Väldigt svettig efter träning!

S

SirWillgott

Hallå alla bukefalister!
Har en fråga åt er...

Det är så att mitt halvblod i full kondis som jag tränar 7dagar i veckan (vilodag ibland) har börjat blivit VÄLDIGT svettig när jag rider:o
Behöver bara rida lite galopp arbete en stund och han blir "fuktig" över hela kroppen:confused:

Han har ingen feber och är annars helt som vanligt,pigg och fräch..
Vad tror ni kan påverka detta?Kan det vara väder växlingarna?
Mkt tacksam!

Sv: Väldigt svettig efter träning!

Två saker har jag märkt genom åren ger ovanligt mkt svettning på häst som inte brukar ha det. Dels finns de dom som signalerar tidigt att något inte är som det skall genom att börja svettas, antingen bara någon spänning någonstans i en muskel eller så en begynnande skada som börjar kännas. Har tyvärr varit med om det flera gånger genom åren att hästarna då börjar svettas mer långt innan man känner att något är fel. Numer kollar jag dem direkt när detta inträffar (ytterligare en hint i detta läge brukar vara att de är frustigare än vanligt framför allt i galopp, men det är inte alla som visar detta).
En annan sak som också ger kraftigare svettning än vanligt är för högt protein intag. Har själv en som jag måste ha balansgång med vad gäller proteinintaget, så fort han kommer för högt så svettas han som en gris.

Jaha...men hjälp!Hoppas han inte håller på att bli sjuk!:cry:
Kollade faktiskt igenom honom när de började ,och en massör kunnig person i stallet fick känna efter spänningar..men inget:confused:

Kanske han får för mkt protein:o Hösilaget han får har jätte bra värden, man behöver inte ge krafft om man inte rider, men eftersom han tränas ordentligt i både hopp å dressyr så får han mineraler havre å betfor också..
Men när jag nu tänker på de så har han senaste veckan fått ´lite extra vanligt hö, då jag fått av en tjej som inte behövde,kanske de e mkt protein så de blir överslag av de därifrån..?

Nej han e tävlings klippt;) (helklippt:angel: )

min pålle svettas jämt speciellt nu med vinterpäls o allt men det har han gjort i hela sitt liv..
Med din pålle börja det nu lr ?:p

Ja den senaste veckan:(
Men som sagt..de kan ju va de där höt....Men blir jätte rädd nu att han ska ha nån gömd skada! Nu när det äntligen går så bra för oss:cry:

Det finns inget som säger att du måste ge kraftfoder bara för att hästen tränas. Det är kvaliteten på grovfodret som avgör det helt och hållet.

Ja den senaste veckan:(
Men som sagt..de kan ju va de där höt....Men blir jätte rädd nu att han ska ha nån gömd skada! Nu när det äntligen går så bra för oss:cry:

Men då kanske du ska kolla upp hästen så att det verkligen inte är något? Du kan ju börja med att ringa o prata med en vet. iaf:)
För om det är ngt är det ju bäst om det upptäcks så fort som möjligt.

Wille är ganska svår att hålla vikt på och behöver extra krafft både för att orka med hård träning och tävlingar + att han ska kunna hålla hullet och muskla på sig;)

Pratade faktiskt med vet. igår och hon tror att eftersom alla hans behov täcks i foderstaten så kan de här extra sommar höt som han fått i veckan innehålla extra proteiner som behövs på sommarn, men som de blir överskott för honom med nu:)

Så jag ska inte ge honom mer utav det utan köpa extra "tillskotts hö" som innehåller lite mindre utav allt, så tror hon att svettningarna ska gå över:banana:
Guu va glad jag e att han inte e sjuk!!

Vet. va ute och skulle vacci´nera en annan häst i stallet igår, så då passade jag på att fråga om hon kunde titta till wille efter spänningar etc, som inte jag kan se;)
Men hon e 99% säker på att de e höt som spökar:idea:

Min erfarenhet säger mig att när en häst som vanligtvis inte svettas mkt börjar göra det så har den förmodligen ont någonstans.. specielt om hästen eftersvettas väldigt länge.
Nu vet jag inte hur det är i ditt fall och du har ju kollat med massage efter spänningar så det behöver ju inte vara nått sånt fel.. svårt

Nej javet.....e fortfarande lite rädd att de ska vara nåt dolt fel...men varken jag elr vet kan ju se något sånt!?:(

Har han tjock päls?

Om, är det ju bara att klippa honom! :D Tror inte det är någon fara med det, min häst blir också svettig över hela kroppen ibland!

Liknande trådar

Islandshäst Hallå allihopa! Jag undrar om det finns någon träningskunnig islandsmänniska där ute som skulle kunna hjälpa mig med tips för ett...
Svar
17
· Visningar
2 310
Senast: kryddelydd
·
Hästvård Börjar känna mig smått uppgiven... Historia: Köper 7-årig vallack för tre år sedan. Litet halvblod. Enl. uppgift mest skogsriden...
Svar
4
· Visningar
1 249
Senast: AnnaKarinA
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka