Val av uppfödare

Terja

Trådstartare
Nu på lördag ska vi besöka uppfödare till den rasen vi äntligen bestämt oss för! (halleluja! :angel:)

Vi har redan besökt en uppfödare men varken tiken eller uppfödaren gav oss ett bra intryck så därifrån blir det inte.

Självklart kommer vi välja den uppfödare som har hundar som passar oss men jag och min sambo är överrens om att uppfödarens intryck spelar stor roll för oss. Vad tycker ni?
Man får ju ändå en känsla i magen när man kommer hem till uppfödarna. Har varit hos 2-4 uppfödare av olika raser där en uppfödare var klockren, helt underbar människa. Eftersom man förhoppningsvis kommer ha kontakt i många år framåt så känner jag att valet av uppfödare är minst lika viktigt som valet av hund/valp. Är jag ute och snurrar nu?

Sv: Val av uppfödare

Tycker jag låter vettigt. Man vill ju att uppfödaren är någon man har förtroende för och känner att man kan vända sig till med frågor och ev. problem.
Har saknat detta tidigare och det var jättetrist.

Du är absolut inte ute och snurrar! Och en seriös uppfödare känner ju likadant gentemot valpköpare - att det klickar lite och man får en bra känlsa. Uppfödaren ska ju också vara intresserad av att hålla kontakt och kunna ge råd, och att valköparna ska vilja hålla kontakt.

Jag tycker det också är viktigt.
Jag åkte 85 mil enkel resa för kolla på hund en gång. Men kände inget för uppfödaren. Jo den ena partnern gick bra, men den andra blev jag bara anti emot.

Vi var jättenoga med val av uppfödare. Gick till den som hade ett bra rykte och hållt på i snart trettio år och som rekomenderades via rasföreningen. Vi är jättenöjda och har idag en jättefin kontakt. Var och besökte valparna flera gånger och allt kändes super!

För mig är rätt uppfödare otroligt viktigt, jag vill känna att jag kan vända mig till denne för att få tips och råd tex.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 900
Senast: geting
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 472
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 749
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 458
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10