Väldigt understuckna trakter, hur räddar man sånt?

MissFideli

Trådstartare
Om en häst har väldigt understuckna trakter, hur verkar man för att få upp dom igen?

Jag ska alltså inte verka själv, bara nyfiken på hur hovslagare gör då!

Sv: Väldigt understuckna trakter, hur räddar man sånt?

Understuckna trakter beror på att hovens tyngdpunkt är för långt bakåt. Helt normalt ska kroppens tyngd belasta hoven precis i mitten så att hela hoven blir jämnt belastad, istället kommer då den största delen av tyngden bak på trakterna så att dom inte kan växa naturligt, hoven har bakvikt.

Precis som hoven måste vara rak i sidled måste den vara rak på längden för att inte luta framåt eller bakåt. På oss själva förändrar vi fotens vinkel med en klack under hälen för att få den att luta framåt, men vi sätter aldrig någonsin en klack under tån för att få vår fot att luta bakåt!

På samma sätt bestämmer vi hovens lutning när vi verkar bärranden, vi bestämmer om hoven ska vara rak, luta framåt eller bakåt. Man får jämföra med det som är rakt under hoven och det är strålen, hästens trampdyna.

På de flesta hästar flyttar sig tyngdpunkten bakåt under skoperioden och det betyder att hovens tå kommer att växa mer än trakten. Hovar växer mest där trycket är minst och minst där trycket är störst.

Genom att verka hoven rak och ha normalt långa skoperioder, kanske extra korta i början, kommer trakterna att börja växa till igen.

Det är samtidigt viktigt att hoven inte är utfluten framåt, dvs onaturligt lång. Det gör också att hoven får bakvikt. MVH

Jag håller inte med dig. Ofta är trakterna höga men har dragits framåt och lagt sig under hoven, ibland p g a för lång tå som drar fram hela hovens växtsätt att bli understucken.

Bra inlägg:)

men kan du släppa trampdynan:(
Använd stötdämpningen eller ngt annat mer passande?
Då blir det hela mer trovärdigt

På oss själva förändrar vi fotens vinkel med en klack under hälen för att få den att luta framåt, men vi sätter aldrig någonsin en klack under tån för att få vår fot att luta bakåt!

Aldrig hört talas om JORDSKOR :meh::p

Min erfarenhet av understuckna trakter är att de är ganska bestående, men att man kan använda olika metoder för att minska "skadan".
Ett av de knep jag lärt mig är att man kan verka ner dem lite extra och sko med kilsula, för att ge hoven större anläggningsyta mot sulan så att trycket inte hamnar precis över strålbenet.
Barfotahäst med understuckna trakter behöver verkas ofta och hållas kort i tån.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31