Valack som tror att han är hingst!

arna

Trådstartare
Hjälp! Köpte en äldre ponny åt min dotter förra sommaren, han är väldigt ranglåg och har varit i utkanten av flocken hela tiden. Mitt sto var dräktigt då o hon höll honom väldigt kort.
Desvärre kastade hon och då hon brunstade så blev han helt plötsligt hingst och betäckte henne. (delade givetvis på dem på en gång)
Han motade även runt på de andra och blåste upp sig.
Nu springer han runt och "visar upp sig "för de andra stona men de får han inte komma nära; de är inte lika fölsugna som min.

Jag vet inte hur han har varit förut men han är ju ändå 20 år-gubben!

Finns det något man kan ge för att lugna ner hormonerna på higstiga valackar eller???
Det hade ju varit bra eftersom jag gärna vill ha dem ihop i samma hage i sommar då de är de enda som går ute dygnet runt.
Hjälp! /L

Sv: Valack som tror att han är hingst!

Enl. vet beror det ofta på tumör på hypofysen som ger hormonstörningar med ökad testosteronhalt som följd.

Man kan prova ge Stroopy Gelding eller annat preparat med Munkpeppar i.

Sök på nätet, det finns flera företag som säljer såna produkter.

Visste inte att Munkpeppar även funkar på herrar men det är klart med tanke på namnet så....:D L

Hade det inte varit en så gammal häst så hade jag misstänkt att han kanske inte blivit ordentligt kastrerad, att det kanske blivit bitar kvar av någon kula. Min kompis råkade ut för det, hon köpte en valack men fick en klapphingst så jag vet vad du går igenom, inte så roligt.
Min kompis häst beter sig som din börjat göra (men hennes häst har varit så här hela tiden) Han springer efter staketet när man rider förbi och visar upp sig och blåser o grejar. Skulle han råka komma över en valack (om han skulle släppas i samma hage tex) så är hans första instinkt att jaga iväg dem och ston försöker han betäcka. Har du möjlighet att kontakta förra ägarna och fråga om han varit så här hela tiden?

Men jag tycker inte att det stämmer på en "gubbe" som är 20 år och som var ranglåg från början och helt plötsligt har börjat med såna här tokigheter.

PS Min kompis fick reda på att hennes häst fortfarande var hingst genom något hormonprov... DS

//Lillan

Kastar in en liknande fråga.
Nu 6 årig vallack. Ranglåg tills för drygt 1 år sedan då han bytte stall. Nu ranghög. I dagsläget kan man inte släppa ihop honom med en ny vallack om det finns ett brunstigt sto i hagen. Knappt annars heller. Jag misstänker att han är klapphingst eftersom han gärna springer och blåser upp sig. Han beter sig som min första häst som var klapphingst. Vet att det blev komplikationer när han kastrerades vid 1 års ålder. Kan man alltså ta ett blodprov för att få reda på om de är klapphingstar? Tanken är nämligen att vi ska flytta honom till lösdrift men jag vet inte om jag vågar släppa honom med kompisens vallackar när jag dessutom ska släppa in mitt sto. :crazy:

Jag vågar inte svara på om det är just ett blodprov (men tror att det är det) mend et går att se om de har en massa "extra" hormoner... Om duint kan få svar här så rådfråga gärna din vet. om det... De vet ju hur det går till!

//Lillan

jo då, det ska vara ett blodprov som tas. grannen fick göra det för ett år sedan på sin "val". (som inte va en riktig val.:eek: )

Liknande trådar

Hästhantering Hej buke, jag skulle behöva era samlade erfarenheter av att ha blandflock, dvs med alla kön i samma flock. Jag har två dräktiga ston, en...
2
Svar
28
· Visningar
3 478
Hästvård Hej! Vi har en valack som igentligen är 8 år, men mer som 6 i huvudet. Kenta som han heter, är otroligt snäll att hålla på med, han är...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: cello
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 206
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar