väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Jag har A1 försäkring sedan hästen föddes 2001 (tog över den när jag köpte hästen) och har aldrig använt den. Så då borde hon tillhöra de som har haft försäkringen en längre tid
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Hästen täcks då självklart av försäkringen.

Veterinär som du rådfrågar går ju på det du berättar. Om du sa att du trodde hältan berodde på låsning i bogen pga täcket, så går de på det. Säger ingenting alls, och din hälta sitter i bakdelen på hästen, så en låsning i bogen handlar det inte om, och den är lika halt utan täcket som sagt.

i övrigt har jag lärt mig av veterinär, att det forskats på huruvida man kan "se" vart en hälta sitter, när hästen är halt. det kan man INTE. Man kan tycka att den sitter varsomhelst, och det har inget att göra med var den egentligen sitter. Men i detta fallet, när det är fråga om så stora diskrepanser som om hältan sitter fram eller bak, så är det tydligt - din hälta sitter BAK och den är dessutom rätt grav, det har inte med en låsning i bogen pga täcke att göra.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

varför blir det då värre när hästen får täcke på sig? I övrigt haltade hon inte idag.

Men jag avvaktar tills på måndag (då jag först kan boka tid för ev. besök). Tänker INTE åka in till hbg på jourtid. Har en annan i närheten så slipper vi åka så långt
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Tyvärr är det riktigt svårt att se på den hoppiga filmen. Min uppfattning avvad jag kan se är att det ser ut som förstadiet till fång. Äger själv en fd fånghäst, fick fång för ett år sen. Det började med att han var något oren i gången, andra dagen blockhalt och fyra timmar efter vi märkte det hade han fång. Var försikrtig! På fyra timmar lyckades han utveckla fjärde gradens fång. Vill inte skrämma upp dig nu bara :)

Du gör rätt i att kolla med veterinär. Behöver inte vara något allvarlig, kanske en spänning efter gått utan täcke, sträckt sig i hagen, eller träningsvärk.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

varför blir det då värre när hästen får täcke på sig? I övrigt haltade hon inte idag.

Men jag avvaktar tills på måndag (då jag först kan boka tid för ev. besök). Tänker INTE åka in till hbg på jourtid. Har en annan i närheten så slipper vi åka så långt


det kan jag inte spekulera i jag är inte veterinär, men din häst är gravt halt på bak även utan täcke på filmen. om täcket sätts på kanske det bromsar i fram och gör att kroppens genomsläpplighet i fråga om rörelseförmåga blir sämre då den inte kan röra sig/kompensera genom kroppen som den skulle behöva, det är en tanke, eftersom alla täcken helt klart påverkar rörelsemekanismen hos hästen i ngn grad, alltid mer eller mindre.

Kolla upp hästen omgående och boka tid som sagt.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

Fel, hon är inte gravt halt utan täcke. Kanske kan du se en liten markering men med tanke på den hoppiga filmen så kan det kanske uppfattas som att hon är gravt halt.

Men jag tänker som sagt inte boka ev. tid förrens på måndag.
 
Sv: väldigt konstigt! *Hjälp!!!*

hästen har, hoppig film eller ej, en grav rörelsestörning på bak, när det syns så pass väl i skritt är det rätt gravt, så kollas upp bör den göras, om det är ngt som suttit i eller kommit och gått ett tag.
En hälta bak ser alltid mildare ut än den gör på fram - eller oftast.....

ang. hur och när du bokar tid är helt upp till dig. du har fått råd, det är allt.
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
640
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
564
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp