Sv: Val av New forestshingstar 2007
Tack för svaret Matti! Vårt inackorderingssto verkar vara "vida känd" i NF-Sverige
Jag håller helt och hållet med dig om att det här stoet behöver en väl beprövad "tuff-tuff hingst" Vi får kolla upp de olika hingstarna som du nämnt och titta närmare dem...och jo att nämna sina "egna hingstar" verkar inte falla väl ut i någon avel så jag förstår Dimman!
/Kristin
Jag tror att jag är säker på vilket sto det här är även om jag inte sett henne sen hon var 2 eller 3. Jag tror att du behöver vad jag och en kompis när vi pratade i ett annat sammanhang benämnde "tuff-tuff hingst", dvs en hingst som ger okomplicerade avkommor som bara tuffar på och gärna ställer upp på olika nya saker med ett glatt humör.
Tittar man på stostammen så har den lämnat framför allt hoppning, men ditt stos mamma har även lämnat en del dressyr. Jag hade nog valt en hopp/fälttävlanshingst i första hand just för att vara säker på att få lite mer tuff-tuff känsla, de själva/avkommorna har ju varit ute och sett en del och uppenbarligen löst utmaningarna. Xandino och Gentleman är två hingstar med hoppinriktning på avkommorna som med gott resultat har använts på ston från denna stam tidigare och det tror jag skulle kunna funka på ditt sto med.
Men det är ju kul att prova lite nya kombinationer också! Jag tror att någon av Smedhults Cavat-hingstarna tex Dizney eller Activ skulle funka bra. Jag tror Dimman håller med mig här men hon vågade väl inte säga det i rädsla för att göra reklam för egen hingst . Så då säger jag det, Dizney är bra alternativ till detta sto. Av de lite yngre från Cavat/Master linjen tror jag också att Sörbys O'boy skulle funka bra. Har sett en hel del på unghästaktiviteter efter honom (och ett par som även hunnit upp på tävlingsbanan) och det verkar vara trygga, godmodiga, arbetsvilliga hästar. Ett annat alternativ kan vara Jolly Roger. Han är ju i sig en så himla positiv ponny som tar fram ryttare efter ryttare till framgångar och avkommorna verkar ha ärvt hans härliga inställning. Kanske även Dart Light kan vara ett alternativ.
Din häst har en tacksam stamtavla när det gäller hingstval, det är inte så jättemånga som faller bort pga att de är för nära släkt. Sen har hon ju också en god exteriör. Du har ett helt smörgårdsbord att välja bland!
Tack för svaret Matti! Vårt inackorderingssto verkar vara "vida känd" i NF-Sverige
Jag håller helt och hållet med dig om att det här stoet behöver en väl beprövad "tuff-tuff hingst" Vi får kolla upp de olika hingstarna som du nämnt och titta närmare dem...och jo att nämna sina "egna hingstar" verkar inte falla väl ut i någon avel så jag förstår Dimman!
/Kristin