Valack som jagar

M

More_Champagne

Vill ha lite råd & input ang detta.

I höstas köpte jag en trav valack på 8 år. Då hade han inte gått med en häst i hagen sen han gick med sin mamma som han skiljdes från som 7 månaders. Utan bara haft hästar i hagarna bredvid.
Kastrerades som 4 åring.

Hos oss släppte vi ihop med en valack till att börja med o det gick bra, tills 8 åringen ville leka & röja runt med gammelman på 27 år, vilket gammelman inte alls ville.
Bytte då ut gammelman mot 4 ston. Fram till för 14 dagar sen gick allt kanon, men då gav valacken sig på det 13 åriga stoet. Han verkligen jagade o skulle ha henne ur hagen. Efter mkt om o men fick vi ur henne ur hagen.
Han hade då 3 ston kvar.

Igår var det dags igen. Han gav sig på stoet på 22 år & stoet på 12 år. Det började med att han vaktade hösilage balen de har i hagen, direkt vid utsläpp. Och sen satte jagandet igång.

Det 15 åriga stoet är den enda han inte ger sig på, hon är jämnstark med honom.
Alla stona var/är i brunst, kan det ha påverkat?

Han flyttades igår ur hagen till en mindre, där han inte trivdes alls o gnäggade då efter sin flock. Han åt inte på hela dagen. En liten hage för honom är inget alternativ alls för honom eftersom han är väldigt rörlig av sig & brallar runt i hagen annars hela dagarna.

Har nån av er en förklaring/teori varför han gör såhär?

Sv: Valack som jagar

brunstar märrarna så är det inte ovanligt med turbulens i hagen. Har ni inget riktigt sursto som kan tukta upp hono lite? Samt ge det några dagar så ni inte bryter för snabbt

brunstar märrarna så är det inte ovanligt med turbulens i hagen. Har ni inget riktigt sursto som kan tukta upp hono lite? Samt ge det några dagar så ni inte bryter för snabbt

Okej, då var det lite som jag funderade åt.

Den vi har är den han drar jämnt med. Henne kommer han inte åt.
Jag har inga problem med att ge det några dagar, värre är med mina föräldrar som har stallet. De flyttar hästar så fort nån blir jagad, utstött. Vet inte hur många ggr jag har sagt åt dem att ge dem tid att ordna upp rangen....

De menar på att eftersom han jagar o de andra inte får äta för honom , så är det han som ska ut.

När han kom var han vek o underlägsen, runt jul började han morska till sig och har nu ett självförtroende av dess like (visserligen dit jag ville ha honom inför kommande uppgifter på banan).

Min erfarenhet säger att till slut lackar de som jagas ut och vänder på steken..he,he

Min erfarenhet säger att till slut lackar de som jagas ut och vänder på steken..he,he

Haha, ja det vore nåt! 3 hämndlystna märrar mot en ponnylik valack. Ska försöka prata med mina föräldrar, men tveksamt om de går med på det så att säga.

Om man har nerver att vänta ut det ja.

Min jagade blev trängd i ett lerigt hörn, gick omkull och fick avlivas pga skadat bakben.

TS, kan ni inte dela upp hästarna så att valacken går med stoet han funkar med och resten i en annan hage?

så långt får det givetvis inte gå. Men är hagen bara hyffsat stor så kan de som jagas hålla sig undan ett tag

Om man har nerver att vänta ut det ja.

Min jagade blev trängd i ett lerigt hörn, gick omkull och fick avlivas pga skadat bakben.

TS, kan ni inte dela upp hästarna så att valacken går med stoet han funkar med och resten i en annan hage?

Jo det har vi, men då till den mindre hagen som inte är optimalt för honom. Annars måste vi "nalla" på sommarhagen.
Det går iofs nu när snön ligger MEN då har vi blir den ena av de jagade märrarna skogsgalen i sin tur , muckar loss från den säkra sidan med valacken. Summan av kardemumman blir rivna staket trots stark ström.

Som sagt, det går att ha honom i den mindre hagen men han rejsar så jävligt där.

Uppdaterar;

Vi tog bort de andra stona och lät honom gå med det starkaste stoet. Frid & fröjd till i söndags, då herrn började betäcka henne.
Så nu går han själv i hage bredvid de andra och får gå så ett tag.
Verkar hittills inte "klaga" utan mumsar nöjt på sin mat.

Inte optimalt men kan inte annat göra för dagen.

Jag hade en arabvalack som gick som hingst till han var över 6 år gammal. Han gick under dessa åren helt själv i en hage men intill andra hästar. Jag hade problem med honom sedan jag köpte honom vad gäller hans sätt mot andra hästar. Han kunde inte gå tillsammans med valacker eller ston som inte var högre upp i rang än honom mer än om han kom till ett nytt stall och därmed var sist in i flocken. Han har jagat ut allt från små minishettisar till stora shirehästar, gamla som unga. De hästarna han jagat har fått spränga stängsel. Han har haft mord i blicken när jag jagat dom! Han var som en hingst i och med att han kastrerades så sent och jag tror även att han hade problem med att veta hur han skulle bete sig mot andra hästar på grund utav att han gick själv i en hage i så många år. Under de 10 åren jag hade honom så fick han mestadels gå tillsammans med mitt f.d halvblodssto som var en grymt stark och bra ledare.

Jag tror att det är jätteviktigt att hästar får växa upp tillsammans med hästar av blandade kön och i blandade åldrar för att kunna fungera så bra i en flock som möjligt. I det vilda så är det så, så det är det mest naturliga för dom.

Uppdaterar;

Vi tog bort de andra stona och lät honom gå med det starkaste stoet. Frid & fröjd till i söndags, då herrn började betäcka henne.
Så nu går han själv i hage bredvid de andra och får gå så ett tag.
Verkar hittills inte "klaga" utan mumsar nöjt på sin mat.

Inte optimalt men kan inte annat göra för dagen.

Jag gav min valack som var hingst länge Munkpeppar, ge honom det så kan han gå med både det och kanske de andra stona för det lugnar hans hormoner och gör honom ointresserad av att betäcka dom. Finns att köpa på nätet, sök på Munkpeppar på Google. Det kan även ges till ston som är jobbiga under sina brunster.

Ska kolla, men hur är det med startkarens på Munkpeppar? (iom att han är tävlande travhäst).

Ja ngn naturlig uppväxt har han ju som sagt inte haft. I början gick det kanon med gammelvalacken, tydde sig till honom enormt till att bli en :devil:

Jättetråkigt, men nu har han lixom "förbrukat" den starkaste vi har.

Håller helt med dig! Även min erfarenhet! Har också provat munkpeppar och det hjälpte en del. Så viktigt att ge en bra start, betyder mer än man kan tro.
TS: Skulle inte tro det är karens men har ingen aning egentligen...

Jo munkpeppar går inte att ge till tävlande hästar, har jag för mig i alla fall. Jag köpte det till ett ettrigt sto jag hade men fick sluta pga att man inte kunde starta om man gav dem det. Det var iof ridtävlingar, vet inte hur travet ser på det.

Jo munkpeppar går inte att ge till tävlande hästar, har jag för mig i alla fall. Jag köpte det till ett ettrigt sto jag hade men fick sluta pga att man inte kunde starta om man gav dem det. Det var iof ridtävlingar, vet inte hur travet ser på det.

Tror det kan vara samma, har för mig att man inte får använda nån typ av hormon preparat. Har mailat STC o frågat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar