Ta det inte som smör: jag tror inte dina hundar behöver tvivla på om de gör rätt eller fel. Eller på att de är uppskattade kollegor.Jag säger också att jag kan ha "tummen i ögat", "hålla i" eller "rama in" en hund. Det handlar oftast om hur hög toleransnivån är för olydnad/initiativ/felbeteenden. Vissa hundar kan ges väldigt stort ansvar och kommer snabbt till ett läge där de inte "tar för sig" om man släpper lite på kraven, men andra (som "behöver tummen i ögat") tar hela armen om man ger ett lillfinger. (exempel: Hunden som gärna tillfredsställer sig själv och gör vad den vill istället för tar kommandon. Minsta lilla fel man släpper igenom eskalerar snabbt till rent av farliga beteenden (mosa upp får i stenrösen tex). Alltså behöver föraren vara "fyrkantig och svartvit" för att vidhålla en fungerande kommunikation.
Korrigering sker dock aldrig fysiskt! Det hjälper ingen att hunden är rädd för att föraren ska komma.
Det står nog ganska mycket kapital på kärleks- och trygghetsfonden hemma hos dig. Och då har man råd med "tuffare tag" och större krav. Och faktiskt även att det blir fel ibland.
Det vi oproffs måste lära oss är att under varje träning sätta in mer på fonden än vi tar ut. Och vardagen ska vara en rad insättningar.