Valack som hingstar?

KasperTim

Trådstartare
Jag har en 18 årig valack, igår sa en god vän till mig att han beter sig som en hingst, jag har aldrig tänkt på detta förr då jag tänkt att det är sån han är.

Såhär beter han sig.

I boxen skiter han prydligt på hög. Luktar alltid på sin egen skit och bajsar sedan över den igen, likadant gör han i hagen.
När stona brunstar och skriker efter honom så bystar han upp sig, trippar lätt på tå och hummar lite grann.
Sätter jag på honom flughuvan när han ska ut i hagen så pratar han väldigt med sin hagkompis och visar upp sig och skriker och ja ser väldigt lustig ut.

Han blev kasterad som 2-3 åring men kan sånt kanske sitta kvar ändå?
Han har aldrig försökt betäcka nånting.

Beter sig era valacker också såhär?
 
Sv: Valack som hingstar?

Min valack är likadan.
Kommer det nytt sto till hagen försöker han även betäcka henne. Och då är han riktigt hingstig. Det brukar dock försvinna efter några veckor.
 
Sv: Valack som hingstar?

Jag har en vallack som är hingstig. Det är bara vid speciella tillfällen han skiter på hög(typ när en ny häst anländer). Men däremot är han mycket för att brösta upp sig, om något sto brunstar är han noga uppvaktad, o han betäcker om han får gå i samma hage. Annars står han på fem ben på andra sidan staketet medan brudarna slåss om vem som får vara närmast. Han står o slår med frambenet och visar sig kaxig om någon ny vallack kommer nära hemma eller om stona på andra sidan staketet brunstar.

Min grabb kastrerades som fyraåring. Han är en dröm att hantera dock, inget hingstigt över det.
 
Sv: Valack som hingstar?

Jag har haft en valack, som kastrerades som 6-åring. Han uppvisade inga hingsttendenser alls, kunde gå med ston och var en j***a dyngspridare i boxen.

Den andra valacken, kastrerades som 3-åring, skiter i en hög (bekvämt :)), "småpratar", skriker, "spänner upp sig" för nya hästar, betäcker ston om de får gå i samma hage.

Jag tror att beteendet är individuellt och kanske inte beror på vid vilken ålder de kastrerades.
 
Sv: Valack som hingstar?

Jag tror att beteendet är individuellt och kanske inte beror på vid vilken ålder de kastrerades.

Det tror jag med. Min kastrerades som tvååring och är många gånger väldigt hingstig, medan de flesta andra valackar jag vet om som kastrerades vid samma ålder är inte ett dugg hingstiga.
 
Sv: Valack som hingstar?

häftigt ändå tycker jag att dom har kvar en del hingst beteenden :D Min häst har fått ett nytt namn och han går numer som lilla hingsten hihi ^^
 
Sv: Valack som hingstar?

Min valack är också ganska hingstig, först nu har han lite börjat lugna sig (vid 24 års ålder...:D) *peppar peppar* Han brukade alltid få ston brunstiga, även dom som aldrig har brunstat förr, och försöker bestiga så fort de har brunst. En gång när han ställdes i en ny hage med 4 ston omkring sig (alla stod enskilt i egna hagar) började alla ston brunsta samma dag på samma gång p.g.a min häst..:grin: Därför måste vi alltid sätta mitt sto och honom skilt när hon får brunst. Han är ändå alltid jättesnäll, han måste bara spela sin roll som wannabe hingst i flocken ;)
Han blev kastrerad som 4-åring. Min veterinär sa att det kan hända att då de kastrerade honom, lämnade de kvar bitestiklarna, vilket var vanligt att man gjorde förr i tiden för att få hästen mindre hingstig, men ändå så den behåller hingstkroppens naturliga muskler. Så jag tror att det är detta man har gjort med min häst åtm. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Valack som hingstar?

har man bara lätta hingstbeteenden såsom min har hållt på så blir det inte komplicerat enligt mig, men om dom verkligen beter sig som hingst, trippar, betäcker och har sig kan jag tycka att det skulle bli jobbigt.

Haha min häst han fick min medryttarhäst att visa brunst, annars såg man det bara boxen, men nu visar hon faktiskt på riktigt att hon brunstar och arabmärren är tokkär i min häst när hon brunstar, han fick inte gå någonstans innan han hade hälsat på henne ochhan tyckte bara hon var jobbig hihi ^^
 
Sv: Valack som hingstar?

Häftigt? Jag tycker mest det är jobbigt och komplicerar hästhållningen.

Håller med. Och personligen är det ert beteende jag inte skulle acceptera när man hanterar och/eller rider.

Å andra sidan får inte mina hingstar bete sig när jag hanterar de, dvs de får endast vid specifika tillfällen hingsta sig. (brunstkoll och betäckning) och övrig tid när jag håller på ska de uppföra sig som en häst.
 
Sv: Valack som hingstar?

Precis som Alexandra W skrev. Ett beteende.
Surfar oftast på ajfånen och tja det blir ofta fel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 025
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp