Väldigt mkt unghästar på i alla annonser?

Nea86

Trådstartare
Är det bara jag eller känns det inte som att det är väldigt mkt unghästar ute i alla annonser? Hittar väldigt få annonser på islandshästar som inte är unghästar eller rätt gamla hästar... Väldigt svårt att leta häst just nu tycker jag...

Sv: Väldigt mkt unghästar på i alla annonser?

Det är som det brukar vara i februari, en massa "lovande" hingstföl till salu.

Inte så konstigt när så många vill köpa ungston att "ta föl på". Dom där ungstona reproducerar sej och sedan vips är fölen på väg att bli vuxna och kräver mer....

Unghästar av hankön kan bli trevliga ridhästar som valacker. Precis lika bra som ston. Enda skillnaden är att dom inte kan få föl. Vilket också kan vara en fördel ;)

Det är mycket unghästar, men en hel del annat blandat också. Nyfiken på var du drar gränsen för gammal häst?

Annars tror jag det kommer att krylla av hästar till salu i mars, april det är nog många som har fått lite mycket vila i vinter i och med att det varit så kallt och mycket snö. Ägarna kan nog känna att de vill rida igång dessa hästar innan de lägger ut dem för försäljning. Det är som lite lättare att få ut det hästen är värd om den är i kondition och kan visa upp sig ordentligt.;)

Ja det ska bli intressant att se ur det kommer att se ut med annonser fram över. Planerar själv att annonsera ett 7 årigt sto i april och 2 till 4, 4-5 åringar i maj. Så har vi också en 6 åring som redan nu är till salu men oannonserad...... Skulle kunna tänka mig att själv köpa 3-åringar:-)

Är det bara jag eller känns det inte som att det är väldigt mkt unghästar ute i alla annonser? Hittar väldigt få annonser på islandshästar som inte är unghästar eller rätt gamla hästar... Väldigt svårt att leta häst just nu tycker jag...

Tycker att det överhuvudtaget är mycket hästar till salu just nu! Är väl kanske lågkonjunkturen. Folk har inte råd att behålla sina hästar?!

Eller så produceras det mer hästar än marknaden behöver/vill ha och kanske inte konjunkturberoende, det är väldigt många som betäcker sina ston. Priserna har inte direkt stigit de senaste åren. Konjunkturen bidrar en del, men man kan inte producera hur mycket hästar som helst och förvänta sig att marknade sväljer allt.

Exakt också vad jag tycker, Lobelia. Har faktiskt en bestämd känsla av att marknaden för islandshästar (speciellt unghästar) håller på att bli övermättad.

Tja... nån gräns för just en "gammal" häst är väl svårt att dra... men en hel del annonser om hästar som närmar sig 20. Jag vet att Islandshästar kan vara ridbara länge, men jag är ute efter en kompis att ha roligt med under många år! :)

Varenda stoägare verkar ju ta föl efter föl utan att tänka på att det ska finnas en marknad för dem också. Vissa försäljningstall som säljer ett sto lockar med en billig betäckning av gårdens hingstar och då vill man utnyttja det. Det är ju gulligt med ett föl:angel:

Inte ett dugg konstigt.. eftersom de föesta ston får föl på våren är de nu färdiga att säljas helt enkelt,,
Uppfödare med företag, privatpersoner som fått fel kön eller bara vill sälja,

På hösten är det mer ridhästar.. folk köper billiga hästar på våren och så på hösten kommer man på att OJ en häst kostar ju faktsikt mer på vintern och då paniksäljer sin ridhäst=)

Eller så produceras det mer hästar än marknaden behöver/vill ha och kanske inte konjunkturberoende, det är väldigt många som betäcker sina ston. Priserna har inte direkt stigit de senaste åren. Konjunkturen bidrar en del, men man kan inte producera hur mycket hästar som helst och förvänta sig att marknade sväljer allt.

Ja och nej, i mina trakter har de som importerar och säljer hur mycket kunder som helst. En sålde 20 importer på mindre än en månad under hösten, mestadels tävlingshästar modell dyrare. De jag känner som letar tävlingshäst vänder sig också till Island i första hand, det kan man ju fundera lite på.

Men visst verkar det finnas ett övermått på "snälla småhingstar", men det gäller väl de flesta raser. Med tanke på att det tar längre tid att föda upp ett Islandsföl kanske 20-25000 är för dyrt för en medelhäst helt enkelt. Även om det är vad det kostar att få fram fölet oavsett.

Det kan tänkas, lite beklämmande är det att se alla "familjehästar" som är lite ridna eller oridna 0-6 åringar. För mig är en familjehäst en häst som alla kan rida på ung som gammal, van som ovan och som snällt anpassar sig och tar hand om sin människa, en unghäst klarar normalt sett inte av det ansvaret. Fast allt som rör på sig och inte är "lovande" betäcknas troligen som familjehäst. Och så en och annan "naturtöltare" som i bifogad film går i markbunden passaktig tölt.

Håller med angående unghästar som utannonseras som familjehästar. Jag tror det i många fall är hästar som är lugna och snälla, men behöver mer än 2 månaders riding i skogen för att få muskler och kondis för att visa lite vilja vid ridning.

Så många gamla har jag inte sett, spanar liiiiite efter en gamling att ha som typ 2:a häst. Har sett en nu på slutet, när jag tänker efter.

Liknande trådar

Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 184
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 401
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar