Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Grålly

Trådstartare
Jag ska nu köpa en hund. Har för rätt länge sedan hittat en kennel jag gillar, sedan hittade jag en parning hos de jag verkligen gillade, jag åkte och tittade på mamma hund och pappa hund och sedan åkte jag utomlands, nu har jag kommit tillbaka och träffat valparna, som hunnit bli 6 veckor, för första gången igår. De var alla fantastiska förstås, men har två att välja mellan och jag håller på att bli tokig! Kan verkligen inte bestämma mig. Hon frågade mig för ett tag sedan vad jag ville ha, och jag sa att jag ville ha något mellanting - inte nödvändigtvis den som är mest framåt och har mest fart, men inte heller nödvändigtvis den som är mest slö. Hunden ska vara en kamrat först och främst, och jag vill spåra en del samt gå på lite utställningar, satsar inte särskilt högt i någonting.

Valp 1: Hade betydligt mer fart än den andre, men är inte den i kullen som har mest fart och fläkt. Var framåt och orädd, när grinden till matskålen stängdes för honom skällde han (gjorde betydligt mer väsen av sig än valp 2). Ville inte bli fasthållen.

Valp 2: Lugnare, mindre framåt. Inget motstånd eller ens försök till motstånd när man höll honom, han bara låg still. Först tyckte jag han var alldeles för lugn, men fick ett par fnatt som de andra valparna innan han la sig ner och vilade. Vid maten var han väldigt försiktig och lät sig bli omkring- och bortkörd av de andra valparna. I motsats till de andra som stod med svansarna snabbt svängandes och glufsade i sig så mycket de kunde komma åt, åt han lite långsamt och hade svansen hängandes.

Som jag beskrivit tidigare, dvs. att jag inte vill ha den med mest fart och inte heller den som är mest slö, borde jag ju vilja ha valp 1. Men jag tror jag föll lite mer för valp 2, och det känns inte logiskt. Det enda jag hade önskat av valp 2 var att den hade mer attityd och trots sin slöhet var orädd och framåt, känns som ett krav för att umgås i min galna familj med 4 hundar och 2 katter som inte är smidiga eller försiktiga...

Men jag vet inte hur mycket man kan säga om personligheterna nu, de är ju ändå "bara" 6 veckor? Samt efter ett besök? Kanske självsäkerheten hos valp 2 kan komma senare (men de andra hade ju betydligt mer attityd nu)? Vi har i familjen haft hundar hela mitt liv men vi har allt som oftast inte fått välja och således aldrig haft det här problemet. Vi har alltid fått valpar som varit framåt och kaxiga och det har passat oss. Varför känner jag då lite mer för valp 2 när beskrivningen på valp 1 passar mig bättre? Jag dör :grin:.

Tankar, idéer, tips på HUR man väljer välkomna! Jag hade förstås kunnat köra dit en gång till och träffa dem men det är så himla långt, innan jag hämtat valpen kommer jag vara uppe i 1500 kr bara i dieselkostnader för körandet dit och jag känner inte för att plussa på det ännu mer när jag mest troligt inte kommer bli klokare för det.
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Men... förhoppningsvis ska du ju ha hunden i 10 år... då känns det väl väldigt viktigt att det blir rätt?! Det är svårt att på bara ett besök, avgöra vem ens framtida kompis ska bli.
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Men... förhoppningsvis ska du ju ha hunden i 10 år... då känns det väl väldigt viktigt att det blir rätt?! Det är svårt att på bara ett besök, avgöra vem ens framtida kompis ska bli.

Absolut! Det känns väldigt viktigt att det blir rätt. Men det känns som att det är svårt även på två besök. Och tre besök. Jag ser det inte som ett krav att man besöker sin valp mer än en gång, köper man en hund som finns 100 mil bort ex. är det ju inte alltid en möjlighet (om man inte vill lägga lika mycket pengar i resekostnader och ledigheter som hunden kostar). Hade hunden funnits närmare hade jag varit där en gång i veckan, men just nu är det ju inte ett alternativ. Jag kommer ev. åka en gång till ifall jag inte kan ta ett beslut men jag hoppas jag kan ta ett ändå, men jag förstår absolut vad du menar och jag håller med dig!
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Vad säger uppfödaren då? Vilken valp tycker hon passar er bäst?
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Hon tycker båda passar (de andra valparna valde hon åt andra köpare då de inte passade mig) men enligt min beskrivning passar valp 1 bättre men jag föll som sagt för den andra valpen. Så antingen följer jag min känsla eller så tar jag den som passar bäst in på min beskrivning.
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Jag hade absolut valt med hjärtat. När hjärnan valt ut två lämpliga så tycker jag det brukar bli bra om hjärtat får fälla sista avgörandet. Man ångrar sig sällan då.
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Det kan ju vara så att valp nr 2 är trygg och inte behöver buffla med syskonen och vet att han får sitt matbehov tillfredställt även om den är lugn. Plus att det är ok att bli hållen för människor är trygga.

Jag skulle nog ändå offra de 1500 för ett ytterliga besök.
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Jag hade nog valt att åka en gång till ändå.
Kan ju hända att valp 2 är mer aktiv nästa gång och på så vis faktiskt ÄR den rätta för dig.
Min första vita bad jag uppfödaren välja den hon trodde var rätt, jag berättade bara vad jag ville ha och utan att nämna för uppfödaren vilken tik som jag kände mest för så valde hon just den. Det var min första egna hund och jag litade på att uppfödaren valde rätt. I den kullen blev alla valpar tingade rätt snabbt så det fanns inga alternativ.

Min andra vita valde jag genom att på bild sett den med alla syskon bara några timmar gammal. Det bara KÄNDES att det var den jag skulle ha.
Även fast jag försökte se åt de andra tikarna i kullen så var det just HENNE jag drogs till hela tiden. Och så fick det bli!
Har inte ångrat en sekund över att jag lyssnade på min känsla då hon idag är min allra bästa vän och jag har ALDRIG haft ett så starkt band till någon hund. Tror inte heller jag kommer få det igen. Hon var speciell från dag 1 och är det än idag.

Så ja, lyssna på din magkänsla:)
 
Sv: Välja valp (labradorer) - beslutsångest!

Jag förstår precis hur du har det, satt i samma båt förra året. Kunde helt enkelt inte välja mellan de två som var "mina" att välja mellan. I mitt fall valde jag inte någon utan sa till uppfödaren att jag kan inte välja så jag avstår. Det var då jag fick ett annat alternativ "ta två betala för en". Så jag har bägge sedan lite mer än ett tillbaka och kan fortfarande inte säga vilken som skulle varit den ende om jag hade kunnat välja. Jag älskar bägge lika mycket fortfarande.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 157
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 466
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 777
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 611
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp