Valacken med hasledsdefekten - uppdatering

Alexandra_W

Trådstartare
Eftersom så många följde det så kommer här då en ny uppdatering.

herrn T-märktes tionde maj och har sedan dess i princip vilat, luftat honom med lite promenadridning nu och då. haft sina bra och dåliga dagar, hade t ex rejält jobbigt när det var leeerigt och vi fick sätta in butat för att underlätta för honom. Men majoriteten av tiden har han mått prima och fnattat runt som en tossig i hagen. Fungerat bra i skritt och trav i ridningen och kännts jättefin. Galoppen är dock en katastrof, men det förväntar jag mig ju aldrig ska ändras, och galopperar bara någon gång då och då för hans skull.

Idag böjdes han båda bak, och han är helt ren. I aug 03 upptäcktes defekten, och i maj 04 T-märktes han. Under denna tid var han större delen av tiden 1-2 grader halt på böjprov, var fräsch ett tag i nov - dec och halva jan 03/04 men reagerade illa på igångsättningen och var i feb 04 sämre än någonsin.

Men, nästan ett års vila, ideliga equiatrikerbesök, ledtillskott samt en engagerad hovslagare och en tålmodig matte ger tydligen resultat *glad*

OBS att jag INTE på några vis tar detta som att han är frisk eller ens i grunden bättre än vid utdömningen. Utan han är SYMPTOMFRI. Skulle jag sätta igång honom ordentligt skulle han utan tvekan få problem efter X tid igen. Men SYMPTOMFRI och ren på böjprov är för mig ändå jätteskönt, det ärmer än jag hoppats på, och ett 'kvitto' på att jag gör någonting rätt i alla fall.

(Sen är han ju inte helt symptomfri, galoppen är som sagt ett skämt, men symptomfri i skritt och trav har vi inte varit med om sen förra sommaren)

Så, lycklig förtidspensionär är han, med lycklig matte =)

Sv: Valacken med hasledsdefekten - uppdatering

Welsh skrev:
Grattis! En trevlig julklapp eller hur :)

Den bästa =) Jag har ju tyckt han både ser och känns oförskämt fräsch för att ha en triangel på baken, men jag har ju varit väldigt rädd för att bli 'hemmablind' med, så det var en excellent julklapp. Kan equiatrikern (som när hon iaf ska kolla unghästen kan få rutinknåda Vision med) tycka att han är ovanligt bra muskulärt med så är det tidernas jackpot =)

Vågar man önska sig en fräsch Kele i födelsedagspresent? ;) (Fyller åt på nyårsdagen jag ju..)

Hur mår den lilla gulingen och alla de andra (de hemmavarande), och ungstoet med problem?

Med facit i handen så var det väl för väl att du inte gav upp?
Du gjorde vad du kunde och det blev ju ganska så bra, eller hur?

Inte_Ung skrev:
Med facit i handen så var det väl för väl att du inte gav upp?
Du gjorde vad du kunde och det blev ju ganska så bra, eller hur?

Jo, bättre än jag vågat hoppas. Och då tänker jag inte främst på att han är symptomfri i skritt och trav nu och ren på böjprov, utan att han faktiskt TRIVS med livet, även som förtidspensionär =)

Kan inte säga annat än att jag är nöjd över förväntan med utgången, på alla plan!

Och nu börjar jag (äntligen..) kunna slappna av lite, att det inte är en tillfällighet och att han snart kommer att ledsna, eller bli sämre igen, eller bli tvärhalt såfort jag rider mer än skritt osv. :cool:

Hurra vad bra!!! Håller tummarna för Kele!

Glömde ju, idag känns det LÄTT värt de nästan 40 000 kr jag la ner på att få honom fräsch. Jag har aldrig ångrat jag tog det beslutet, även om min ekonomi fortfarande lider av sviterna efter det, men det kändes lite 'surt sa räven' att det där och då verkligen inte gav någon skillnad och han slutade T-märkt.

Men nu känns det lätt värt dem igen *myser*

Liknande trådar

Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 955
Senast: Dopy
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 789
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 356
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka