Först - att det generellt delas för lite tankar i ämnet - där vill jag rekommendera alla nya uppfödare att hitta sig en mentor, någon person man känner och litar på som har stor erfarenhet. Det kanske delas mer kunskaper och tankar mellan personer på det viset, än det gör öppet på nätet.
Sen - när det gäller avelshingstar och hur hårt de prövas, så finns det många aspekter på det. Jag är absolut för att hingstarna testas och får en någorlunda rättvis varudeklaration. Det är ju bland annat för att vi uppfödare ska slippa åka land och rike runt för att titta på alla tillgängliga hingstar och själva bilda oss en uppfattning. (sen brukar jag dessutom se åtminstone en dag av bruksprovet för att ha sett hingstarna live också) Plus att hingstarna kan användas till flera hundra ston om året numera.
Jag förstår inte riktigt hur du menar när du skriver "utan en tanke på att investera i stoet", det får du gärna utveckla lite mer.
För mig ligger utmaningen i att hitta rätt kombination av hingst och sto, för att avkomman ska bli det jag önskar.
Sen är jag kanske lite udda för jag gillar att gå mina egna vägar, lyssna på magkänslan och prova mig fram utifrån de kunskaper jag har för stunden.
Mitt första avelssto på halvblodssidan skulle nog ingen ha satt i avel om man bara tittat på siffrorna. Men hennes tre avkommor var alla av hög klass, varav den bästa fick hoppdiplom med 53 p, så helt ute på cykeltur var jag uppenbarligen inte. Dessutom var hennes bästa egenskaper såna som inte bedömdes på dåvarande treårspremiering - galopp, hoppning och framförallt ridbarhet långt över medel!
Mitt första shetlandssto i avel var aldrig visad när hon kom till mig. Hon kommer ur en ganska medioker stostam och pappan har väl förvisso lämnat en del bruksponnyer men inga exteriöra toppar. Detta stoet guldbelönades på utställning flera gånger och hon Elitpremierades med minsta antalet avkommor (6 st) som krävs för att de ska kunna få elit...
Ett annat shetlandssto jag köpte in har 7 avkommor, varav samtliga med hingstar ur helt olika blodslinjer. Det är väldigt intressant att göra så olika kombinationer när man ändå tror på dem. Det stoet blev klart för Elit förra helgen, då det blev ytterligare en diplomdotter...
Men jag har bara hållit på med hästavel sedan 1993, min inställning är att även om jag hunnit få ett antal föl sen dess så lär jag mig fortfarande massor på mitt experimenterande - som hittills varit ganska lyckat. (det märkligaste är när det senaste elitstoet betäcktes med en elitpremierad superhingst och avkomman blev den sämsta hon fått... Men det genetiska lotteriet slår inte alltid så som man önskar.)
Det är få förunnat att ha ekonomisk lönsamhet i sin hästavel, tyvärr.