Valack som har svårt att kiss

P

Plogflickan

Jag upplever att min valack har svårt att kissa, inget riktigt tryck i strålen.
Vad kan man ge för att underlätta?
(När man själv får typ urinvägsinfektion, kan man dricka enbärste.)
Dricker för övrigt bra och är pigg och glad.
Har gått ute dygnet runt ett par veckor nu.
Hoppas på hjälp här på Buke.

Sv: Valack som har svårt att kiss

Min valack har problem som påminner om ditt. När det händer så är det ofta under väderomslag.

Jag ger min kille 2 msk salt i maten bara för att han ska dricka bättre. Mer vatten = mer igenomsköljning.

Dessutom ger jag honom en kur under ett par veckor (tills det blir bra plus 5 dagar):
2msk tranbärsjuice (koncentrat)
2msk timjan

Detta ser jag oftast skillnad på ett par dagar. Efter någon vecka är han oftast helt bra. Ger då 5 dagar extra för att vara säker på att allt är borta. Detta fungerar på oss människor också!! :D

Sv: Valack som har svårt att kiss

Hrm, jo just det, jag har en liten valack på 155cm. Har du en större häst så får du lov att öka. Det är ju inga farliga grejor så prova och se vad som ger resultat.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 022
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 135
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 983
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar