Väldigt tunn åring

kisse

Trådstartare
Har en åringshingst (fullblod) född i slutet av juni -06. Han går på bete och är väldigt tunn o tufsig i pälsen. I vintras fick han krafft groov 125, 4 kg/dag. (Skrik inte nu om mängden det är inte det det handlar om). Han hade då även fri tillgång på stråfoder. Var lite åt det tunnare hållet, men jag tyckte inte det var konstigt då han är född så mycket senare än alla andra åringar jag känner.

Har varit bortrest ca ett par veckor och nu ser han jättetråkig ut i hullet. Pälsen börjar ta sig lite smått, men jag är inte nöjd.

Vad skulle ni göra?
*Avmaskad regelbundet. (ej skickat träckprov)
*Kommer att få en B-vitaminspruta imorgon av vet som förhoppningsvis kan ta lite prover om han har någon vettig misstanke.
*Börjar stödfodra imorgon, men vilket foder skulle ni använda er av?

Sv: Väldigt tunn åring

SKulle ta träckprov.

Och stödfodringsmässigt så just på de svårfödda, tunna kör jag ju min 'mirakelblandning' - Krafft Rehab och Hestekraft. Hestekraft för det är förhållandevis högt i MJ, med en hög kvot också (12). Rehab är 'inte så speciellt' värde/innehållsmässigt, men är fan rena KNARKET hullmässigt. Gång på gångs ett det på mycket kort tid göra underverk, trots att man inte höjt MJ. Mitta bsoluta förstahandsval vid svårfödda/tunna hästar. (nej jag är inte sponsrad och nej jag jobbar inte åt Krafft *s*)

Om han är frisk och mår bra så är det nog bara att inse att unga hingstar är mycket svåra att hålla i hull. De är överlag mycket tungfodrade och kan ibland äta hur mycket och bra som helst utan att lägga på sig. Det är stor skillnad på valacker och hingstar i detta sammanhanget.
Fanns en tråd tror det var förra året om detta. Tror också att man kom fram till att det har men deras hormoner och utveckling att göra. Jämför med vissa tonårskillar som kan äta massor och ändå vara smala.

:bow:

Nu kör vi en kur B-vitamin på 4 dagar, Krafft rehab som du sa, och maskar med axilur tyckte vet spontant då jag faktiskt sett en mask i vintras som såg mycket spolmasklik ut. Maskade då med Banmint (stavas?) eftersom tanta på apoteket menade att det var det bästa, hon slog i deras bok.

Spännande. Hoppas på resultat.

Vart skickar man träckprov nu igen? Har aldrig skickat, men tror att jag läst adressen i en tråd. Såklart är det ju bra att veta om man har någonting...

:bow:

Nu kör vi en kur B-vitamin på 4 dagar, Krafft rehab som du sa, och maskar med axilur tyckte vet spontant då jag faktiskt sett en mask i vintras som såg mycket spolmasklik ut. Maskade då med Banmint (stavas?) eftersom tanta på apoteket menade att det var det bästa, hon slog i deras bok.

Spännande. Hoppas på resultat.

Vart skickar man träckprov nu igen? Har aldrig skickat, men tror att jag läst adressen i en tråd. Såklart är det ju bra att veta om man har någonting...

Köpt ett 'Kolla Masken'-kit på Apoteket eller Granngården. Är absolut lättast! Och träckprov innan avmaskningen (vänta på svaret innan du maskar)

Men kolla masken kostar 280 kr, och då har du både träckprovsanalys och porto där, enda som tillkommer är om det odlas.

Kolla Masken marknadsförs av Vidilab www.vidilab.se

Liknande trådar

Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 788
Senast: Dornes
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 633
Senast: lady_vip
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 119
Senast: Leroy Udsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka