Valack som betäcker!

Fille

Trådstartare
Har haft min nya häst hemma nu i en vecka. Hon går med en valack och har börjat brunsta eftersom han uppvaktar henne så. Han betäcker även, inte ofta men det händer.

Hur bra/dåligt är det?

Sv: Valack som betäcker!

Jag kan inte ha min valack ihop med ston pga att han bli såpass hingstig och ska klättra på dom.

Så jag rekommenderar att dela på dom innan stona får någon skada och valacken kan slappna av.

Så gör min också men bara under brunst. Sära på dem och släpp ihop dem när hon har slutat brunsta.

hon började brunsta när dom fick börja gå ihop eftersom hon var uppvaktande så risken är väl att hon börjar brunsta igen om man släpper ihop dom igen?

hur uppkommer infektionerna? hmm.. har hållt på med hästar hur länge som helst, o jobbat på stuteri med frigående betäcking och vet att dom kan få infektioner men har aldrig sett någon :O

Betäckande valacker är allt annat än bra.
Infektionsrisk som sagt, även stor skaderisk, ångrar sig stoet helt plötsligt när han är på väg upp så ligger benen risigt till.. Samt risk för ryggskador hos stoet, sprucken analsäck osv.
Min häst blev betäckt av en valack i höstas, hon hade rejält ont i ryggen ett par veckor efteråt.

Vad jag fattat för så renar sperman, och på så sätt minskar risker för infektion, sen så gör man ju ofta rent lite extra på hingstar samt ston som ska betäckas, för att minska riskerna.

Jag hade särat på dom helt.
Valacken i det här stallet uppvaktar även ickebrunstande ston. Min häst har dängat till honom rejält :crazy:

Som de andra skriver är det inte bra alls. Min store gjorde det som ung. Han slutade sedan han blev placerad med ett surt gammalt sto som visade honom hur det skulle vara. Numera går han alltid med sto och betäcker tydligen aldrig, enligt fodervärd.

Man upptäcker i regel att de är infekterade den dagen de ska betäckas och då vill det inte ta sej,så har jag fått det förklarat för mej.

Inte bra alls, dela dom direkt!
Symfonie`s svar täckte alla anledningar till varför!
Infektionen som valacken kan ge, visar sig när det är dags för en
planerad betäckning. Stoet tar sig då inte och vid utredning, infektion.
Det är ju allt annat än kul och även om man inte ska ta föl så är det
ju inget som man vill utsätta sitt sto för.
Särskilt med tanke på skaderisken också.

/J.

hon började brunsta när dom fick börja gå ihop eftersom hon var uppvaktande så risken är väl att hon börjar brunsta igen om man släpper ihop dom igen?

Enligt min erfarenhet så upphör brunsten efter ett tag så det är bara att vänta och prova igen. När vi har gjort det så har det funkat men jag har även varit med om ett sto som aldrig kan gå ihop med någon valack för hon våldtar dem typ:angel:...

Jag anser INTE att det är något att bry sig om alls. Sålänge det inte sker på ett sätt där det blir mycket konflikter i hagen är det ingen fara. Jag har aldrig hört talas om att ett sto fått infektion/skada pga detta (det är ju trots allt naturligt för dem att bli betäckta) och hästägarna visiterar ju och tittar på sin häst dagligen att allmäntillståndet är bra.

Vi har haft ett valacker som betäckt och det är ofta tillfälligt eller i perioder. Oftast har de ett speciellt sto som de betäcker, och som gärna ställer upp sig och vill betäckas. Vi har haft blandflockar, dvs andra valacker i samma flock som de som betäcker, och det har aldrig varit nåt stojj om att en valack betäcker stona. Inga problem alls förutom dom dagar som stoet ehllre vill betäckas än komma med matte från hagen. :angel:

Det kan vara tillfälligt också, som sagt, så ge det lite tid. Förälskelsen kan lägga sig. ;) Ingen i vårt stall har nånsin varit oroad över valacker som betäckt.

Viktigt är förstås att att både sto- och valackägaren är medvetna om det som händer. Och vill stoägaren betäcka sitt sto senare kan jag förstå om man vill undvika minsta lilla risk för infektion/infertilitet.
Jag tror att detta med infektions- och skaderisk är extremt överdrivet och inte alls så vanligt som folk verkar tro.

Senast ändrad:

Så bara för DU inte har hört talas om skador eller infektioner, så finns det inte ? Menar du att man ska vänta till skada inträffar innan man gör något ?

Och sen tror vi inte, vi vet...

Verkar inte som om veterinärerna håller med dig. Grannens sto har inte tagit sig trots åtskilliga sprutningar och olika åtgärder. Valacken har betäckt henne. Då vet fick höra detta fick de omedelbara order att dela på dem och stoet behandlades med penicillin.

Svar till båda:

1. Veterinärer tycker sällan detsamma som jag. :angel: Helgon är dom inte heller.
2. Inte enligt min erfarenhet, och inte enligt många andras heller som det verkar. Jag har deltagit i såna här diskussioner tidigare. Men jag är absolut villig att ändra åsikt om det finns någon som kan hänvisa till statisktiska fakta.

:)

Det är ett vanligt fenomen, och inget som man bör se genom fingrarna med heller pga infektion och skaderisken.

Men har man inget annat alternativ att välja, så finns alltid sk hormonörter som är otroligt användbara vid dessa tillfällen. Man ger helt enkelt problem individen örter, ofta ger sig problemen rätt snabbt och de kan fortsätta att gå tillsammans utan några risker för skada eller infektion på stoet.

Ryggproblem är nog det största problemet, inget sto är byggt för att ha en annan häst klättrande på sig timme efter timme, dag ut och dag in.

Infektionsrisken ökar genom den konstanta betäckningen, sen har vi också en risk för att betäckande häst (valack) träffar fel och perforerar analöppningen.

ston som kommer till nya stall har en förmåga att gp i brunst inom en vecka. Har varit med om det ofta, oavsett årstid.

Sära på dom NU.

Jag anser INTE att det är något att bry sig om alls.

Det är internationellt vedertaget att betäckande vallacker inte skall gå i hage med ston. Det är internationellt vedertaget att infertilitet hos ston i övervägande fall beror på att de gått med betäckande vallacker.

Ett flertal artiklar har publicerats i hästtidningar om hur ston sätts in i avel, aldrig blir dräktiga och vid utredning upptäcker ärrvävnader och blockeringar i äggledare efter infektioner, precis som det kan bli hos kvinnor från infektioner. Det visar sig då att oftast har dessa ston gått med betäckande vallacker och haft ägare som inte förstått allvaret.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
357
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka