Valack som betäcker!

Sv: Valack som betäcker!

Det är internationellt vedertaget att betäckande vallacker inte skall gå i hage med ston. Det är internationellt vedertaget att infertilitet hos ston i övervägande fall beror på att de gått med betäckande vallacker.
Infertilitet behöver ju inte vara något problem om man inte tänkt betäcka. Intressant att detta gäller i övervägande fall. Vet man varför risken är så stor när de blir betäcka av valacker?

Jag har en fråga om vad ni anser om en valack som klättrar på andra valackar? Min häst går i en hage med en unghäst som klättrar på bl a min valack. Jag har bett att den som klättrar ska flyttas ut ur vår hage p g a stor skaderisk (fullbroddat nu dessutom) och får bara ett hånskratt i ansiktet och åsikten att det inte är så farligt. Vore intressant att höra vad ni säger om detta?

Har haft min nya häst hemma nu i en vecka. Hon går med en valack och har börjat brunsta eftersom han uppvaktar henne så. Han betäcker även, inte ofta men det händer.

Hur bra/dåligt är det?

Jättedåligt! :crazy:

Din häst kommer med största sannorlikhet ha en infektion i livmodern om du skulle undersöka henne längre fram. Båda mina ston har haft detta och de har vid varsitt tillfälle gått med valack som plötsligt börjat betäcka. När vi skulle betäcka dem för att ta föl hade de infektioner som fick behandlas.

Inga av mina ston går nu med betäckande valack, helst inte med valack alls om det inte är en som man verkligen VET inte betäcker oavsett om stoet backar upp under näsan på honom.

kl
Infektionsrisker ÄR stor, för att inte tala om att djur, precis som människor får könssjukdomar. Det är nog inte så bra att gå runt med det. Bortsett från de skador som kan uppstå på slemhinnor och liknande, även sparkskador, ryggskador osv.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Avelsrelaterade-sjukdomar/CEM---Contagious-equine-metritis/

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Avelsrelaterade-sjukdomar/Godartad-beskallarsjuka-EHV-3-/

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Avelsrelaterade-sjukdomar/Virusarterit---information-och-rekommendationer/

Vi hade en vallack som alltid klättrade, han var kastr som 3-åring men även vid 12 år så trodde han att han var hingst. Vi gav munkpeppar 1 msk morgon och kväll i ca 1 mån. Därefter klättrade han aldrig mer. Dessutom så slutade han skrika och stressa upp sig om det var brunstiga ston i närheten. Funkade jättebra, vi kör munkpeppar till ston som brunstar för ofta och till vallacker som tror att de är hingst. Läs hästägarens örtabok, vet ja!

Ett sto betäckt av hingst går ur brunst när hon blir dräktig = slutbetäckt. En hingst renar sig iom ejakulation vilket en vallack inte gör + att en hingst i avel tvättas och hur ofta tvättar du snorren på de betäcknade valackerna? En valack fortsätter att betäcka eftersom stoet inte går ur brunst pga dräktighet utan fortsätter så länge brunsten pågår. Ston brunstar flera gånger per år och blir då betäckta flera gånger varje gång = ytterligare ökad risk för infektioner och skador. Flera betäckande valacker tillsammans med brunstiga ston ... Vansinne! :crazy:

I mina ögon är det endast idioter och okunniga som låter valacker betäcka, vet du inte vad du pratar om när det är så pass allvarliga saker så är det bättre att du är tyst istället för undanröja alla tvivel om vilken kategori du tillhör. :idea:

Munkpeppar vill jag veta mer om. Min vallack kastrerades som 3åring (nu 9). Syrrans som 4 åring (nu 23) EFTER att han hade provats i avel. Min hade aldrig betäckt innan kastrering men han ville och vill än. Så länge stona inte brunstar är det lugnt. Så fort de går in i brunst är det kört.

Nu fodrar jag inte på morgonen så kanske det funkar att ge 2msk på kvällen? Var får man tag i munkpeppar?

har själv haft en valack som "red" på mitt sto. skiljde dem åt, valacken sprang mkt och gnäggade när jag tog stoet på en ridtur, eller när han inte såg henne. Annars när hon inte brunstade något mer så funkade de bra att ha dem ihop. han försökte hoppa upp på henne, men då sa hon emot och sparkade bakut ;)

vill bara säga att dom nu är särade på i alla fall :)

Vill bara göra dig lite gladare... Tima superbrunstade i stort sett hela första sommaren i Eker...

R var överlycklig och uppvaktade henne, med betäckningsförsök trots sin ålder. Vi särade SJÄLVKLART på dem, men till hösten kunde de gå ihop igen och sen dess har det aldrig varit liknande porrscener, ens under brunsttiden.

Utan det var den där första sommaren, när Tima var rent ut sagt... - SKAMLÖS! :o:eek::o:eek::o

/IH som lekt med transportvinschen idag... :bump: Men nya elsystemet KAN eventuellt strula, måste kolla det på måndag eller tisdag. När pappa åkte hem från högubben, gick två säkringar till lyset på bilen... Sen om det beror på transporten, eller ngt annat vet vi inte. Jag ska testa på måndag eller tisdag med min bil, så jag kan åka till verkstaden på en gång om nåt inträffar... :p

Jag köper min örter fr Borgebygården. Billigt och bra! Funkar även jättebra till griniga ston med PMS besvär.

Munkpeppar vill jag veta mer om. Min vallack kastrerades som 3åring (nu 9). Syrrans som 4 åring (nu 23) EFTER att han hade provats i avel. Min hade aldrig betäckt innan kastrering men han ville och vill än. Så länge stona inte brunstar är det lugnt. Så fort de går in i brunst är det kört.

Nu fodrar jag inte på morgonen så kanske det funkar att ge 2msk på kvällen? Var får man tag i munkpeppar?

Min hade oxå hunnit betäcka och hade en efter sig, så nog visste han alltid hur man har roligt. Skrek efter ston och vägrade gå lugnt om ston var i närheten. Man skämdes ibland måste jag säga.... =) Vi bor ganska nära villakvarter och ibland stod ungarna på rad vi staket med ögon stora som tennisbollar. Efter munkpepparn så gnäggade han aldrig, hängde inte ut den (så man fick skämmas) och stona fick ha sina täcken hela...
Väl värt ett försök...!

Min hade oxå hunnit betäcka och hade en efter sig, så nog visste han alltid hur man har roligt. Skrek efter ston och vägrade gå lugnt om ston var i närheten. Man skämdes ibland måste jag säga.... =) Vi bor ganska nära villakvarter och ibland stod ungarna på rad vi staket med ögon stora som tennisbollar. Efter munkpepparn så gnäggade han aldrig, hängde inte ut den (så man fick skämmas) och stona fick ha sina täcken hela...
Väl värt ett försök...!

Usch, jag fasar verkligen för våren och alla brunstiga ston. Jag har en väldigt hingstig valack. Han går iof själv, men när vi tillfälligt ställde ett sto (som råkade brunsta, visade sig) i hagen bredvid idag, var min ganska sugen på att strunta i det där staketet mellan dem. (stoet fick gå i en annan hage istället).

Men har hört att munkpeppar ska fungera bra både mot brunstiga ston och hingstiga valacker. Vet att Dodson & Horrell har Munkpeppar i 2 kg burkar (även 10 kg ;)). Hur länge kan 2 kg räcka? Funderar om jag kanske ska ge min lite sånt.

Hon kan bli infekterad och det kan göra att hon inte tar sig vid senare, och förhoppningsvis beräknad, betäckning

ts, kapar lite och jag vet att den är gammal...men orkade inte skriva en ny;)
I vårt stall flyttade det in en äldre hbl valack på minst 15 år i höstas, vi har 5 ston och nu 3 valacker i samma hage och vi har ingen möjlighet att dela hagen.
Upptäckt häromdagen att han försökte betäcka en av ponnystona som tokbrunstar nu mitt i vintern och alla stona har blivit mer brunstiga sen han flyttade in så vad gör vi...ska vi be att hon tar och flyttar till ngt annat stall.
Ingen av de andra valackerna är intresserade utan bara han.
Eller ska vi be att hon köper munkpeppar till sin om hon vill stå kvar och ev ge till stona åxå.
Vad hade ni gjort?
Vi hyr alla på lika villkor och ägaren till stallet har ingen häst utan hyr bara ut till oss.
Hon är den som flyttade in sist i stallet.
Hjälp oss!

Munkpeppar hjälper inte alltid tyvärr, jag vet de som använt det utan att det hjälpt.

Jag skulle uppmana ägaren att flytta valacken för allas bästa. Förutom att han kan skada ston kan de skada honom. Låter som att han behöver gå i en flock med enbart valacker.

Jag skulle först be ägaren prova någon örtblandning för att se om det blir bättre, dessa innehåller också munkpeppar men även annat som kan bidra till att det hela lugnar sig lite. Enbart munkpeppar hjälper dessvärre inte alltid, som du också ser i en del inlägg.

Om det inte funkar så ja då får ni ju fundera på hur det ska lösas, men jag skulle inte gå runt och var tvärsäker på att ingen annan valack betäcker för oftast gör de flesta det men har lite olika tider som det sker. Vissa hingstar te x i fribetäckning förlustar sig inte på dagtid utan endast nattetid, sedan finns de dom som är precis tvärtom och självklart kan det även gälla en valack.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka