, alldeles i närheten av vårt stall och både min tränare och en stallkompis skall rida för honom men jag har varken råd :cry: eller tid :( att gå.

Catarina

Jag är inte snäll alla ggr heller, men jag biter bara de som bits. Sedan behöver de inte ha bitit mig utan jag kan mycket väl gå på någon som hackar på någon annan. Men jag gör det för att den personen skall känna hur det känns att få ett bett och på så vis få dem att sluta hacka. Ibland kan ju också gammalt tjafs komma upp.

Så oskyldig är inte jag heller men jag ger mig aldrig på någon som själv har en mjuk hållning. Mao betalt kvitteras. Är man snäll är jag det men jag tillåter ingen trampa på mig och har mycket svårt för att se kaxiga personer trampa på andra som är snälla. Om du visste hur många mail jag fått där folk inte vågar ställa en fråga i forumet pga att de är rädda att bli hackade på!!! Och det är många ggr bra frågor som andra kan ha nytta av, men de har dåliga erfarenheter, egna eller har sett andras, av hur elaka besserwissertyper kan vara mot beskedliga, snälla människor!

Det konstigaste av allt är att en del kan ha dessa elakingar som idoler!? Man undrar ibland om folk är totalt hjärntvättade!

Anette

Hmm.... låter lite som "öga för öga"-principen. Om man beter sej aggressivt (om det nu är rätt uttryck när det gäller människors bjäbb :p ) skapar det ju bara nya motsättningar. Sätta gränser är en sak, att vias vart man står för att inte bli trampad på. Men att göra det på samma sätt som det sätt man INTE gillar hos andra människor? Låter inte vidare konstruktivt.

De som vi mest irriterar/stör oss på är de vi kan lära oss mest av vad gäller vår "mentala mogenhet" och sätt att bemöta andra på för att skapa en god cirkel till sej själv. Ser man det så är det en utmaning att vara social ;) Varje kontakt en lärdom.

Förlåt om jag struntar i ursprungliga diskussionsämnet, men visst är det så! man är jätterädd för att folk ska vara elaka. Jag har haft lite dåliga erfarenheter av det där, irl då. Är hiiimla rädd för att skriva/säga nåt som är fel enl normen. Jag håller väl på att bli lite starkare i mig själv, men det tar tid. Att folk inte kan ta hänsyn till andra, osäkra artfränder!

Sen är det ju så att man helst ska ha en viss status för att kunna skriva om olika ämnen, annars riskerar man bojkott eller hackning. Om folk vet om en så har man ju uppbackning. Och det vet även dom elaka.

Det där med okunskap.. Det var inte ett dugg dvårt att förstå vad du menade, OlleAtlas. Själv försöker jag ta in en massa fakta, men jag är väl för lat. Orkar inte plöja mig igenom tjocka engelska böcker för att hitta guldkornen. Dessutom ligger jag inte på den nivån än, kan inte spela på allt det där som står..

Nuvarande tränaren är jättebra! Back to basic, och hon kommer vara bra länge till. Om jag inte skulle få för mig att den ridning hon förespråkar är fel, då går jag vidare, eller framför mina tvivel först då.. denna tränare är himla bra för att argumentera för sin sak, inga svar bygger på "det är så, eller det ska se ut så".

Nog bygger vår ridning på okunskap, huvudsaken är att man aldrig slutar försöka finna kunskap! Om man bara infogar i det som andra säger.. då måste man ransaka sig själv. Som sagt så har jag en tendens att göra det.. men jag funderar sedan och verkar i det tysta sen. Det är min stil, än så länge iaf. Jag vill inte ta diskussion, när jag tänker på det får jag ont i magen. Iaf inte med folk som anses vara "bättre vetande".

Sån är jag.. och det bottnar i en väldig osäkerhet. Jag har mina övertygelser, och dom följer jag. Man i det tysta.
Har ett helt liv på mig att argumentera.

I slutet kan man bara lita till sig själv.

//Sofia

Totola skrev:
Hmm.... låter lite som "öga för öga"-principen. Om man beter sej aggressivt (om det nu är rätt uttryck när det gäller människors bjäbb :p ) skapar det ju bara nya motsättningar. Sätta gränser är en sak, att vias vart man står för att inte bli trampad på. Men att göra det på samma sätt som det sätt man INTE gillar hos andra människor? Låter inte vidare konstruktivt.

De som vi mest irriterar/stör oss på är de vi kan lära oss mest av vad gäller vår "mentala mogenhet" och sätt att bemöta andra på för att skapa en god cirkel till sej själv. Ser man det så är det en utmaning att vara social ;) Varje kontakt en lärdom.

Allt beror ju på hur långt man driver det. Jag går på och hackar på själva beteendet och försöker få personen att ta reson. Dessutom är jag inte långsint och slutar personen hacka, så gör jag det med. Men jag kan gå på igen om det är så att det upprepas. tycker nämligen det är hemskt när mjuka människor blir ledsna pga en elak besserwisser eller fler! Och det har förekommit flera ggr på forumet!

Ont skall med ont fördrivas kan funka om man gör det balanserat och inte går för långt.

Hallonsoda skrev:
Förlåt om jag struntar i ursprungliga diskussionsämnet, men visst är det så! man är jätterädd för att folk ska vara elaka. Jag har haft lite dåliga erfarenheter av det där, irl då. Är hiiimla rädd för att skriva/säga nåt som är fel enl normen. Jag håller väl på att bli lite starkare i mig själv, men det tar tid. Att folk inte kan ta hänsyn till andra, osäkra artfränder!

Sen är det ju så att man helst ska ha en viss status för att kunna skriva om olika ämnen, annars riskerar man bojkott eller hackning. Om folk vet om en så har man ju uppbackning. Och det vet även dom elaka.

Det där med okunskap.. Det var inte ett dugg dvårt att förstå vad du menade, OlleAtlas. Själv försöker jag ta in en massa fakta, men jag är väl för lat. Orkar inte plöja mig igenom tjocka engelska böcker för att hitta guldkornen. Dessutom ligger jag inte på den nivån än, kan inte spela på allt det där som står..

Nuvarande tränaren är jättebra! Back to basic, och hon kommer vara bra länge till. Om jag inte skulle få för mig att den ridning hon förespråkar är fel, då går jag vidare, eller framför mina tvivel först då.. denna tränare är himla bra för att argumentera för sin sak, inga svar bygger på "det är så, eller det ska se ut så".

Nog bygger vår ridning på okunskap, huvudsaken är att man aldrig slutar försöka finna kunskap! Om man bara infogar i det som andra säger.. då måste man ransaka sig själv. Som sagt så har jag en tendens att göra det.. men jag funderar sedan och verkar i det tysta sen. Det är min stil, än så länge iaf. Jag vill inte ta diskussion, när jag tänker på det får jag ont i magen. Iaf inte med folk som anses vara "bättre vetande".

Sån är jag.. och det bottnar i en väldig osäkerhet. Jag har mina övertygelser, och dom följer jag. Man i det tysta.
Har ett helt liv på mig att argumentera.

I slutet kan man bara lita till sig själv.

//Sofia

:bump: :bump: :bump: Bra sagt! Bara stå på dig!

Anette

Min syster håller på med AR sedan några år, tidigare red hon dressyr och hoppning för "vanliga" tränare. Hon bytte till AR då hon varit på kurs för Bent Brendrup, hoppas att stavningen är rätt. Vi har haft långa disskussioner om detta för jag fattar ingenting när hon börjar snacka AR. Jag tror att hon bytte inriktning för att hennes häst går bättre på ett skarpare bett, vilket är OK för hennes AR tränare. Med andra ord har hon trevligare med sin häst och slipper träna för tävling vilket hon inte är intresserad av. Dessutom verkar det ingå en del vin och ost provning mm vilket alltid är trevligt ju :d !

Haha tror inte riktigt det kan vara de enda anledningarna till att hon trivs med det ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 406
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 349
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har lite problem med mitt halvblod, 13 år, så jag tar gärna emot tips på hur/vad jag ska göra för att få det att funka. Bakgrunden...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: Speedway
·
Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama