Sv: Väldigt känslig golden. Hjälp!
Om bilen är trasig vid leverans har man missat i sin undersökning vid köpet.
Om bilen blir trasig strax därefter hoppas jag att det finns garanti på den. Annars skulle jag inte kräva den tidigare ägaren på pengar till reparation om jag inte hade bevis för att han hält sockerbitar i tanken. Köpt är köpt.
Och som jag skrev till Gabbi, jag har svårt att se valpar som produkter. En hund utvecklas hela tiden och det finns INGA garantier.
Uppfödaren sålde en sjuk valp, men varför köpte köparen en sjuk valp?
Som uppfödare skulle jag också köpa tillbaka valpen om det var det köparen ville.
Undrar, igen, om någon vet om allergi räknas som dolt fel eller ej?
Är det dumt av mig att fortfarande resonera så trots att jag redan avlivat två hundar pga ärtfliga fel, har en tredje med allergi och köpte en skadad häst som slutligen fick avlivas? För mig känns det som ansvar. Jag köper/skaffar - jag tar över ansvaret. Dock är jag sådan att jag inte automatiskt tror på säljaren ord utan jag undersöker "varan" själv på alla sätt jag kan för att slippa riskera att bli lurad och stå där med reparationskvitton i hand efteråt.
småsint? uppfödaren har sålt en sjuk valp, det är väl inte småsint att kräva att skadan ska repareras? tänk om du köpt en bil från en bilhandlare, och när du får hem bilen visar det sig att bilen är trasig? en bil kan gå sönder när som helst, visst, men är den trasig vid leverans, eller havererar strax därefter, då är det väl självklart att bilhandlaren ska stå för reparationerna. varför skulle det vara annorlunda med valpar?
Om bilen är trasig vid leverans har man missat i sin undersökning vid köpet.
Om bilen blir trasig strax därefter hoppas jag att det finns garanti på den. Annars skulle jag inte kräva den tidigare ägaren på pengar till reparation om jag inte hade bevis för att han hält sockerbitar i tanken. Köpt är köpt.
Och som jag skrev till Gabbi, jag har svårt att se valpar som produkter. En hund utvecklas hela tiden och det finns INGA garantier.
Uppfödaren sålde en sjuk valp, men varför köpte köparen en sjuk valp?
Som uppfödare skulle jag också köpa tillbaka valpen om det var det köparen ville.
Undrar, igen, om någon vet om allergi räknas som dolt fel eller ej?
Är det dumt av mig att fortfarande resonera så trots att jag redan avlivat två hundar pga ärtfliga fel, har en tredje med allergi och köpte en skadad häst som slutligen fick avlivas? För mig känns det som ansvar. Jag köper/skaffar - jag tar över ansvaret. Dock är jag sådan att jag inte automatiskt tror på säljaren ord utan jag undersöker "varan" själv på alla sätt jag kan för att slippa riskera att bli lurad och stå där med reparationskvitton i hand efteråt.
Senast ändrad: