Väldigt framtung samt "låst" i hela vänster...

F

fredddie

För en vecka sedan tog jag hem min foderhäst från ridlägret han gått på i sommar (han ägs av ridlägret). Jag hade honom förra året från augusti -07 till juni -08, så vi känner varandra och trivs bra ihop. Ridningen har vi aldrig haft några större problem med; han har alltid varit mjuk och fin.

Nu när jag hämtat hem honom igen, märker jag att han är totalt annorlunda att rida än vad han varit tidigare. Förutom det att han är stel, svårböjlig och framtung, är han även helt "låst" i vänster. Går knappt att ställa i trav/galopp, biter sig fast i bettet och drar upp huvudet om man ber honom flytta sig för vänster skänkel. Han liksom vilar sig på vänster sida så att han blir enormt framtung också.

Han går knappt att böja i vänster - om jag överställer i halsen för att försöka mjuka upp honom, blir det ett nästan hårt tygeltag eftersom han knappt vill vrida på huvudet. Jag vill ju minst av allt vara hård på handen eftersom att han redan är så hård i vänster, men hur ska jag få han att böja sig alls om inte?

Ska rida för tränare nu i höst, men hon kommer inte ut förrän i slutet av nästa vecka och innan dess skulle det vara kanon om nån kunde ge ngt tips... Tacksam för allt :)

Sv: Väldigt framtung samt "låst" i hela vänster...

Kolla tändernas status och ta ut en Equiterapeut för att känna igenom efter snedheter. Passar sadeln? Har de använt samma sadel som du har under ridlägren?

kan ju vara vad som helst.. bara stel spänd i smuklerna, ET är bra tkr jag, har hjälpt min häst flera gg :).

Hej! Det du beskriver är inte något ovanligt problem! Det du Inte ska göra är att fortsätta dra i vänstertygeln eftersom hästen har sin tyngdpunkt till vänster. Rid i höger varv och flytta honom lite utåt. Samt ställ lite till vänster och lite till göger, mest höger.
I vänster varv rider du honom lite i höger sluta. Viktigt att du får igenom ställninge till höger i vänster varv innan du kan ställa om till vänster... OBS ställa om LITE till vänster. Inte förböja. Prova:)

Mvh Michaela

Kan vara allt från en rejäl låsning till problem i rygg eller bakben. Rekommenderar en bra ET till att börja med, annars veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 687
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 716
Senast: ainasoja
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 378
Senast: em-pirre
·
Hästhantering Hejsan, Jag läser ofta här på forumet och jag vet och förstår att man ska låta sin häst "bo" in sig när den får nytt stall, ny ägare...
2
Svar
20
· Visningar
2 912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II
  • Sabotage?