Välförsett hushåll?

aprilmaj

Trådstartare
Kusinbarnet konstaterade häromsistens att jag ALLTID har allt hemma.

Hen räknade förnumstigt upp: plåster, savetter, sårservetter, lim, plastpåsar i alla olika storlekar, folie, gladpack, smörgåspapper, smörpapper, hushålls- och toapapper, olika sorters tejp, snöre osv.

Och det stämmer. Vet inte om jag ska våga vara lite wild and crazy och strunta i att köpa hem nya enliterspåsar nu när de är på upphällningen? Klarar jag mig på två-, tre och femliters? :nailbiting:

Så, hur har ni det? Hur välförsett är hushållet på allehanda förbrukningsvaror?

Jag känner mig handikappad om jag inte har påfyllda förråd. Får jag för mig att baka så ska jag itne behöva förbereda genom att köpa hem platspåsar att frysa brödet också. Det är sådant som bara ska finnas.

Att inte behöva åka en extra vända till affären för småsaker, det är resurshushållning i min värld. Det är många mil i bil jag sparar så.

Dessutom köper jag större mängder kvalitetsvaror när det är billigt.

Jag är motsatsen till städneurotisk så den tesen stämmer inte, såvida jag inte är undantaget som bekräftar regeln ;) Jag gillar dock att vara förberedd :p
Aha! Det kanske handlar om att vara förberedd. Fast.. det stämmer inte heller fullt ut på mig. Jag är lite hipp som happ för det mesta.

Wow! Hur sover du om nätterna? Vaknar du inte och får åtminstone lite hjärtklappning av att inte ha LIM hemma?!

Kan inte komma på vad 17 jag skulle behöva lim till? :laugh:
Någon gång har jag förbannat att jag inte har plåster - det kan jag hålla med om är en rätt bra grej att ha hemma :cool: Alternativet servett är lite otympligare eftersom det måste hållas på plats.

En förklaring till min avsaknad på förbrukningsvaror är att jag bor centralt så allt är lätt att införskaffa vid behov, så jag har bara sånt jag använder och inte "bra-att-ha"-grejer. Jag bor litet så försöker hålla nere på onödigheter samt är relativt o-huslig av mig. Hade jag haft längre till affärerna och/eller bott större så hade jag haft fler prylar.

En förklaring till min avsaknad på förbrukningsvaror är att jag bor centralt så allt är lätt att införskaffa vid behov, så jag har bara sånt jag använder och inte "bra-att-ha"-grejer. Jag bor litet så försöker hålla nere på onödigheter samt är relativt o-huslig av mig. Hade jag haft längre till affärerna och/eller bott större så hade jag haft fler prylar.

Nejnej, fortsätt du med living on the edge! Vi andra behöver lite föredömen när gemen har tagit slut :D

Instämmer. Samma m skafferivaror. Behöver aldrig handla för att laga mat eller baka.

Uppvuxen på landet o bor på landet. Det närmsta jag kör "onödigt" (o vi kör ändå elbilar) är att ett fåtal gånger per år när jag helt enkelt inte lyckats planera in handling i samband med jobb. Men det är som sagt ett fåtal gånger.

Lite panik när jag bara hade typ 5 rullar kvar av gekås 2 l påsar o de var slut båda gångerna jag var där 2015. Mamma fick köpa när hon hittade nu i mellandagarna :D jag är sjukt besatt av att ha ost o grönsaker i de där jäkla påsarna...

Jag har typ aldrig något hemma. Framförallt inte nu sedan jag flyttade, behöver handla varje gång jag ska laga mat ;)
Däremot har jag alltid ett lager med typ schampo, tvål osv. Och jag kommer nog bygga upp ett lager med allt möjligt "bra att ha" allt eftersom jag bor in mig här..

Ja, jag lite av varje hemma och försöker vara förberedd om shit happens. Vissa varor bunkrar jag ibland, t.ex. schampo, toapapper och kaffe (som inte ens går att köpa i vanliga butiker).

Jag är också uppvuxen på landet, med välfyllt skafferi, kyl och frys. Självklart fanns allt annat också i mängder, jag misstänker att mina föräldrar är samlare:D

Så jag har blivit likadan själv, det finns en hel del hemma och jag vet oftast exakt vad vi har hemma. Min sambo däremot är motsatsen, han tror aldrig att det finns något hemma och handlar och handlar. Om han ska fixa något köper han ALLT som behövs till det, för han antar att inget finns hemma.
Vi har haft ganska många konflikter om det:angel:

Jag är rätt slarvig med att komma ihåg att köpa nytt när förbrukningsvaror är på väg att ta slut, sambon är inte helt nöjd med det personlighetsdraget hos mig :angel:. Å andra sidan har vi mindre än 3 minuters promenad till en stor mataffär som stänger hyfsat sent så det är så gott som aldrig ett bekymmer.
Kaffe och mjölk är det jag enda håller koll på, men bunkrar inte om det inte är specialpris (på kaffet).

Plastpåsar, tejp, plåster m.m. kan vara slut i veckor innan jag kommer mig för att köpa mer. Necessity is the mother of invention, liksom.

Edit: Uppvuxen med föräldrar som haft "allt" hemma, varit bosatt på landet långt från närmsta butik även som vuxen. Tänk att jag överlevt :eek: :D.

Bor med föräldrarna iofs, men de månader då de är på semester så försöker jag handla så lite som möjligt i mat väg. Är för rädd att det ska hinna bli dåligt :o.
Men förbrukningsmaterial har vi alltid så det räcker och blir över :p, handlar man något så är det så att man alltid har en 5 paket extra ^_^.
Man måste bunkra på servetter, påsar, ljus, batterier, schampo, balsam och tvål. Finns inget värre än att saker tar slut precis då man behöver det :nailbiting:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka