valacker som blir hingstar av ston

Hedda_007

Trådstartare
För ett halvår sedan släppte jag ihop min arabvalack med vårt varmblodssto. De fann varandra direkt. Men de blev mer och mer kära. Till slut kunde jag inte ta in min häst ensam. Han blev tokig om inte hon var i närheten. Såg också att han försökte betäcka henne. Delade därför på dem men han blir fortfarande till sig när de kommer nära varandra. Stoet går sedan två månader med en annan valack. Nu har han börjat visa tecken på att vara lite väl kär i stoet. Han klättrar dock inte men vaktar henne noga. För några dagar sedan fick vi hem en russvalack. Han skulle gått med stoet och nya valacken, men redan efter två timmar börjar han klättra på stoet. Jag undrar om det finns ston som utsöndrar mer sto hormoner än vanligt? Finns det något man kan göra åt det i så fall? Ska tillägga att min valack och den hon går med nu har båda gått med ston tidigare utan några problem. Tycker det är märlkigt att det är så många valacker som blir så tokiga i henne. Hon gick på lösdrift innan men vi fick ta hem henne eftersom en valack där började rida på henne.

Sv: valacker som blir hingstar av ston

Hmmm, känner igen det där...*haha* Hade två shettis ston som man inte kunda ha ihop med NÅGRA valacker. Det var SMÅ shettisar, så ni kan föreställa er det va.... De var väldigt kärlekskranka båda två, kuttrade och vände upp ändan så fort de fick syn på en hingst/valack. :D Och "brunstiga" för jämnan.

Fick tipset att använda munkpeppar. Var får man tag på det? Nån som vet?

Det skulle vara bra att användas för att stabilisera hormonhalten hos hingstiga valackar och överbrunstiga ston. Lät som något för oss. Det är ju inget skadligt så man kan ju alltid testa och se om det blir bättre.

Eftresom det verkar vara valackerna som är problemet, skulle jag nog prova att ge till dem. Om det inte funkar, prova någon örtblandning som innehåller munkpeppar. Te x regulate eller stroppy gelding, det finns även en flytande variant som heter tempremental och är för ston. Men det skall även finnas en likvärdig för valack.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?