Välja samma hingst igen, hur gör ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare maria_b
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 088

maria_b

Trådstartare
I valet o kvalet hur jag ska göra och i vilka banor jag ska tänka så vill jag ha lite råd o funderingar av er. Fick ju i år ett föl efter Corlensky, som alltså är ung och obeprövad. Det var stoets första levande föl så jag vet inte hur hon nedärver sig så mkt än. När jag valde Corlensky så var det för att han verkligen träffade mig i hjärtat, när jag såg honom på bruksprovet så hade jag den där känslan att "honom ska jag ha:love:". Fölet som blivit har hittills motsvarat mina förväntningar gällande typ, rörlighet och temperament, men det tar ju egentligen ett par år innan man kan börja utvärdera hennes hoppteknik. Av det lilla jag har sett hittills (Hoppat över staketet i hagen en gång, hoppat över boxdörren från stillastående, samt att hon hoppat över hinderbommar vid två tillfällen) så har det ju sett lovande ut. Hon har ett himla tryck i bakkärran.

Så nu till det jag ville rådfråga med er om: Hittills så har jag inte hittat nån annan hingstkandidat som jag verkligen känner att det är den rätta. Är det smartast att ändå leta till jag hittar någon annan eller borde jag kanske ta CG igen? I år är stoet dräktig med Cartier men det är inte jag som ska ha det fölet. Jag såg ju Cartier när vi betäckte stoet, och han är väl egentligen ungefär vad jag är ute efter, men jag har ändå inte den där "vill ha-känslan", men jag skulle klart kunna tänka mig honom.
Jag tänker åka ner till bruksprovet och spana in hingstarna som kommer där, o jag är väldigt nyfiken på Corlenskys helbror (men då blir ju stammen densamma).
Kan ju erkänna att jag är lite mer för nya spännande hingstar som kanske inte fått så mkt avkommor än, men det kan också bero på att jag inte hittat nån beprövad som känns helt rätt heller.

Så hur skulle ni göra? Välja en annan hingst o sen återgå till Corlensky om några år när jag sett vad avkomman går för eller ska jag ta honom (alt. hans bror) igen om jag inte hittar någon annan som jag faller pladask för? Avkomman måste gå att sälja även om jag i första hand vill behålla den själv.

Kom med råd o tankar tack!!

Mvh Maria

Sv: Välja samma hingst igen, hur gör ni?

Ett alternativ om du inte fastnat för någon annan hingst är ju att vänta ett år eller två till du ser hur den lilla blev och vad stoet verkar nedärva och inte.

Då finns det ju dessutom stor chans att det dyker upp någon riktig blänkare på Bruks till dess.

Jag skulle inte betäcka bara för betäckandets skull med någon som inte känns 100 % rätt, om inte stoet börjar bli äldre eller man gärna vill hålla igång avlandet av andra skäl.

Jag har alltid tyckt att det är lite att "fega" och ta samma hingst gång på gång på samma sto.'
Förr blev det ju ofta så ändå, för man tog sin egen hingst, eller den som stod närma...men seminens tillkomst öppnades ju enorma vyer, och det finns ju så mkt otroligt fina hingstar på marknanden.

Men jag är inte sämre än jag kan ändra mig:smirk:, har ett Cortezsto dräktig med Alligatorn iår, och om allt går vägen och det blir ett bra föl, så är nog chansen väldigt stor att det blir en ny betäckning med samma hingst.
Dels för vi länge velat åt det blodet, dels för att han förmodligen inte finns här så många år till...

Så jag är verkligen inte rätt person att råda :angel:, följ det du känner inombords- det brukar vara det bästa!

Jag kan mycket väl tänka mig att använda Cairo 869 igen på Wilma, om hennes föl med honom till våren blir bra. Visst, man ser inte det slutliga resultatet föräns efter ett par år, när fölet blivit äldre, men visar sig fölet vara bra redan vid unga år, ser jag ingen anledning till att inte prova en lyckad kombination igen? Det är väl inte att fega, utan att testa den lyckade kompotten igen? Visst, kul med ny hingst men varför byta och börja om från början, när man kanske får ett lika fint föl igen med samma hingst? ;)

Det är inget alternativ att vänta då jag inte vill att hon bara står ett år (hon är ej ridbar). Som jag sa så känns Corlensky 100% men ännu har jag inte hittat nån annna. Jag hoppas att hitta nån jag verkligen gillar och det finns ju garaneterat många bra hingstar som skulle passa henne.

Egentligen vill jag väl testa nån ny, samtidigt är jag väldigt nöjd med årets föl. Man kan ju alltid gå tillbaka till Corlensky om några år, samtidigt vet man ju inte om han finns tillgänglig då. Hon kanske får ett "sämre" föl med nån annan hingst, men det kan ju lika väl bli ännu bättre, jag vet ju inte riktigt vad hon lämnar än. Jag har lagt ut en "hjälp mig hitta hingst"-tråd här på buke, men inte fått nån större respons. O andra sidan så är det ju inte alltid så lätt för folk att föreslå hingstar heller, det vet jag ju själv;).

Nån som jag är lite sugen på är Balou du Rouet, men har hört ryktesvägen att han lämnar dålig bakbensaktivitet, o till mitt sto behöver jag en hingst med bra bakben. Sen så vet jag inte riktigt hur det skulle gå till o ta in på honom osv, men det skulle väl lösa sig.

Det skulle vara kul om jag hittar en hingst som verkligen fångar hjärtat igen! Det finns garanterat flera bra hingstar som skulle passa mitt sto, men man ska ju också känna sig nöjd över sitt val. Hoppas det kommer nån glänsare till bruks i år!

Ja så känner jag med, att varför inte pröva en lyckad kombination igen. Men samtidigt så vet jag ju inte HUR lyckad den är förrän avkomman börjar hoppa mer, o sen så kan ju andra kombinationer vara ÄNNU mer lyckade, eller tvärt om. Det är därför jag velar! Vore lättare om stoet hade fått många föl innan, så man kunde bedömma vilka kombinationer som blivit mest lyckade!

Ja så känner jag med, att varför inte pröva en lyckad kombination igen. Men samtidigt så vet jag ju inte HUR lyckad den är förrän avkomman börjar hoppa mer, o sen så kan ju andra kombinationer vara ÄNNU mer lyckade, eller tvärt om. Det är därför jag velar! Vore lättare om stoet hade fått många föl innan, så man kunde bedömma vilka kombinationer som blivit mest lyckade!

Avel är ju alltid ett lotteri, hur man än vrider och vänder på det. Vad är det som säger att en ny hingst skulle lämna en bättre avkomma än en hingst man redan använt till sitt sto? Detta går ju att diskutera i en oändlighet, eftersom ingen avkomma egentligen blir den andra lik, oavsett val av hingst.

Jag tycker dock ändå man kan ta samma hingst igen, om fölet under sitt första år ändå visar sig vara frisk, sund och bra. Cairo är ju till åren kommen nu med, så jag kan liksom inte vänta till Wilmas avkomma blir tre år heller, för då är det inte säkert att Cairo finns mer. Därför får jag chansa i sådana fall.

Jag skulle ha valt en annan hingst för att sedan vara beredd att gå tillbaka till den första ifall den fölungen visar sig vara utomordentligt bra som 2 åring.
Du får dessutom lite jämförelsematerial nu när det kommer ut en fölis med en annan pappa. Det är väl inte alltid lätt att se på ett föl hur bra den kommer att bli men du får säkert en känsla när du jämför de två avkommorna. Lycka till!

Sedan finns det ju absolut ingenting som säger att ,OM man nu väljer samma hingst till sitt sto, att de syskonfölen blir lika varandra.

Har sett flera helssyskon där det funnits väldigt lite likhet emellan dom.

Det är det som är så härligt med avel:banana:man planerar och kollar, och tror att man vet vad som ska komma ut... men man blir ofta överraskad:angel:

Jag väntar helsyskon till våren, Bayron-Herkules-Brabant. Vi blev ju så otroligt nöjda med den vi fick 2003 så vi tänkte att vi kör samma en gång till, blir ändå stoets sista föl nu och hon har inte fått så många (har bara sett en tidigare av 3 totalt) så man är 100 på hur hon nedärver. Så vi tänkte att vi kör samma igen eftersom vi trivdes så bra med den avkomman vi fick.

Men vi får väl se vad det blir :D

Avel är ju alltid ett lotteri, hur man än vrider och vänder på det. Vad är det som säger att en ny hingst skulle lämna en bättre avkomma än en hingst man redan använt till sitt sto? Detta går ju att diskutera i en oändlighet, eftersom ingen avkomma egentligen blir den andra lik, oavsett val av hingst.

Jag tycker dock ändå man kan ta samma hingst igen, om fölet under sitt första år ändå visar sig vara frisk, sund och bra. Cairo är ju till åren kommen nu med, så jag kan liksom inte vänta till Wilmas avkomma blir tre år heller, för då är det inte säkert att Cairo finns mer. Därför får jag chansa i sådana fall.

Nej det är inget som säger att det måste vara så att en ny hingst lämnar en bättre avkomma med mitt sto, men det KAN vara så att den gör det, precis som att en ny hingst likagärna kan lämna en sämre avkomma. Allt handlar ju om hur hästarna kompleterar varandra, vilka blodslinjer som passar bäst ihop, vilka gener som ärvs från vem o sen en massa tur (eller otur). Det är pga det här jag velar, egentligen vill jag välja en ny hingst för jag har ju inte sett mer en ett föl (+ det som var dödfött) men samtidigt så är jag nöjd av det jag sett hittills. Men det kan ju också vara så att om jag har fått ett riktigt fint föl nu så kanske det blir en riktig kanon med en annan hingst, eller så kanske det blir en som bara är "bra".

Usch vad velig jag blir, vet inte hur jag ska göra, som tur är det ingen panik ännu. Hoppas på att det kommer några snyggingar till bruks i år!

Ja det är väl egentligen det här jag vill, men samtidigt så vill jag känna 100 för hingsten jag väljer, precis som jag gjorde med CG när jag såg honom. Går årets fölning bra så får jag ju se hur Cartier-ungen blir också. Men jag kan nog inte ha is i magen så länge för att bestämma mig för hingst, jag vill ju helst veta vem jag ska välja redan ibörjan av våren:)

Nej det vet man ju inte heller, jag har sett rätt olika individer med samma föräldrar jag med.

Det enda jag har att klaga på hittills med mitt föl är att hon har fått senkontraktur. Men det vet vi ju inte vad det beror på så det kan man väl knappast beskylla varken hingsten eller stoet för ännu. Bara att hoppas på att det har någon slumpmässig orsak.

Ja det har jag läst i nånm annan tråd att du väntar helsyskon! Fördelen med mitt sto är ju att om ingen olycka eller så händer så är hon ju ung ( 8år) och kommer endast att stå i avelsboxen så förhoppningsvis så kommer hon få många föl!!! Men samtidigt så kan man ju inte ta för givet att Corlensky är tillgänglig om några år. Tänk om man kunde se in i framtiden:angel:

Nån som jag är lite sugen på är Balou du Rouet, men har hört ryktesvägen att han lämnar dålig bakbensaktivitet, o till mitt sto behöver jag en hingst med bra bakben. Sen så vet jag inte riktigt hur det skulle gå till o ta in på honom osv, men det skulle väl lösa sig.

Det är redan någon som tar in på han, han fick några ston detta året men jag vill minnas att han verkar via FAI. Hmm det var någon här på Buke som betäckte med honom vill jag minnas. :)

Det är inget alternativ att vänta då jag inte vill att hon bara står ett år (hon är ej ridbar). Som jag sa så känns Corlensky 100% men ännu har jag inte hittat nån annna. Jag hoppas att hitta nån jag verkligen gillar och det finns ju garaneterat många bra hingstar som skulle passa henne.

Det är väl inget fel på helsyskon? Gillar du hingsten, och den första avkomman blev bra, så finns det väl inget som hindrar?

Ibland hittar man ju helt enkelt ston och hingstar som passar bra ihop, och varför frångå ett vinnande koncept? Praktexemplet är väl Rambo och Nicea (heter hon väl), det är ju en väldigt framgångsrik syskonskara?

Vivo är också resultatet av sådan avel, uppenbarligen passar hans mor och mormor utmärkt tillsammans med Master.

Jag skulle nog ta en annan hingst och sedan ev ta CG igen. Problemet är väl bara att det är oklart om han kommer vara kvar i sverige. Har inte hört att Balou du rouet skulle ge dålig bakbensaktivitet, skulle inte vara rädd att använda honom.

Det har jag aldrig hört eller sett heller, snarare tvärtom. Tycker dom brukar ha bra bakkärra.

Även om nu CG inte kommer att vara kvar i Sverige(varför han nu inte skulle det, Europa vimlar ju av fina Obelensky avkommor, han är ju inte på ngt vis unik:smirk:), så kommer han ju förmodligen att finnas kvar på transport alternativ fryst länge än. Så att man inte skulle kunna betäcka med honom om 4-5 år ser jag som ganska otroligt.

Det har jag aldrig hört eller sett heller, snarare tvärtom. Tycker dom brukar ha bra bakkärra.

Även om nu CG inte kommer att vara kvar i Sverige(varför han nu inte skulle det, Europa vimlar ju av fina Obelensky avkommor, han är ju inte på ngt vis unik:smirk:), så kommer han ju förmodligen att finnas kvar på transport alternativ fryst länge än. Så att man inte skulle kunna betäcka med honom om 4-5 år ser jag som ganska otroligt.

Då kanske det bara var ett rykte så då kan Balou vara aktuell för min del det lilla jag har sett av honom! Vet du vem som tar in på honom och hur man gör om den som tar in på honom tex bor i Skåne och jag 50 mil längre upp i landet? Kan man skicka sperman till en station i närheten av mig eller måste jag åka med stoet till Skåne då?

Jag vet inte om Corlensky blir kvar, men jag pratade med en tjej som har med hingsten att göra, och hon sade att inget var säkert och så nämnde hon Ludger Bearbaum, sedan så sa hon att hon inte egentligen visste så mkt så jag vet inte om hon inte ville avslöja nått innan det är klart. Sen så har ju ett flertal fina hingstar gått bort hastigt (tex Coriall, His Highness mfl) så man kan ju aldrig vara säker på att hingsten finns kvar. Men det som är skönt är att CG har en helbror och om han är lik Cg själv så skulle det ju inte vara nån katastrof om Corlensky lämnade landet.

Får se hur jag gör, vill väl helst ta nån annan hingst o sen gå tillbaka till CG om ett par år.

Mvh Maria

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 018
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
852
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka