Väldigt känslig under magen - något fel?

lillaP

Trådstartare
Hej. Jag börjar bli lite fundersam eftersom min häst (sto) sen en tid tillbaka varit väldigt känslig under magen. Man kan knappt nudda med någon av borstarna, har provat mjuka, hårda och mellan.

Vissa perioder är värre än andra, tex när hon hade mycket päls under magen var hon väldigt tjurig. Nu är hon rakad men det har växt ut en liten bit. Detta kom för kanske 4-5 dagar sedan. Hon hotar att bitas och har även börjat lyfta upp benet som om hon skulle sparka. (Har dock inte gjort detta ännu) Det kommer liksom i skov, så det är inte att hon alltid är sådär. Tidigare har hon inte reagerat annat än när boxgrannen bråkat med henne.

När man spänner sadelgjorden blir hon också lite sur. Så då undrar jag, beror detta på att hon är kittlig? Eller kan hon tänkas ha ont? Är det någon som har en häst med liknande beteende?

Sv: Väldigt känslig under magen - något fel?

Hon är håröm!

Hon tycker att det luggas när du rör henne under magen.
Min systers häst är extremt håröm fram på bringan under vinterhalvåret. Och det beror på att han lång päls där som lätt trasslar sig och gör på så vis ont när man försöker reda ut den...

Och även ifall du kanske inte luggar henne varje gång du borstar så kan det vara så att hon är beredd på att det kommer att göra ont.

Det finns nog inte så mycket att göra, mer än att klippa då kanske?
Bli inte arg på henne, det är inte hennes fel att det gör ont, och hon måste ju få visa att det gör ont på något sätt.

Lyssna på henne och ta det lugnt.

lycka till
/Jenny

Okej.. fast det känns ju konstigt att det går i perioder även om hon inte har päls eller har det.. fast det är ju sant, jag hade inte problemet i sommras. Men hur kan hon då reagera när jag lägger på sadeln? För det nuddar inte magen så värst mycket. Och när jag drar sadelgjorden gör jag det alltid väldigt försiktigt..

Ingen mer som har en åsikt?

Skulle tro att hon är inne i en fällningsperiod nu. Nu vet jag inte vart du bor, men hos oss är det många som börjat fälla nu när det har varit så milt. B-vitamin brukar vara bra att ge i fällningsperioderna.

Annars är hon kaske brunstig?

Jag skulle gissa att det är så att när du lägger på sadeln vet hon att det också innebär att du ska spänna gjorden och börjar då protestera "i tid".
Det enda att göra är väl att ta det väldigt lugnt och att inte bli arg på henne.

Tippar på att hon har muskelspänningar.

Försök att massera henne - oehört försiktigt de första gångerna tills hon accepterar massagen.
I början kanske du bara kan lägga på handflatan och vänta.

Massera även flanken och upp bakom bogbladet och mellan frambenen.

Om hon protesterar för mycket i början kan du massera henne efter det att hon har rört på sig och musklerna alltså är uppvärmda.

Lovar att det är väldigt effektivt och bra för hästen.

Hästar som har problem med magen (t ex magsår, tarmkatarr, magknip) kan ofta reagera som din och visa kraftigt obehag.
Blir hon sur även om du bara drar lätt med fingrarna under magen? Är det på något specifikt ställe eller är det över hela undersidan?

En häst som är kittlig/håröm brukar oftast reagera på andra delar av kroppen också.

Tack för alla svar! Försöker svara alla i samma inlägg :crazy:

Hon var brunstig förra veckan. Jag har inte tänkt på att ge B-vitamin faktiskt. Det är väl inget problem att ge det lite då och då väl? Gav henne det i höstas i och med pälssättningen.

Pipi:
Ska jag massera henne under magen? Hela?

Hästar som har problem med magen (t ex magsår, tarmkatarr, magknip) kan ofta reagera som din och visa kraftigt obehag.
Blir hon sur även om du bara drar lätt med fingrarna under magen? Är det på något specifikt ställe eller är det över hela undersidan?

En häst som är kittlig/håröm brukar oftast reagera på andra delar av kroppen också.

Hon är inte kittlig på resten av kroppen. Jag kan lägga handen under magen utan att hon blir sur, och även dra den försiktigt. Hur vet man om hästen har något som tex magsår?

Hon är inte kittlig på resten av kroppen. Jag kan lägga handen under magen utan att hon blir sur, och även dra den försiktigt. Hur vet man om hästen har något som tex magsår?

Magsår diagnosticeras hos veterinär med gastroskopi. Men de flesta magsårshästar är väldigt känsliga för tryck under magen, framförallt på vissa punkter (baktill kring naveln).
En del ston gillar inte heller att man tar vid juvret - KAN bero på hormonella störningar.
Som jag förstog det så var din häst känslig under hela magen. Då är det förmodligen något annat.

Magsårshästar kan ofta ha tendens till återkommande koliker, de sölar och blöter med maten, kan bete sig stressigt mm. Behöver nödvändigtvis inte ha problem med diareer. Men inte sagt att din häst har magsår, det var bara en tanke från min sida.

Magsår diagnosticeras hos veterinär med gastroskopi. Men de flesta magsårshästar är väldigt känsliga för tryck under magen, framförallt på vissa punkter (baktill kring naveln).
En del ston gillar inte heller att man tar vid juvret - KAN bero på hormonella störningar.
Som jag förstog det så var din häst känslig under hela magen. Då är det förmodligen något annat.

Magsårshästar kan ofta ha tendens till återkommande koliker, de sölar och blöter med maten, kan bete sig stressigt mm. Behöver nödvändigtvis inte ha problem med diareer. Men inte sagt att din häst har magsår, det var bara en tanke från min sida.

Okej.. hoppas hon inte har magsår! :( Men hon har inte diarré och brukar inte dricka förrän efter hon ätit sin krafft.. När hon äter hö växlar hon.. så jag tror inte hon blöter den. Stressad är hon mycket sällan.. hon är ganska lugn av sig.. Men det är bra att veta att det kan vara det. För om det fortsätter så en längre period vet man iaf vad man kan kolla efter.

En väldigt bidragande orsak till muskelspänningar är just magvärk av något slag som brunst, kolik, magsår eller dylikt.

Speciellt ston får ofta problem i samband med brunster. De spänner emot värken precis som vi människor också gör och sedan kvarstår spänningarna i muskeln?

Hela buken är bra att massera och misstänker man spänning pga brunst, så runt äggstockarna också.

Har själv fyra ston med tillhörande problem speciellt under våren och massage gör underverk men det gäller att hålla på ett tag.

min har haft muskelspäningar med stort "M"...
hon blev bara grinigare å grinigare vid sadling/borstning under magen... så nu för tiden måste jag massera henne innan ridning, varje dag... nacke, hals, manke, rygg, rumpa, bog... tar sin lilla tid, men helt klart värt det, sen på med arnika..
sen lägger jag alltid handen under magen (bara på musklerna annars säger hon ifrån).. då sänker hon hela halsen å höjer ryggen, sen efter ett tag kan man börja massera lite lätt... de har MASSA punkter under magen, så ta det försiktigt.. de är rätt känsliga..
man kan "dra" uppåt längs sidan med fingrarna... även typ "utsidan av armhålorna" om du fattar vad jag menar :D hehe...
arnika under sadelgjorden är däremot inte så smart :p

om du är orolig för magen så kör med lite linfrö...
hippo har pellets, har precis börjat med det, men hon äter upp det iaf!!

lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 055
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 978
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 213
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar