Väldigt svullet öga

taccotad

Trådstartare
Vad kan detta vara? HÄsten håller ögonlocket stängt hela tiden, är väldigt svullet, rinner hela tiden, verkar inte så öm där.

förmodligen har den blivit insektsbiten, men du får nog försöka få upp ögat och kolla så inte hornhinnan har blivit skadad eller nåt....det kan vara vadsomhelst.

vi har öppnat så mkt det går, men kan inte se något speciellt där inne. Ringde vet innan, men skrev här samtidigt som jag var i tfn-kö.
Tack ändå!

Mion pålla fick en allergisk reaktion förut i sommar, hon svullnade upp så att ögona var som springor, dock svullnade hon i hela ansiktet på halsen och mellen frambenen också. Det var antagligen något bett hon reagerat mot. Vet kom och gav henne kortison sen fick hon kortisontabletter i 10 dagar. Kanske är något liknande som din häst råkat ut för fast mer lokalt?

/K

kan vara en ögoninflammation, eller en skada på hornhinnan orsakad av yttre våld, i dessa fall bör man kontakta veterinären. din häst kan också ha reagerat på insekter som irriterar ögat, isåfall är en flughätta ett bra alternativ :)
:bump:

hästen är inte min. Jag hade nog kallat ut veterinär direkt. Man jag ringde iaf och pratade med hbg:s djursjukhus.
Hästen har haft flughuva hela tiden. Detta kom på bara nån timme. Vet sa att hästen skulle stå inne, vi skulle spola ögat med koksaltlösning och försöka se om där fanns något. Avvakta tills i morgon och är det likadant då skulle vet tillkallas.
Ägaren kom hit, pratade m fodervärden, och sa att hästen skulle INTE stå inne, han skulle ut och ha flughuvan på och gå i en stor gräshage (hästen har fång). Sen hade hon hittat nån gammal salva hon fått till en annan häst för flera år sedan, den skulle dom använda i ögat på hästen.
Det kan inte vara skönt med en flughuva som ligger emot ögat hela kvällen och natten,speciellt inte när man har ont i ögat. Stackars häst! Vet inte vad jag ska ta mig till....

Pållen hade detta för bara ngr dagar sen och vi fick rådet
att om hästen knep med ögat hela tiden var det allvarligt samt om det kom ut vtskor
ur ögat som ej var genomskinliga. som tur var gjorde hästen inget av det
men vi tvättade rent ögat med ögonvatten och bakteriedödande.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025