Valack som plötsligt "blir hingst"?

MissFideli

Trådstartare
En häst som är van att gå i flock och gjort det utan problem, flyttar och sätts in i en annan flock. Allt går bra i början tills en unghäst sätts in i den flocken. Första hästen blir plötsligt jättekonstig, unghästen blir dens typ toyboy och nåde den som kommer i närheten. Han biter de andra hästarna över ryggen och börjar bajsa på andras högar.
Vad har hänt? Han är kollad och garanterat valack, inga hormoner som hör hingstar till finns kvar. Tänder fixade och ny sadel fixad. Sadeln innan flytt, tänder efter.

Är det kört att få honom att funka i flocken?

Jag tycker inte att det låter som något direkt hingstbeteende alls faktiskt, förutom att bajsa på hög, men det kan ju alla hästar göra.

Han har väl hittat en bästa kompis och vill inte att nån annan ska gå i närheten bara. Mest troligt måste ni göra om hagarna för att få det att fungera. Antingen att han och bästisen får gå ihop ensamma, eller att ni tar bort en av det om sätter i varsin flock.

Jag tycker inte att det låter som något direkt hingstbeteende alls faktiskt, förutom att bajsa på hög, men det kan ju alla hästar göra.

Han har väl hittat en bästa kompis och vill inte att nån annan ska gå i närheten bara. Mest troligt måste ni göra om hagarna för att få det att fungera. Antingen att han och bästisen får gå ihop ensamma, eller att ni tar bort en av det om sätter i varsin flock.

Jodå, han beter sig som en hingst. Att dela upp är nog inget alternativ tror jag.
Han går själv nu.

Jodå, han beter sig som en hingst. Att dela upp är nog inget alternativ tror jag.
Han går själv nu.
Det du beskriver låter inte som hingstbeteende iaf.
Då tror jag att du får välja, att han ska gå själv eller byta stall? Jag tror inte att det kommer funka i flocken igen så länge den hästen som utlöste beteendet finns kvar.

Det du beskriver låter inte som hingstbeteende iaf.
Då tror jag att du får välja, att han ska gå själv eller byta stall? Jag tror inte att det kommer funka i flocken igen så länge den hästen som utlöste beteendet finns kvar.

Finns lite mer beteenden som jag inte tagit upp. Det är inte min häst, en i min närhet. Man hoppas ju att han ska lugna sig.

Vad gör att han helt plötsligt börjar vakta och bitas då? Om vi fokuserar på det?

Det är inget konstigt i sig.

Hittar de någon som de blir "kära" i så kan det utlösa ett sådant beteende, oavsett kön.

Jag hade ju min hingst utleasad ett år, han fick gå med stona då, och även vårat sto var där. Men de fick sära dem för de andra stona fick inte komma i närheten av hingsten för att han tillhörde vårat sto. Och hon försvarade honom med alla medel kan jag tala om!

Om du tror på hingstbeteende så går det ju alltid att testa med örter för detta, tror den heter Happy geldning från Dodson och Horell. Kan säkert finnas andra märken för detta också, HG är en örtblandning som man kan ge till valacker som beter sig som hingst. Finns ju för ston som har PMS besvär också.

Jag hade ett sto som betedde sig vaktigt om det kom in en unghäst i flocken. Den var hennes och skulle uppvaktas och gosas med. Ingen annan häst fick komma i närheten. Hon blev mycket irriterad då.
Det lade sig efter ett tag dock, ett par månader kanske. Men hon hade fortsatt alltid ett extra öga åt hästar hon en gång "paxat".

Munkpeppar brukar kunna lugna svallande känslor, både på ston och valacker.
Jodå, men ibland räcker inte det och dessutom brukar det vara lite svårare att få i hästen enbart munkpeppar pga smaken. Provade på mitt sto, men gick sedan över till örtblandningar med munkpeppar i och då funkade det bättre. Det finns dessutom i flytande i några märken, om det blir riktigt svårt. Men dessa är i gengäld lite dyrare att ge.

Jodå, men ibland räcker inte det och dessutom brukar det vara lite svårare att få i hästen enbart munkpeppar pga smaken. Provade på mitt sto, men gick sedan över till örtblandningar med munkpeppar i och då funkade det bättre. Det finns dessutom i flytande i några märken, om det blir riktigt svårt. Men dessa är i gengäld lite dyrare att ge.
Just, jag tänkte att det finns många produkter med munkpeppar i, om man söker på det hittar man flera olika. Jag köpte bara torkad och slängde i maten, det gick ner direkt. Men så har man en matglad ponni också.. :o:d

En häst som är van att gå i flock och gjort det utan problem, flyttar och sätts in i en annan flock. Allt går bra i början tills en unghäst sätts in i den flocken. Första hästen blir plötsligt jättekonstig, unghästen blir dens typ toyboy och nåde den som kommer i närheten. Han biter de andra hästarna över ryggen och börjar bajsa på andras högar.
Vad har hänt? Han är kollad och garanterat valack, inga hormoner som hör hingstar till finns kvar. Tänder fixade och ny sadel fixad. Sadeln innan flytt, tänder efter.

Är det kört att få honom att funka i flocken?
Är det ren valack-flock eller finns ston i hagen?

Han vaktade kompisen mot människor också, så att ha bara dom 2 är nog inte så bra.
Inte helt konstigt att han vaktar en ny häst. Min häst gjorde alltid så, kom det en ny så höll han den borta från flocken och gick av någon anledning själv iväg med den en hel del innan dom andra fick umgås med den. Som om han vill checka av vad det var för någon innan han släppte in den. Sett det i en del andra hagar med.
Vad gör att han helt plötsligt börjar vakta och bitas då? Om vi fokuserar på det?
Låter som en hyfsat ouppfostrad häst som saknar respekt för människor, ta med ett längre spö in i hagen och faktiskt säg till ordentligt om hästen gör utfall på något vis, håll hästen på avstånd. Även om hästen vaktar en individ i hagen så ska den inte på något vis göra något utfall mot människor.

Jag tror för övrigt att det kommer att lägga sig efter ett tag när unghästen inte är så ny längre. Sen skulle jag råda att motionera hästen mer. Jättebra sätt att dämpa hästar på, så att inte någon överskottsenergi går åt till att vakta lillhästen, det blir snabbare lugnare iallafall. Min erfarenhet iallafall.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag flyttade in min islandshästsvalack i nytt stall i lördags. Han ska gå på lösdrift med två andra valackar är tanken (vilket han gjort...
2
Svar
35
· Visningar
5 413
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.