Qluring
Trådstartare
Hej, flyttade till ett nytt stall med mitt sto för 1½ månad sedan. I stallet finns totalt tre hästar, mitt sto och två valacker (18 o 21 år). Tjejen gick i brunst direkt när vi flyttat dit och visade rätt tydligt vad hon ville... Ingen av vallackerna visade ngt sådan intresse (och har aldrig gjort tidigare) och inte heller vid nästkommande brunst. Men igår var det dax igen och denna gång hade en av vallackerna (21) gått hennes vilja tillmötes . Seprarerade dem givetvis så snart jag fick vetskap om detta och kommer fortsätta ha dem seprarerade. Som tur var fanns inga synliga skador på ngn av dem men jag ororar mig naturligtvis för infektioner ody, är dock inte 100 på att herrn verkligen fick till det. Problemet är nu bara att de är tre hästar, vilket innebär att en av dem blir ensam i hagen. Eftersom min tjeja är mycket känslig för att vara själv så går hon ihop med den andra vallacken som inte visar några tendenser på att vilja betäcka. Frågan är bara hur man löser det i framtiden, är det möjligt att hålla koll på hennes brunstcykel och separera dem under brunsten. Hon brunstar regelbundet med ca 21 dagars mellanrum året om, dock mer tydligt under vår/sommar. Har läst en del äldre trådar om detta och funnit lite olika svar - munkpeppar, separera under brunsten, de ger sig efter några brunster, de kommer aldrig kunna gå ihop igen osv. Tips emottages tacksamt, har aldrig haft detta problem tidigare och hon har gått med ett antal vallacker under de åt jag ägt henne. Både jag och tjejen trivs superbra i stallet så det känns jättetrist att detta inträffat men vi måste finna en fungerande lösning så att detta aldrig mer inträffar.