Jag skulle vilja säga som så eftersom jag också varit med i EH svängen och NH svängen. Att båda grupperna använder sig av hjälpmedel. Rep, spö, grimmor, linor eller va fan man nu kan hitta på...
Det stora skillnaden som jag ser det är att i EH missade man många gånger EFTERGIFTEN.
Det var nog nyckeln för mig och jag kan ge många exempel. Jag ska dock nämna ETT. ett tydligt!
Klassikern är driv, driv och håll i tyglarna. Hästen jobbade och sänkte sig men jag fick order från ridläraren. Fortsätt driv! Håll i! Och jag drev och jag höll i och så sa dom korta tyglarna och jag kortade dom tills jag ta mej fan höll nästan i bettringarna.
(med undantag av en man jag hade under tidigt åttiotal som hette Staffan. Han var go.)
När jag sedan började med western och fick en annan filosofi till livs så fick jag också driva och ta tyglar. Jag fick t.o.m använda såna där sporrar som en del dressyrfreaks tycker ser ut som tortyrredskap, skarpare bett hade vi också på western ridskolan. Men direkt hästen svarade på drivningen framåt eller svarade på ett tygeltag så fick jag order om EFTERGIFT dvs belöning så hästen förstår att den gjort rätt. Inte nån liten sketen fjutteeftergift som bara anades utan REJÄLT! Släpp tygeln, bort med benen. Begärde jag trav och hästen travade, så bra, färdigt, klart, det var det jag ville. Bort med hjälpen inte driv driv håll i....
Då fick jag lära mig att hästar kan gå i perfekt form med ett grimskaft runt halsen alternativt slaka tyglar och jag som hela tiden innan fått veta i tio år att de var tvungna att ha stöd på bettet.

Sånt skit jag har fått nöta på.... Slut var det också på korta tyglarna, korta tyglarna, korta tyglarna!

Jag blir kräkfärdig och jag får knottror idag på vissa traditionella ridskolor

när jag råkar komma i närheten.
Jag såg en liten söt häst på en ridskola häromsistens med en mysko utrustning. (En välordnad och ganska ordinär ridskola i o f s.)
Utrustningen (några remmar och snoddar och bråte) var för att den inte skulle stegra sig hette det. Nej, fan vad konstigt att den ville stegra sig då? Korta tyglarna, korta tyglarna driv, driv. Det passade antagligen inte den där lilla hästen som såg lite smånervig ut. Fiffigt då sätter vi på en massa prazzel och hindrar hästen från att stegra sig. Plättlätt

istället för att tänka efter vad det beror på. Nej Fy fan!
Kokopelli Mana