Val av islandshingst

putte_nutte

Trådstartare
Jag har lånat ett sto för att låta henne bli betäckt, nu funderar jag på vad man skall välja. Jag är inte så insatt i detta med avel på islandshäst, men är mycket svag för färg. Även bra rörelser och exteriör tycker jag skall finnas med, har tidigare bara betäckt halvblod men skall nu prova på en liten islänning till mig själv.

Min fundering ligger nu på hingsten Meitill, någon med erfarenhet av dessa avkommor. Har det varit en god fertilitet vid betäckning, och hur har hantering i övrigt varit.

Jag har mest erfarenhet från semin, men detta har jag förstått inte görs på islandshäst så det här blir något nytt för mig. Så låt mig höra från era erfarenheter, kanske andra lämpliga kandidater.

vad har du för sto? vad har hon för stam?
vad har hon för nackdelar och fördelar exteriört, rid o lynnesmässigt?
vad söker du för typ av häst? förutom fin färg, har du några särskilda önskemål om gångartsplaceringen, viljan och exteriören? ex vill du ha en häst av smäcker typ eller kraftig typ? tävlingstyp med mycket vilja och känslig eller en lugn och säker familjehäst? femgångare eller fyrgångare? stort steg eller litet steg? osv osv..... det finns ca 300 hingstar i sverige, så det är ganska mkt att välja på. det bästa brukar vara att sätta sig och skriva ner på ett papper vad stoet har för egenskaper, och vad man önskar att avkomman får för egenskaper, och så kan någon kanske hjälpa dig att hitta en passande hingst.

de meitill avkommer jag har träffat på har haft mkt trevliga rörelser, de har varit lite mindre och kompaktare i typen, de har haft trevlig konvex överlinje, ibland ngt kort hals. de är dock bara ett fåtal av många, men efter vad jag har sett så skulle jag gärna använda honom själv. troligen till ett sto med lite längre linjer. :d

Det är en storvuxen dam med vad jag förstått en bra stam, hon är avelsgodkänd och pappren har inte anländt ännu så stam kan jag ge först lite senare. Damen ifråga är femgångare, men riden som fyrgångare själv tänkte jag mig en femgångshäst. Jag tror att viljan är för låg, och därför har man inte användt sig av passen.

Jag tror att det bör vara en smäckrare variant på denna dam, och med lite vilja.

Jag kan inte ge dig ett bra svar, men min lillpålle är efter denna hingst. Hur han blir får tiden utvisa, men titta på honom kan du ändå göra om du klickar på länken därnere. Mamman är också en storvuxen dam, men med mycket pass och vilja.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Islandshäst Har en idé om vilka hingstar jag skall använda iår, men har inte helt bestämt mig och vill ha lite tips. Både äldre och unga...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Gimlan
·
Avel Har 2 ston hemma med väldigt olika modell på. Ett halvblod som är väldigt liten 155. Hon är efter Alexon D. ue Good Furtune-Imperator...
Svar
12
· Visningar
1 656
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka