Väldigt pigg häst, bett?? :o

C

Chaandyy

Hej!!
Jag rider en häst åt en tjej, hästen är världens snällaste och lugnaste, när man rider dressyr och i stallet.
Vi tävlar endel, och det går väl bra..:)
Men såfort man ska rida ut, blir hon hyperpigg, o bara drar på.
Ännu värre i hoppningen, en gång red jag i en paddock som inte var riktigt klar dvs den hade inget staket..direkt efter ett hinder drog hon på som en galning rätt ut på en väg där det kom en bil.:eek:
Jag har lärt mig endel knep, så nu lyckas jag hålla nere tempot, men
När jag hoppar och rider ut har jag pelhambett..
Vet ni nåt bra bett?? :confused:
Tacksam för svar.. ;) :banana:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Väldigt pigg häst, bett?? :o

Jag vet inte om jag är så mycket till hjälp, men min häst var likadan. fast även på dressyrbanan... Nu har hon lugnat sig väldigt mycket men hon har ändå sina dagar som hon försöker ;)
Innan när hon var som bäst provade jag ALLA sorters bett, men det slutade ändå med att jag nästan fick sälja henne för att jag helt enkelt inte kunde hålla henne ens när hon hade skarpt bett, hjälptyglar m.m. Men såklart kunde jag inte skiljas från henne så det var bara att bita ihop och prova nya metoder.
Idag använder jag inte prylar på samma sätt för att få henne dit jag vill, (bara ibland). Utan jag arbetar med förtroende, mycket från marken, men även från hästryggen. Jag kan säga att på ett år så har hon gått från att skena runt på hoppbanan till att jag rider utan varken träns eller sadel (helt bar altså inget rep eller grimma heller) och galopperar lungt på banan och stannar precis där jag vill. Men såå duktig är hon bara när hon har haft riktigt roligt dagen innan. Som en lång upptäcksfärd där hon ibland får bestämma vägen.
Det är viktigt att hästen också får som den vill, tro mig, det lönar sig! Hon visar alltid stor tacksamhet när jag låter henne få göra det hon tycker är roligt :) Tänk dig själv att bara stå i hagen och sedan få bett i munnen och lyda minsta vink, om inte så får man spö. Det är sorgligt, men det är faktiskt så de flesta behandlar sina hästar. Men som man behandlar sin häst får man tillbaka. Jag har som motto; Rid inte på hästen rid med hästen. Med det menar jag att båda ska ha roligt och visa varandra respekt, då kommer ni att bli ett istället för två.
Hästen har alltid en anledning till varför den gör saker och ting. Man måste lära sig att förstå hästen :) Det kan vara väääldigt svårt att komma in i hjärnan på en häst. Ett tips är att tillbringa många timmar i hagen och analysera deras beteende. Jag har många gånger härmat deras beteende (utan synhåll förståss, för det ser inte klokt ut XD ) men det är faktiskt rätt så häftigt när hästen reagerar, rör sig och agerar på exakt det viset man trodde. Det kan man faktiskt använda även i ridningen :)

Det lät kanske lite skrytigt om mig ;) jag är nog inte någon ängel direkt, det är bara vad jag strävar efter. Sen har jag också gjort många fel och även många gånger undrat varför hon fortfarande blint litar på mig :o:s Jag skulle nog aldrig våga berätta om dem för någon... men det har i varje fall gått med väldiga framsteg :) Och det tycker jag är bra för att vara 17 år på ett 6årigt hetlevrat sto ;)

Som sagt, jag vet inte om det var ett sådant här svar du ville ha, men jag hoppas du får ordning på henne :)

Hon rids inte 7 dagar i veckan utan hon brukar stå på söndagar, men jag håller alltid på med henne länge, och borstar och pysslar, minst 1 timme innan jag rider, vi litar på varandra, men hon tycker det är så kul, så då sprallar hon upp sig och bara sticker. :confused:
Ditt svar var inte alls skrytigt, tack för att du ens svarade.. :D

Hur rider du ut?
Alltså, vad har du för krav på henne i skogen? Får hon "gå som hon vill" och du styr bara gångart, eller ställer du krav på henne på samma sätt som på ridbanan?

Annars: Gör det!
Ta dressyrpasset ute i skogen istället för på banan. Skänkelvikning över skogsvägen, öppna, sluta. I både skritt och trav. Gör volter och serpentiner runt träd och buskar.
Ge henne nånting att jobba med istället för att hon bara ska tänka ut i sogen = rakt fram i fullt ös.
Ut och gå i skogen, bort från stigen, kliv över stock och sten och få henne att använda huvudet till att tänka på vars och hur hon sätter fötterna.

Ang hoppningen.
Bygg upp en kombination med 4-5 galoppsprång mellan, eller mer om det behövs, och sen travhoppa det första hindret. Var noga med att det ska vara trav innan, fattar hon galopp själv så lägg en volt. Hon ska lyssna på dig, du bestämmer!
Sen mellan de två hindren går du ner i trav igen om hon landar i gaopp, och så lägger du en stor volt. Lägg flera volter tills hon lugnar ner sig och börjar lyssna. Sen trav på det andra hindret.

Andra varianten: Samma hinderkombination som ovan, men ställ ut två koner mitt emellan hindren. Kom i trav på första hindret. HOPPA INTE om hon fattar galopp. Lägg en volt och kom igen, meningen är ju att hon ska lyssna på dig! Mellan konerna ska det vara HALT. Inte en meter innan, inte en meter efter. Mitt emellan. Halt. Sen trav mot det andra hindret.

Annars är studs och kombinationer med 1-2 galoppsprång bra att träna på då hon måste sänka farten för att hinna med att hoppa.

Viktigt är att hindren inte är så höga från början. 40-50 cm är lagomt att börja på. Det är inte höjden vi tränar här, det är ju att hästen ska lugna ner sig och börja lyssna på vad dusom chaufför vill.

:)

Stack hästen alltså trots pelhambettet?
Isf är det lydnad lydnad lydnad ni måste träna på. Är hästen mjuk och känslig i dressyren (på tränsbett?) så bör den ju inte rusa i hoppningen/skogen.

Träna enbart på dressyrhoppning på låga hinder tills hästen är lydig och mjuk i munnen Även med vanligt bett. Böjda spår, travhoppning och kombinationer med olika avstånd.

När det gäller uteritterna - tänk så att de ska vara lugna och avslappnande. Hästen ska utan problem kunna gå på lång tygel i skritt, kan den inte det får du träna på det till att börja med, för att sen öka tempot vartefter hästen lugnat ner sig.
Lite dressyrridning i skogen är absolut inget fel, men det ska alltid vara lugnt och avslappnat. Om hästen börjar spänna sig, ligger på bettet eller blir sprallig så får du backa ett steg och ta det lite lugnare.

Hur rider du ut?
Alltså, vad har du för krav på henne i skogen? Får hon "gå som hon vill" och du styr bara gångart, eller ställer du krav på henne på samma sätt som på ridbanan?

Annars: Gör det!
Ta dressyrpasset ute i skogen istället för på banan. Skänkelvikning över skogsvägen, öppna, sluta. I både skritt och trav. Gör volter och serpentiner runt träd och buskar.
Ge henne nånting att jobba med istället för att hon bara ska tänka ut i sogen = rakt fram i fullt ös.
Ut och gå i skogen, bort från stigen, kliv över stock och sten och få henne att använda huvudet till att tänka på vars och hur hon sätter fötterna.

Ang hoppningen.
Bygg upp en kombination med 4-5 galoppsprång mellan, eller mer om det behövs, och sen travhoppa det första hindret. Var noga med att det ska vara trav innan, fattar hon galopp själv så lägg en volt. Hon ska lyssna på dig, du bestämmer!
Sen mellan de två hindren går du ner i trav igen om hon landar i gaopp, och så lägger du en stor volt. Lägg flera volter tills hon lugnar ner sig och börjar lyssna. Sen trav på det andra hindret.

Andra varianten: Samma hinderkombination som ovan, men ställ ut två koner mitt emellan hindren. Kom i trav på första hindret. HOPPA INTE om hon fattar galopp. Lägg en volt och kom igen, meningen är ju att hon ska lyssna på dig! Mellan konerna ska det vara HALT. Inte en meter innan, inte en meter efter. Mitt emellan. Halt. Sen trav mot det andra hindret.

Annars är studs och kombinationer med 1-2 galoppsprång bra att träna på då hon måste sänka farten för att hinna med att hoppa.

Viktigt är att hindren inte är så höga från början. 40-50 cm är lagomt att börja på. Det är inte höjden vi tränar här, det är ju att hästen ska lugna ner sig och börja lyssna på vad dusom chaufför vill.

:)

När jag rider ut så får hon inte gå som hon vill..
Det är jag som bestämmer var vi ska gå, men de är inga direkt dressyrpass ute i skogen då..men de ska jag öva på :)
Jag läste ditt svar tidigare, men hade inte tid att svara..jag har testat hoppövningen, och i början så sprallade hon upp sig och kastade sig över allt och rev hela skiten samtidigt..då stannade jag helt tills hon stog stilla och var lugn och sedan så gjorde jag det några gånger i varje varv..i början så lyssnade hon inte mycket..men efter ett tag så lyssnade hon faktiskt! :D
Då gick det mycket bättre..
Hon blir så himla glad när vi ska hoppa, eller så, det är därför hon drar iväg, men nu så verkade hon lugna ner sig och koncentrerade sig helt på mig och vad som hände.
Efter jag hoppade det ett antal gånger så satte vi upp ett hinder på långsidan och kollade om hon behöll lugnet då med, och det gick jättebra..hon hoppade lydigt och bromsade när jag bad henne..sen höjde vi lite, och hoppade nån gång, sedan slutade jag när det gick så himla bra..hon var riktigt koncentrerad och glömde helt bort att dra järnet..:bump:
Tack så jättemycket för rådet..det var väldig effektivt på henne..:D:D:D
nu tänker jag fortsätta med den där kombinationen lite då och då, i olika vägar..

Det jag menade med "gå som hon vill" är inte att du inte bestämmer vägen, det förutsatte jag, men att du inte ställer samma krav på henne som på ridbanan.
Visst ska skogsridning vara lite friare och roligare än ett rent dressyrpass på banan, men man kan fortfarande ställa de kraven att hon ska gå i arbetsenlig form, vara uppmärksam på dig och dina hjälper både framåt och förhållande. Det betyder ju inte att man ska utesluta den där tokroliga race-galoppen på den där härliga skogsvägen, men före och efter ska man kunna ställa lite högre krav :)

Vad roligt att det gick så bra med hoppövningarna!
Det var just sådana hoppövningar jag fick träna mig blå på när jag red ett d-ponny sto som älskade att hoppa. Fortsätt så, för det är den känslan ni ska ha! Hon får ju gärna ligga på och vara framåt, men hon ska lyssna! Kämpa på! :banana:

Vill du ha lite variation kan du svänga ihop en caprilli-bana!

Ja..okej, tack så jättemycket för råden för det var så himla härligt o rida henne när hon inte sprallar upp sig och kastar sig över allt..:D :bump:

Jag hade nog valt att rida ut oftare. Jag upplever att hästar tycker att det är väldigt kul att komma ut i skogen, och lite bort ifrån träningen. Och om man då rider ut ganska sällan så är det klart att hästen blir lite sprallig. :) om du däremot rider ut 2-3 gånger i veckan så kommer det inte alls bli lika speciellt för hästen..

Sedan är det lydnads övningar som gäller! Tycker att du fått väldigt många bra tips ang. hoppningen :) men träna lydnad även när du rider dressyr! och dressyr kan man också rida i skogen.
Träna på halter, igångsättningar och tempoväxlingar. Lyssnar hästen ex. inte på halten, så rygga 2steg och sen fram igen. Låt hästen gå på i friskt tempo och sedan halt igen. Hästen ska lyssna på minsta förhållning (och minsta framåtdrivande!)

Träna enbart på dressyrhoppning på låga hinder tills hästen är lydig och mjuk i munnen Även med vanligt bett. Böjda spår, travhoppning och kombinationer med olika avstånd.

Måste säga att min ponny är likadan. Jättehet i hoppning och uteritt, kan inte gå utan taktar hela tiden (på uteritter). Har testat mycket studs på lägre höjder, travhoppning och så men det funkar inte alls. Hon stressar upp sig ännu mer när hinderna är så låga då det är lätt för hästen att hoppa utan att behöva "tänka". Mitt tips är att hoppa lite högre (den höjd du och din häst hoppar normalt) och hoppa kombination med fem hinder på rad till exempel. Ha ett galoppsprång emellan varje och ha sedan det sista hindret något högre än de andra. Det är en väldigt effektiv övning då hästen måste anpassa sig utan att ryttaren behöver sitta och störa. Efter några försök kommer din häst garanterat förstå att den måste bromsa farten för att komma rätt.
Vill du ha ännu lite mer hjälp kan du testa lägga en markbom innan första hindret då det hjälper sig komma rätt inpå hela kombinationen. Hoppas det hjälper! :-) Enda vägen att hitta lösningar och övningar som passar just dig och din häst är ju att testa dig fram. Var öppen för ideér som du tror kan vara något och testa!

Okej..jag ska testa med lite högre höjder nästa gång..tack! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
5 131
Senast: krek
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Min häst blir tung i galoppen och drar väldigt mycket mot och efter hinder. Rider idag på vanligt tre delat och det fungerar väl...
Svar
9
· Visningar
1 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar