En gammal stallbekant för ett bra tag sedan som hade bruksras som de körde skydd och IPO med. Man köpte in utländska linjer som var bra på just det. En av dem var svår. Man tog hjälp av många olika tränare som inte nådde fram riktigt.Apropå det här med polis/tjänstehundar.
Jag tror det är en svår ekvation att få ihop, att avla fram väldigt förarveka hundar som tar en blick eller harkling som korrigering (särskilt när den är uppvarvad) samtidigt som den ska stå pall för hot utifrån sas. Vi har ju främst avlat på att hundar ska vara trevliga mot folk - att få en hund som både har mod,dådkraft och skärpa men samtidigt väldigt mjuka i träning är nog inte det enklaste. Att dessutom avla fram en väldigt förarvek hund som inte går ner sig i stressiga situationer låter inte som det enklaste.Det är liksom svårt nog att få fram bra tjänstehundsmaterial som det är... Många sporthundar är ju ur samma linjer, bara att de inte är sålda till tjänst.
Ammo är hyffsat förarvek och jag kan numera stoppa honom med enbart rösten på det mesta - men kan ärligt talat säga att jag fått ta tag i honom ett flertal gånger under åren för att han ska lyssna. Är dock noga med att inte ta ut mer än vad jag sätter in på relationskontot.
Men åter igen, men det sagt menar jag inte att träningen i filmerna är ok.
Då var det någon polis eller ex-polis som skulle hjälp till och tyckte man skulle bryta ner den. Hen hade då hängt upp hunden i halsbandet på någon väggkrok och slagit den, elat den etc etc. Ägaren hade då man fick reda på vad som gjorts tagit hem hunden etc.
Den blev väldigt bra och polisen hade hört talas om den och ringde och ville köpa för en enorm summa.
Det är det mest rubbade jag stött på IRL i form av träningsfilosofi.