Valack som luktar illa...

Tuvalisan

Trådstartare
har precis fått hem en valack som luktar väldigt illa vid skapet, utsöndrar ngt svart geggigt som luktar hemskt? försökt att tvätta bort och torka inuti om ni förstår vad jag menar:o men har inte varit med om detta på tidigare valacker.... någon som vet vad det är?

Sv: Valack som luktar illa...

har precis fått hem en valack som luktar väldigt illa vid skapet, utsöndrar ngt svart geggigt som luktar hemskt? försökt att tvätta bort och torka inuti om ni förstår vad jag menar:o men har inte varit med om detta på tidigare valacker.... någon som vet vad det är?

Har bara vart med om att vi tvättar en valack för att han samlar urinrester osv i skapet. Han får man nästan gräva bort gegget på :o Stackarn skäms och tycker att det är skönt på samma gång! :grin: Men då har det vart vitt/gult!

aha, men detta är verkligen svartbrunt och luktar nästan "skit" fast det är det naturligtvis inte.... :grin:

aha, men detta är verkligen svartbrunt och luktar nästan "skit" fast det är det naturligtvis inte.... :grin:

Det är inte så att de som hade hästen innan inte har tvättat honom så att det har gått så långt att det har blivit svart då? Har för mig att det kallas smegma (bildas på snoppen) :o och det ska man tvätta, + urinrester Ta på dig handskar och tvätta ordentligt med vatten och svamp inne i skapet! :)

Börjar det lukta illa, så har hästen förmodligen dragit på sig en infektion. Under normala omständigheter ska du inte behöva peta i underredet, har inte gjort det under hela min hästägartid på någon av våra valacker. Däremot på en verksamhetshäst som fick infektion, detta resulterade i spolning dagligen och därefter har hästen inte haft några fler problem.

Jag hade en valack för några år sedan som också fick svart geggigt stinkande i den regionen,jag tror att det kan vara lera som stänkt upp när de rusar runt i hagen,och får det sitta ett tag blir det inte sååå gosigt.Bara tvätta å hålla efter..

Har träffat några hästar som blir precis så. Vet inte vad det béror på egentligen. Vi tvättade regelbundet och efter ett tag har det gått bort.
Den ena var ridskolehäst som hade detta även under vintern. Då var det bara snö i hagarna så det var inte lera i hans fall.

Börjar det lukta illa, så har hästen förmodligen dragit på sig en infektion. Under normala omständigheter ska du inte behöva peta i underredet, har inte gjort det under hela min hästägartid på någon av våra valacker. Däremot på en verksamhetshäst som fick infektion, detta resulterade i spolning dagligen och därefter har hästen inte haft några fler problem.

Min häst luktar tidvis så illa och mycket att det luktar när man böjer sig ner och ska borsta under magen. Jag har TJATAT på flera olika veterinärer om att något MÅSTE vara fel, men alla säger att det är helt normalt och att de enda jag kan göra är att bara tvätta led lite lactacyd.

Har träffat några hästar som blir precis så. Vet inte vad det béror på egentligen. Vi tvättade regelbundet och efter ett tag har det gått bort.
Den ena var ridskolehäst som hade detta även under vintern. Då var det bara snö i hagarna så det var inte lera i hans fall.

vad är regelbundet?
jag fick rådet av mina vet att inte tvätta mer en en gång i veckan, någon rekomenderade varannan vecka.

Min valack har likadant, det luktar så fruktansvärt illa.. Tog bort så mycket jag kunde för ett tag sen men nu har det kommit tillbaka. Han verkar inte vara irreterad över det eller blir inte arg när man tar bort det men jag har ingen aning om vad det kan vara. Men det är väll som ni har skrivit innan smuts och sånt blandat med urinrester.

*knapplån*

Min valack luktar inte illa men han "geggar". Det blir lixom svart fet gegga som sitter på insidan av låret på båda sidor, antagligen för att han har legat ner.
*Men ska man tvätta då? Det känns ju endå som att det skulle behövas!
*Vad ska man ta för medel och tvätta med? Om man nu ska ha nått...
*Och HUR gör man? Tar man på sej en handske och stoppar in handen och försöker få rent?
:bow:

när jag hade praktik hos en äldre erfaren hästkarl tvättade vi med lactacyd och sedan tog vi vanlig filmjölk i en rengjord avmaskningsspruta och tyckte upp under förhunden. Filen skulle visst döda svamp och annat som växte där.... Denne valack var väldigt svullen i skapet också, det åtgärdades med rejält med motion...

vad är regelbundet?
jag fick rådet av mina vet att inte tvätta mer en en gång i veckan, någon rekomenderade varannan vecka.

ridskolehästen tvättade vi en gång i veckan i början, sen en gång i månaden. Efter några månader kom det inte tillbaka och vi kunde sluta tvätta.

Kan det inte vara svamp? Jag har aldrig varit med om något sådant men det låter nästan så. Annars är det väl som alla andra skriver: smuts och urinrester. Fungerar det om man tvättar borde det väl inte vara några problem tycker jag.

min valack luktar också lite äckligt i skapet och har grå/vit/svart brun gega och vart lite svullen,jag ringde och fråga min vet vad jag skulle göra åt det och hon sa att jag skulle tvätta 1gång i veckan me lactazyd.Bara och ta på sig handskar,fylla en hink med vatten o lactazyd o köra in i handen o göra rent.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 566
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 194
Senast: Zacci
·
Hundträning I fredags kom min adoptivhund från ett shelter i Rumänien. Han är runt 5–6 månader gammal, och som ni kan tänka er har det varit en stor...
2
Svar
28
· Visningar
3 639
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka