Valacken har blivit hingst...

L

Linnda82

Eller inte. Men det ser ut som det. Pungen eller vad vi ska kalla det är svullen och hård, inte särskilt öm men han gillar inte när man håller på och känner för länge.

Det har suttit i någon vecka nu och varken jag eller ägaren har en susning om vad det kan vara. Insektbett/getingstick borde ju ha gått över.

Någon med förslag på vad det är och vad gör man åt det ?!

Hästen är som sagt valack, 5 år i år.

Sv: Valacken har blivit hingst...

mystiskt, tillkalla vet. iallfall

känner man knölar i pungen?
är det svullet runt om?

Det är inte bara vanlig kastrationssvullnad han har då?

Vissa pojkar kan ju se ut som om de har fått pungbråck en lång tid efter ingreppet.

Om hn rör på sig ordentligt minskar svullnaden då?

En häst jag hade fick köras 2 gånger (1 1/2 timma per gång) per dag under flera veckors tid för att svullanden skulle ge med sig.

Att det inte varar eller ser infekterat ut är ju bra i alla fall!
Men ring ni veterinärer för att rådfråga denne.

Jag skulle inte hålla på att "pilla" för mycket på honom i området heller..

Är det skapet du menar? Han är inte nykastrerad eller något?

Om det är en 'sedan länge' kastrerad valack, och det är skapet som är svullet skulle jag sätta en slant på insekter. Min valack har fått likadant två ggr. Den ena gången gick det över på några dagar, den andra gången fick vet komma ut och behandla och vi fick smörja med kortison med, då det hade blivit lite mer allmän inflammation av det hela.

Så slå vet en pling.

TIllägg - du kan börja med att göra rent inuti skapet förresten, det kan komma därifrån med. Han lär inte gilla det om han är öm, så bremsa eller be någon hålla upp ett ben kan vara ide. Sen på med plasthandskar, varmvattenslangen och mild parfymfri tvål (lactacyd är bäst). Spola försiktigt (INTE högt tryck) vatten, och stoppa sen försiktigt in fingrarna med tvål på och 'tvåla in' därinne. Du kommer hitta en massa ganska löst fastsittande gojsiga bitar av svart klet (som luktar APA, därav handskarna, lukten fastnar i händerna annars). Pilla försiktigt bort så mycket sådant du känner. Gå så långt in som det känns bekvämt (i kartext får man stoppa in hela handen)

Sen sköljer du rent med mycket rent vatten (Inuti alltså) och ger det någon dag.

Senast ändrad:

:rofl: Min gamla valack 21 år gillar när man pillar bort geggan... så det är nog olika på hur hästarna är . Men han tror att han är hingst så fort det kommer nya brudar till hagen. Brummar och håller på och som sagt han är valack sen 18 år. Det kan bli lite geggigt på själva snoppen också och det brukar jag borsta bort med en mjuk borste,(typ pannborste) men det går ju bara att göra när det är ute...:bump:

Inga knölar, inte svullet runt om.
Han kastrerades som föl då han hade växtvärk, växte för fort.
Han hör oxå till sorten som i vanliga fall gillar när man "hjälper honom med hygienen" ibland....får väl prova att tvätta ordentligt annars blir det att ringa vet.

Tack alla för svaren

Är det skapet du menar? Han är inte nykastrerad eller något?

Om det är en 'sedan länge' kastrerad valack, och det är skapet som är svullet skulle jag sätta en slant på insekter. Min valack har fått likadant två ggr. Den ena gången gick det över på några dagar, den andra gången fick vet komma ut och behandla och vi fick smörja med kortison med, då det hade blivit lite mer allmän inflammation av det hela.

Så slå vet en pling.

TIllägg - du kan börja med att göra rent inuti skapet förresten, det kan komma därifrån med. Han lär inte gilla det om han är öm, så bremsa eller be någon hålla upp ett ben kan vara ide. Sen på med plasthandskar, varmvattenslangen och mild parfymfri tvål (lactacyd är bäst). Spola försiktigt (INTE högt tryck) vatten, och stoppa sen försiktigt in fingrarna med tvål på och 'tvåla in' därinne. Du kommer hitta en massa ganska löst fastsittande gojsiga bitar av svart klet (som luktar APA, därav handskarna, lukten fastnar i händerna annars). Pilla försiktigt bort så mycket sådant du känner. Gå så långt in som det känns bekvämt (i kartext får man stoppa in hela handen)

Sen sköljer du rent med mycket rent vatten (Inuti alltså) och ger det någon dag.

Hua.. just det här inlägget gör mej överlycklig över att ja har ett sto :p

Om det är pungen som är svälld så kan det vara bråck. Tarmarna som trillar ut. Tycker att du ska kontakta vet iså fall.

Hua.. just det här inlägget gör mej överlycklig över att ja har ett sto :p

Jag vet inte jag.. Stona lyckas få rätt mycket gojs mellan juverhalvorna med.

Och måste jag välja tvättar jag hellre en förnärmad valack än ett förnärmat sto. De sistnämnda kan bli så VÄLDIGT förnärmade :devil: Dessutom kosparkas de :devil:

Dock, jag har inga problem med någon av dem. Valacken är en av de som GILLAR när man gör rent skapet, och stoet må vara märrig och lättförnärmad så det räcker och blir över i andra fall, men hon ÄLSKAR när man pillar på juvret. Såpass att hon till och med lyfter ett bakben utåt så man ska komma åt ;) (Åringen, valack, vet jag inte vad han anser, vi får väl se, tror han nöjer sig med att se förnärmad ut och snörpa ihop lilla mulen till ett hårt strteck och väsa 'djurplågarkärring' unde rlugg bara faktiskt ,))

Han kastrerades som föl då han hade växtvärk, växte för fort.

Och jag som läste mig till att han var nykastrerad sedan en vecka!:rofl::rofl::rofl:

Kanske ska läsa inläggen lite mer noggrant utan raketglasögonen på mig nästa gång..:angel::p

Jag vet inte jag.. Stona lyckas få rätt mycket gojs mellan juverhalvorna med.

Och måste jag välja tvättar jag hellre en förnärmad valack än ett förnärmat sto. De sistnämnda kan bli så VÄLDIGT förnärmade :devil: Dessutom kosparkas de :devil:

Dock, jag har inga problem med någon av dem. Valacken är en av de som GILLAR när man gör rent skapet, och stoet må vara märrig och lättförnärmad så det räcker och blir över i andra fall, men hon ÄLSKAR när man pillar på juvret. Såpass att hon till och med lyfter ett bakben utåt så man ska komma åt ;) (Åringen, valack, vet jag inte vad han anser, vi får väl se, tror han nöjer sig med att se förnärmad ut och snörpa ihop lilla mulen till ett hårt strteck och väsa 'djurplågarkärring' unde rlugg bara faktiskt ,))

Jo.. när det gäller stotvättningen så gäller det ju att skicka en (eller 3) ansökning om att få tvätta till stoet först. Sen får man ju se om den blir beviljad. haha.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 963
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 761
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 496
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka