Val av ras.

C

CarolaLind

Vi vill skaffa en hund till, men valet av ras är minsann inte det lättaste.

Vad vi har: 1 jackrussel tik polis. 1 Engelsk Staff undergiven och snäll som en säl.Vaktar inget, skäller knappt och släpper in alla.

Vad vi inte vill ha: Jakt eller vall. Inga konstiga rasspecifika sjukdomar. Fällning.

Vad vi däremot vill ha är:

Slät päls. Mellanstor-stor. Ganska vaktig när det gäller annars lättsam i humöret. Gillar att leka alltså ganska aktiv.

Raser som går bort:

Dobermann: Pipiga och sönderavlade.
Dalmatiner: Pälsen är hemsk. Sticks och fastnar överallt samt svårt att få till det riktigt bra med mentaliteten.
Rottweiler: Hemsk päls. Fäller som fasiken.

Vi har stoooor tomt, skog och massor av uteliv samt stor yta inomhus.

Tips??

Sv: Val av ras.

Rasen jag tänker föreslå passar in på din beskrivning förutom på en punkt då, "mellan-stor" :D

För mig fins bara en hundras jag är totalfrälst :love:

Grand Danios!!!

De tar stor plats men de är så underbara som individer!
Jag har haft otroligt många olika raser genom åren (involverad i Djurens vänner tidigare...) men ingen annan ras slår grandisarna enligt mig :love:

Ja jag gillar dem, men jag vet också att det är svårt att hitta en mentalt bra sådan. Dessutom slemmar de så förbenat (glömde skriva upp det på NIX - Listan :D )

Men de är jätteroliga, saknar Bebbens Xantia ngt enormt ibland :love: :cry: Så mkt vi skrattade åt och med henne :love:

Det mentala kan vara svårt ja tyvärr...
Slemmet lär man sig att leva med :D
Min Grandis ( bara en fn) har aldrig vatten inomhus utan dricker enbart ute. Han är iofs ute precis hela dagarna med mig så jag slipper mycket slem inne :)
På vintern blir det ett täcke på ( i stort sett noll päls ju...) sen är han lika glad igen :)

Bara du inte klipper bollar och annat trams på den ;)
Jag funderar på en mellanpudel. Men den ska klippas helt. Inte en lejonklippning så långt ögat kan nå och inga bollar på benen och annat hemskt :D
Bra psyke, lättsamma och fäller inte. :)
Min syster har två storpudlar. Dom är lite jobbiga som unghundar men blir kanonbra som vuxna :love:

min första tanke är: Ridgeback
En hund jag själv fått upp ögonen för senaste månaderna. Jag läser själv på om rasen lite.
Men jag bor inte så att jag känner att jag kan ha en sådan hund just nu. Men "när jag blir stor och bor i villa/gård med stor tomt.. DÅ..." :D

Vatten ute var smart...men då skulle de andra sura till......jag känner en Grandis hane som har de finaste meriter, en valp efter honom hade jag förmodligen inte tackat nej till, men de är uppbokade innan de ens är tillverkade :D

Jag funderade lite på Amstaff också då det egentligen var ett tidigare val då vi köpte den engelska sälen, men då blir det garanterat en jättesäl som inte heller vaktar ett dugg och släpper in alla i huset utan urskiljning. Liiiite vakt vill jag ha i alla fall.

:p

Hm..ja det är ingen dum idé, jag har dock en kund som har en och han är...ja vad säger man...totalt okontrollerbar(Hunden då alltså) :angel:

Jag vet att det är individuellt men det har tyvärr gett avsmak. :crazy:

en dogo argentino då? Lite större.. har lite vakt.. korthåriga.. och allmänt underbara (iaf dom jag har träffat) enda nackdelen är väl att dom är helvita.. och har en tendens att smutsa ner sej ;)

Hmm... jo det gör ju det vare sig man vill eller inte.
Min kompis jag lekte med när jag var liten hade en new foundland som hoppade upp på ryggen på en och började jucka på en.
Den vägde väl ungefär dubbelt så mycket som jag då.

Jag gillar inte dom hundarna idag heller :angel: :D

Jahajaha men har du kollat på skk.se / hundar / hundraser
Där kan du kolla alla hundraser i sverige i alfabetisk ordning eller i kategorier (jakt/fågel/vall/sällskap.. mm mm) och sedan få länken till rasklubbens hemsida. Mycket bra tycker jag själv.

Även om jag hittade min jycke på blocket.se :angel:

Åhh vad dom är fina :love:

Sen tänkte jag på boxer också men jag har fått för mig att dom är äckligt snälla och ska hälsa och hoppa på alla som kommer och hur mycket man än säger åt dom så slutar dom inte att slicka, vifta på svansen och vara allmänt jobbiga runt benen på en.... :o

Mulles_matte skrev:
en dogo argentino då? Lite större.. har lite vakt.. korthåriga.. och allmänt underbara (iaf dom jag har träffat) enda nackdelen är väl att dom är helvita.. och har en tendens att smutsa ner sej ;)

En DA är en underbar hund, sålängde de inte äter upp hela ditt hem eller drar iväg på jakt. Detta är jakthundar som är avlade för att jaga vildsvin. Är de två är det ännu värre. Missförstå mig rätt, jag gillar rasen, tycker de är fantastikst vackra och har den äran att få ha träffat två st. mkt trevliga, men av de ca: 30 st. jag träffat är det verkligen bara två som varit ok.

Har dock tankarna ditåt, helt klart. Är avis på en annan bukefalist som tingat en valp. *Grrrr* ;)

Aliide skrev:
Åh Boxer glömde jag! :love:

Helt underbara hundar.

Med konstiga bettfel, slemmar och är förövrigt heeeeelt underbara..jag veeet :love: Men då vill jag ha en vit :o :d

ajdå. Jag har bara träffat några stycken, men dom har vart helt okej. Inte tuggat på nånting (vad jag vet) och har inte visat nån jakt alls.
Svärmor har en dogo tik på 5 år och hon är helt underbar :love: Hon tror dock att hon är världens minsta knähund :crazy:
Saga

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 962
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 628
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Nu känner jag att jag verkligen behöver råd, tips och era tankar kring min unghunds beteende. Det är en whippet (okastrerad) på snart...
2
Svar
24
· Visningar
11 636
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar