Väldigt het häst... :S

M

Mira_love

Hej! Jag har nyligen blivit medryttare på en stor häst, trots att jag är så liten som jag är, jag är bara 152 cm, 13 år... Lite lite, i know but i wanna go for it.. :D Hon är skitdukitg och tävlar skitmkt med sin riktiga ägare.. :) Men nu till saken... Jag red dressyr på henne igår, tränade på galoppombyten, och skänkelvikning m.m. och de gick jättebra... Men hon blev gärna FÖR HET :o .. Och drog iväg, så man va tvungen att hela tiden verkligen ha kontroll på henne hela tiden... så jag undrar om ni har nåra bra övningar man kan göra, för att få uppmärksamheten och den koncentrtionen man fick när man gjore skänkelvikning, serpentiner och lite sånt, men övingar som är lite roligare..! ;) / ERika;)

Sv: Väldigt het häst... :S

Nu vet jag inte riktigt hur het "heten" yttrar sig, men jag rider för tillfället ett fullblod som är riktigt fladdrig och hetsig. Hon hoppar och far, taktar, slår med huvudet you name it. Knepet med henne som jag fått hjälp av min tränare att komma på, är att vara TYDLIG! Jag får ta i henne, hon är ingen porslinsfigur. och genast gick det mycket bättre. Om jag vill att hon ska skritta så ska hon skritta NU och inte om 20 meter när hon har slutat med sitt "jag ska baara småtrava och hoppa lite". :smirk: ;)

Vet inte om det kan hjälpa, men var inte rädd att ta i, och visa vad du vill! lycka till

De riktigt välutbildade hästarna har ju lätt till att tända till när man gör precis de saker du skriver, byten m.m eftersom man vill ha dom sådanna vid de momenten. (tävlingsryttare)

Jag föreslår att du går ner ett snäpp eller två där du klarar av henne, istället för att gå rätt upp bland det värsta. Då är det lätt att du får bakslag. :idea: Efterhand du blir säkrare på henne och hittar knapparna kan du gå vidare.

Mitt tips i alla fall.

Mitt tips är att verkligen försöka inverka lugnt när man rider hästen. En häst jag rider som är het i galoppen, blev genast mycket lugnare när min ridlärare sa till mig att sjunka djupt ner i sadeln och vara stilla med överkroppen.
Och sedan bör man jobba mkt med tydliga halvhalter, tempoväxlingar, halter och övergångar för att hästen ska lyssna på en. Lycka till! ;)

Håller med rumpnissen sänk din ambitionsnivå lite. Sitta å göra galoppombyten på en häst som du inte har full kontroll på är ingen höjdare.

Blir lite rädd när du frågar efter övningar som är roligare än skänkelvikningar och cerpentiner. För det är grunden. De lösgörande övningarna kommer man aldrig ifrån hur duktig man än är.

Det gäller bara att hela tiden hitta på något att göra. tempoväxlingar, övergångar, cerpentinbågar, volter, skänkelvikningar osv. Å aldrig slarva med halvhalter ställning och böjning.

Håller helt med rumpnissen och rabarer2. Sänk ambitionsnivån, träna på de saker både du och hästen känner er trygga i, där DU har kontrollen. Men sluta inte med skänkelvikningarna osv. Det är viktigt!!!

Hej.. Har läst vad alla ni har skrivit. Jag klarar henne, det är inte det. Jag fixar det dära med galoppombyten, bara jag liksom sitter ner och arbetar hela hela tiden! :P
Hon är välutbildad, tävlad i dressyr och vann km i hoppning bland stor häst i typ 110cm tror jag det var i slutet av 2005.
När jag rider henne vill jag liksom inte bara åka runt å henne o arbeta med volter och sånt, det gjorde jag på min förra medryttarhäst, och vi utvecklades aldrig tsm. jag har redan utveckats mer med Anastasia (stor hästen) och känner mej säkrare. När vi rider ut, har jag alltid låtit henne ka lite på raksträckorna, så jag ärr inte ett skit rädd för att hon ska göra nått, för det gör hon inte.. Vissa hästar vet man ju liksom bara det med.. :) har aldrig kännt den hära samhörigheten med en häst tidigare, trots mina åtta år som ryttare.
Jag vill gärna lära mej mer, och jag har altid haft mål, som jag änsålänge har uppnått, på ett eller annat sätt. :rofl:
Prövade hoppa ett litet hinder med henne idag när jag red, hon hoppar jättemjukt och snällt.. Ökade ingenting, och jag är säker på att det berodde på att jag var lugn, o mjuk i handen..;)
Ska rida så nästa gång jag rider dressyr i ridhuset.. för när jga rider ute går de jättebra.. konstigt nog.. Men ni har inga bra övningar som man får hästen koncentrerad på?! :) KRamar erika

Men varför ens börja med galoppombyten? om du precis börjat lära känna henne, kan det vara bra att börja ifrån grunden, för annars när du kanske ska sätta den där traven, så gå r det inte, för du aldrig riktigt tränat på det.

Tempoväxlingar, halter, halvhalter och övergångar är nyttigt och träna på... Då blir det ju atomatiskt att hon lyssnar på dig, eftersom hon inte vet när du lägger in en halt eller en halvhalt. Då blir det också roligare för hästen om det händer lite saker då och då.. :D

Jag red en häst på en kurs en gång som gärna blev lite stark och slutade lyssna bakåt. Såfort jag kände att han började dra ifrån mig så gjorde jag halt. Efter endel halter blev det mycket bättre. Funkade på honom.

Okej!!! tack så jättemkt :D

Jag läste lite längre upp att nån skrev att jag skulle lära känna henne... jag har ridit henne med mellanrum (tre veckor typ) från sommarren 05 till december, då jag blev fast medryttare, så jag känner henne...
Tack så jätte mkt för tipsen! :) Det ska jag träna :D massaaa halter..
Puss /Erika:d

MIn förra häst var också rätt het. En sak som fungerade bra var att skritta ett bestämt antal steg, sen galoppera eller trava en liten bestämd sträcka, sen skritta bestämt antal steg igen.... osv... byta mellan skritt, trav, skritt, galopp, skritt.... Det gjorde iaf min häst väldigt uppmärksam :)

Kissing Spine skrev:
Nu vet jag inte riktigt hur het "heten" yttrar sig, men jag rider för tillfället ett fullblod som är riktigt fladdrig och hetsig. Hon hoppar och far, taktar, slår med huvudet you name it. Knepet med henne som jag fått hjälp av min tränare att komma på, är att vara TYDLIG! Jag får ta i henne, hon är ingen porslinsfigur. och genast gick det mycket bättre. Om jag vill att hon ska skritta så ska hon skritta NU och inte om 20 meter när hon har slutat med sitt "jag ska baara småtrava och hoppa lite". :smirk: ;)

Vet inte om det kan hjälpa, men var inte rädd att ta i, och visa vad du vill! lycka till

ojoj så mycket min häst i det där du skriver :eek:
Kanske ska prova ditt knep :p?

Någon skrev om att hästar inte är porslingsfgurer. och de vet jag väl, jag är inte rädd för att ta i henne men de skulle även kännas fel att sitta o va hård i handen och sånt varje gång hon blir het, för hon tkr bara att det är så jävla kul att jobba..

nån skrev om att skritta ett antal steg, samma med trav o galopp. SKa testa det nästa gång jag rider, låter väldigt logiskt! :D

Kram på er /Erika

Min bästa kompis tränar medelsvår dressyr och jag har varit med några gånger. Gissa vad dom tränar??
jo, halvhalter, avsaktningar och halter. Volter, serpentiner och mera halter. Sits, händer och skänkel.;)

Ett tips är att lägga ut saker som normalt inte har med dressyr att göra:idea: , kliva på en presenning, trampa på en _liten_ sågspånshög med framhoven, ställ fram en stol eller liknande och se om du kan sitta av, leda runt stolen ett varv och sen sitta på igen, rygga i en smal vinkel av sågspån utan att trampa utanför, vända i en pytteliten likadan ruta utan att trampa utanför.:rofl: Lägg in ett hopp över ett hinder då och då, träna samtidigt på att rida in fina halter och ställ hästen ordenligt. Glöm inte halvhalten!
Det här är moment som har med bruksridning att göra, och övningar som dessa hjälper till att göra hästen koncentrerad, och du får garanterat något att bita i.
Som en bonus så kommer både du och din häst att ha jättekul.:bump:

Senast ändrad:

:o
Se till att presenningen är väl förankrad.!!!

Ha det så kul!!
mvh Trollmor

Försök att till en början inte göra henne så het! Undvik de rörelser som hon tänder på. När du har ridit henne lite till och fått halvhalter och tempoväxlingar att fungera så kan du ta upp de andra rörelserna igen. Men eftersom du inte hittar ngn lösning på problemet just nu när det uppstår så bör du alltså undvika fenomenet istället. Annars finns det risk för att det blir värre.
När du ridit henne lite ytterligare och fått bra kontroll på henne så kommer det heller inte vara ngt problem att rida rörelserna.

hmm jo precis.. men de är så knäppt för de flesta hästarna tänder ju till när man är ute och galopperar o sånt... Men hon gör glatt lite dressyrsaker som t.ex glaoppombyte i en sväng (en liksom mjuk sväng som svänger lite). Ni kanske tkr det låter taskigt o hålla på så med henne men hon e så jädrans speciell... Hon ska tävla i divison 2 (eller ett, kommer inte ihåg) om två veckor i hoppning, så detär ju ingen dålig häst jag rider.. Men grejjen är den att hon är den första hästen NÅNSIN jag har ridit som är fullkommligt säker, och som tkr det är otroligt kul att bara få komma ut och röra på sej, hon går liksom gärna på tygeln när man är ute och rider (men så burkar jag inte rida henne när vi är ute)... Men hon är helt otrolig...
Till o med ägarna vågar släppa ut mej med henne och då är hon ändå runt 165-170 cm hög, nio år. Men de är hennes underbara temprament...

Shit va jag bara maler på här om hur underbar hon är:o

De dära med presseningar har jag tyvärr inte riktigt till gång till just nu (om jag checkar upp har jag säkert det) men jag ska pröva det dära med att lägga in lite hinder i dressyrpass...

Tack för att ni engagerar er så mkt! :) Kram ERika

Tillåter ägaren att du mixtrar och tränar tex. byten och liknande?? :confused: Är det en tävlinghäst som ska utföra dessa rörelser i tävlingssammanhang så kanske inte ägaren blir så glad om du experimenterar med detta?? Jag red en dressyrhäst på MSV-nivå tidigare. Jag frågade ägaren innan jag gav mig på någon svårare rörelse så att jag inte riskerade att förstöra nåt som hon tränat in. Varje fel man gör är ju nedbrytande så att säga. När jag gjorde de första bytena såg jag till att ägaren var med och kunde övervaka/instruera.
Jag tror nog att du ska försöka se till att "hitta knapparna" och få hästen att arbeta i en lugn och harmonisk (korrekt) form innan du ger dig på "överkursen" så att säga. Grunden är ju viktigast!

Nirak

Nu kommer jag in här och gör ett litet "påhopp"...

Jag funderar på hur duktig du är. Du är 13 år. Ridit i 8 år.
Du skriver att du red sk.vikning och byten mm. ."man var tvungen att ha kontroll hela tiden","fixar det dära med galoppombyten, bara jag liksom sitter ner och arbetar hela hela tiden", "övningar som är roligare", "jag är inte rädd för att ta i henne men de skulle även kännas fel att sitta o va hård i handen", "hon gör glatt lite dressyrsaker som t.ex glaoppombyte i en sväng (en liksom mjuk sväng som svänger lite). Ni kanske tkr det låter taskigt o hålla på så ", "hon går liksom gärna på tygeln när man är ute och rider (men så burkar jag inte rida henne när vi är ute)"

En tävlingshäst, lr en välriden och utbildad häst, rider man i form oavsett vad man gör. Man rider och jobbar som vanligt även om man är ute och myser i skogen. Självklart kan man släppa på och göra ett snabb cantringsjobb utan ngt krav på form fr hästens sida men jag skulle inte kalla det att vara taskig att rida i form och jobba även ute i skogen. Varför skulle det vara det?

Har man inte alltid kontroll på häste när man sitter och jobbar?

Sitter man inte alltid ner och arbetar? Då syftar jag inte på att sitta i sadeln lr så utan jag antar att du syftar p åatt man måste "koncentrera" sig mkt lr vara "med".

Roligare övningar... om du lyckats nå dina egna mål och utvecklats som ryttare måste du väl ngn gång ha ridit efter eget huvud och kombinarat olika rörelser och vägar så det blir kul? annars hade man väl inte fortsatt.

Hård i handen va nog inte vad den föregående talaren syftade på. en häst ska sägas till och sen släpperm an den "bestraffningen" och sen går man vidare igen som kompisar. asså man kanske får en häst som hetsar upp sig, man gör halt och sne klappar man och sen gör man ett nytt försök utan att vara grinig lr så. inga hårda händer utan man ger en hjälp, släpper den och tar en ny.

Om det skulle vara taskigt att byta galopp i en svag sväng så ksulle nog väldigt många av oss ryttare vara djuplågare!

Kan du inte vara lite mera precis m hur mkt denna häst är utbildad i dressyr? vunnit km i hoppning å rida div II lr I säger inte mig ås mkt iaf.

En annan sak är ju om du som ngn nämde, prata m ägaren/ ryttaren å få en liten lektion en dag då denna förklarar hur hon rids i vanliga fall osv.

Hemska ankie önskar iaf lycka till. det bästa som finns är ju när man rider en häst man blir alldeles lyrisk av!

Liknande trådar

Ridning Hallå, skulle vilja ha lite tips. har ett sto med jättemycket energi. vissa dagar har hon så mycket energi att det absolut inte går att...
2
Svar
33
· Visningar
7 731
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar