Välja hundras? jag och min sambo är oense..

vacky

Trådstartare
Hej! Sorry nu kommer ännu en tråd om vilken hundras som passar bäst.. men jag hoppas verkligen kunna få lite hjälp!
Det är nämligen så att jag och min sambo inte har samma mål och synsätt på olika hundraser. :( Jag älskar stora hundar! Tex. Dogo argentino, dogo canario och rhodesian ridgeback osv. Jag vill även ha en smart hund, typ bordecollie smart som man kan träna med, agiligty, konster och tricks lydnad, eftersök, viltspår osv. Vill gärna ha en hund som jag också kan ta med mig ut på ridturerna.. Jag vill även ha lite vakt i, lite reservation mot främlingar utan att vara aggressiv är inte fel. Min sambo däremot tycker att en tax är det bästa man kan ha. Han jagar rådjur och tycker att deras storlek är lagom. Enligt honom får hunden inte heller vara skällig ( visst någon gång ibland men inte hela tiden och för allt) samt inte vaktig. that´s it. kanske går bra med en hund som är lite större än tax men inte mycket. Jag däremot är inte helt glad i taxar, de är inte direkt smarta och följsamma.. Krävs mycket repetioner innan något sätter sig alls.. (hoppas ingen tar illa upp)
Då kanske ni förstår dilemmat?
Kan någon ge förslag på en gyllene medelväg? :confused:
// Viktoria

Sv: Välja hundras? jag och min sambo är oense..

Ni har ju VÄLDIGT olika krav men ska den användas till jakt eller är det bara ett intresse?

Men en tax är ju oftast skällig :confused: Det är ju deras grej, att de driver med skall.
Visserligen är det ingen jakthund(var det ett krav?) men skulle inte en dvärgpincher/pincher kunna vara något? Den uppfyller ju de flesta av era krav.

Han vill ha en tax men inte en skällig hund? *skrattar rått* ;)
För övrigt är det just precis det taxar är-smarta. Djävulskt smarta! Men! De lyder inte gärna ;)

Köp 2 hundar?

Jag kan inte rekommendera någon att köpa hund tillsammans. Vill båda ha hund till ett särskilt syfte är det bättre att köpa två hundar.

Jag stör mig lite på att du skriver som att vissa raser är smartare än andra och att detta skulle märkas på hur mycket will-to-please hundarna har.
Det stämmer ju inte direkt. Många hundar är smarta utan att ha mycket will-to-please. Och vissa raser har mkt will-to-please utan att direkt verka speciellt smarta.

När det är sagt så undrar jag också vad hunden ska användas till?

med smart så menar jag att hunden vill vara till lags och är lätt att träna. Taxar är inte så villiga till av vara till lags. -"taxar är mer: varför ska jag ligga? kan du inte bara ge mig godiset direkt?
Det är inget krav att det ska vara jakthund. Däremot ett plus.
Jag funderar på två hundar, känns nästan smidigare än att hitta en gemensam, men vore billigare med en..
Ja det är lite dubbelmoral han kör med att hunden inte får vara skällig.. :P
Jag har tänkt använda hunden till agility å sånt, spår och eftersök, hänga med på ridturen m.m. alltså mycket aktivering.
sambon vill helst bara jaga med hunden, men det går ju annars att låna för man jagar ju inte jämt.
Dvärgpincher låter intressant, inte tänkt på innan. ska kolla vad de har för egenkaper :)

Köp en finsk lapphund eller annan trevlig ras åt dig själv och en tax, fauve, petit eller drever åt honom. Då blir ni nog båda nöjda.

Köp en finsk lapphund eller annan trevlig ras åt dig själv och en tax, fauve, petit eller drever åt honom. Då blir ni nog båda nöjda.
Ja det är nog tyvärr det bästa man kan göra. Finska lapphund ser ut att vara en trevlig ras. Känner tyvärr ingen som har en sådan hund. Hur är det med pälsvård och mentalitet på en sån?

Fast ingen av de raser du räknar upp (som du gillar) är direkt kända för att vilja vara till lags.

Nä jag vet. Det är riktigt synd. Det är riktigt trevliga och vackra hundar men tålamodet skulle bara tryta om jag skulle ha någon av de raserna.. och därmed inte bli särskilt roligt. :(

Pälsen kräver inte speciellt mkt annat än rejäl urborstning när de fäller och nån borstning emellanåt. Mentaliteten är överlag bra, men man bör (som med alla andra raser) välja uppfödare noggrant.

Det är en pigg och alert ras som är med på det mesta, kvicka i tanken och en vilja att arbeta med föraren (som alla vallraser). Mkt trevliga hundar tycker jag :love:

Pälsen kräver inte speciellt mkt annat än rejäl urborstning när de fäller och nån borstning emellanåt. Mentaliteten är överlag bra, men man bör (som med alla andra raser) välja uppfödare noggrant.

Det är en pigg och alert ras som är med på det mesta, kvicka i tanken och en vilja att arbeta med föraren (som alla vallraser). Mkt trevliga hundar tycker jag :love:

Det låter som en väldigt trevlig ras!
Helt klart ett bra alternativ! Tack för tipset.:idea:
En liten fråga bara, vad är skillnaden på finsk lapphund, svensk lapphund och lapsk vallhund?

Hej! Sorry nu kommer ännu en tråd om vilken hundras som passar bäst.. men jag hoppas verkligen kunna få lite hjälp!
Det är nämligen så att jag och min sambo inte har samma mål och synsätt på olika hundraser. :( Jag älskar stora hundar! Tex. Dogo argentino, dogo canario och rhodesian ridgeback osv. Jag vill även ha en smart hund, typ bordecollie smart som man kan träna med, agiligty, konster och tricks lydnad, eftersök, viltspår osv. Vill gärna ha en hund som jag också kan ta med mig ut på ridturerna.. Jag vill även ha lite vakt i, lite reservation mot främlingar utan att vara aggressiv är inte fel. Min sambo däremot tycker att en tax är det bästa man kan ha. Han jagar rådjur och tycker att deras storlek är lagom. Enligt honom får hunden inte heller vara skällig ( visst någon gång ibland men inte hela tiden och för allt) samt inte vaktig. that´s it. kanske går bra med en hund som är lite större än tax men inte mycket. Jag däremot är inte helt glad i taxar, de är inte direkt smarta och följsamma.. Krävs mycket repetioner innan något sätter sig alls.. (hoppas ingen tar illa upp)
Då kanske ni förstår dilemmat?
Kan någon ge förslag på en gyllene medelväg? :confused:
// Viktoria

Det låter som du eftersöker schäfer, rottis, vilja att arbeta och vakt eventuellt bordercollie...

Den finska och svenska lapphunden har gemensam bakgrund, men blev två egna raser och jag tycker att den finska är en trevligare ras överlag. de lapska är min favorit av de tre raserna helt klart, MEN de har oftast mer jakt i sig vilket kan vara en nackdel om man vill kunna ha hunden med sig lös på ridturer.

Alla 3 är i botten vallhundar och hos de finska (ffa den lapska) finns mer av det kvar.

1. Jag älskar stora hundar! Tex. Dogo argentino, dogo canario och rhodesian ridgeback osv.
2. ... som man kan träna med, agiligty, konster och tricks lydnad,
3. ... eftersök, viltspår osv.
4. Vill gärna ha en hund som jag också kan ta med mig ut på ridturerna..
5. Jag vill även ha lite vakt i, lite reservation mot främlingar utan att vara aggressiv är inte fel.
6. Min sambo däremot tycker att en tax är det bästa man kan ha.
7. Enligt honom får hunden inte heller vara skällig
:confused:
// Viktoria

Jag strukturerade din kravlista. Den första slutsatsen är att det kan vara svårt att få tag i en stor, smart, lydig, agilityinriktad och ridturssugen tax.

Ett annat problem kan vara att hitta en hund med viltintresse nog för eftersök och viltspår som håller sig kvar nära hästen när den får viltvittring.

Mitt förstahandsval är en boxer. Den stämmer bra in på punkterna 1, 3, 4 och 7 och rätt hund passar definitivt också in på 2. En tax blir det aldrig, och reserverad mot främlingar blir det knappast heller, men rätt hund har ändå förmåga att reagera med tydlig skärpa om du utsätts för ett hot. Och den kommer charma din sambo ... :bump:

Ni kanske ska fundera över vilka egenskapen som verkligen är viktiga och vad ni kan tänka er att tumma på. Om ni nu vill köpa en gemensam hund.
Ex. Är storleken väldigt viktig eller kan ni tänka annorlunda?
Är det väldigt viktigt att den ska vara reserverad eller funkar det även med mer öppna hundar?
Osv.

Med tanke på att ni har ganska olika krav så får ni försöka skala ner det till en nivå som verkligen spelar roll. Då blir det säkert mycket lättare att få fram förslag på ras :)

Jag strukturerade din kravlista. Den första slutsatsen är att det kan vara svårt att få tag i en stor, smart, lydig, agilityinriktad och ridturssugen tax.

dsc_2481_121996803.jpg

*host* *host* ;) :angel:

1. Han är visserligen valp på bilden, men han är STOR för att vara tax!
2. Smart skriver jag under på direkt...
3. Lydig? Jo faktiskt. Ganska - men en del kvar. Han kan om jag kan, så att säga ;)
4. Agilityinriktad. Vi har bara tränat slalom än så länge, men han tycker att det är superskojigt. Vi hoppade visningsbana när det var käpphästträvling på ridklubben och han var heeelt salig...
5. Ridsugen? Han skulle nog tycka att det var jätte kul, men med en jakttränad hund tror jag att det krävs diciplin och MYCKET lydnad innan man kan ha dem lösa på det sättet, när som helst kan det ju dyka upp ett råddjur på ridstigen och du har inte samma möjlighet att kontrollera din hund när du sitter på hästen. En sådan hund "hittar" man inte, den får man träna fram ;) Jag lämnar min till mina snälla klubbkompisar när jag ska ut och rida om han är med i stallet.

Däremot är tax inte den ras som först hoppar upp i mitt huvud när du skriver dina krav. Om ni ska skaffa "bara" en hund kan det dock bli svårt för sambon att kompromissa om han vill jaga rådjur, där funkar inte alla raser lagligt - de får ju inte vara för stora och hinna i kapp djuret.

Du skulle däremot kunna göra som jag, träna tax. Det är väldigt roligt faktiskt ;) Fast annars tycker jag som många andra; Skaffa två. Eller som du sa, man behöver ju inte ha en egen hund att jaga med. Kanske kan han vänta med egen jakthund några år?

Ni måste komma överens tillsammans, men vad du än gör: Kalla inte taxar osmarta, för de är de inte. Kan faktiskt inte komma på någon osmart ras...

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka