Val av islandshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mestur
  • Startdatum Startdatum
M

mestur

Har ett fuxsto efter Fakur frá Saudarkroki, bedömd i 2 klass som fyrgångare (har nog ändå lite passanlag) hon har 8 på alla gångarterna förutom traven som är 8.83,har lätt för tölt men inga jättelyft.
Har bra hals manke bog (8.5) men kring 7,5 på övrigt exteriört - är något överbyggd.
Är nu lite sugen på att betäcka henne till våren och undrar om någon har tips på hingst som skulle kunna vara lämplig.
Helst inte för långt från Örebro(max 20 mil)

+ en liten fråga till
Med ett fuxsto med fuxföräldrar kan man få något annat än fux,rödblack fuxskäck eller skimmel?

Ett allroundinriktat Fákursto kan du kombinera rätt fritt :)

Förutom att min personliga uppfattning är att man inte ska linjeavla tajt på Thattur 722 som var klart mycket mer allergisk/känslig än genomsnittet, utan utavla med obesläktade friska hingstar :idea:

Närmast Örebro har du en liten pärla om du vill få upp vilja och benlyft - Haukur på http://www.hallagarden.nu

Med honom kan du få

fux 25%
rödskäck 25%
skimmel född fux 25%
skimmelskäck född rödskäck 25%

För övrigt kan du få i princip vilken färg som helst, beroende på hingsten förstås!

några förslag

Frami från Häringe, Fákur från Hästeryd, Mökkur frá Varmalaek, Hrafnfaxi frá Vestra-Geldingaholti

Re: några förslag

alla färger är ju i och för sig fina även om just skimmelskäck inte är någon personlig favoritfärg för mig. Vilket däremot silverfärg är - men det är väl svårt att få med ett fuxsto utan silveranlag om jag har förstått rätt.

Vilka är fördelarna/nackdelar med ovan nämda hingstar?

Silverhingsten Askur frá Hofstadaseli finns i Karlskogatrakten, med honom har du 25% chans på silverföl (om ditt sto inte har silveranlag).

Frami, Fákur och Hrafnfaxi är ganska unga hingstar som inte har så många bedömda avkommor, Mökkur däremot har många bedömda avkommor och är elitpremierad så han är ett säkert kort.
Jag är väldigt förtjust i Frami och hans avkommor. De är vackra, har jättefint lynne och underbar svart päls, ofta vita tecken.
Om jag minns rätt så har Fákur, Mökkur och Hrafnfaxi Tháttur i stamtavlan, om du vill följa Silverkedjans råd och undvika linjeavel på honom.
Linjeavel på Hrafn 802 blir det också, han är morfar till Mökkur och Hrafnfaxi, farmorsfar till Fákur och farfars morfar till Frami.

Mökkkur har inte Thattur 722 i stamtavlan. men hans pappa Bogfjörd är "ren" Kirkjubae häst med samma mf som ff, Ljufur fra Hjaltabakki/blöndousi. Ljufur är alltså pappa till Skeifa fra Kirkjuba ( mor till Bogfjörd, och även den kända Ofeigur fra Hvanneyri) samt till ylur 720 fra Kirkjubae ( far till Bogfjörd).
på moderns sida har mökkur Saudarkroki stam och Hrafn 802.
vill du undvika eksemrisk så bör nog undvika att sätta ihop ditt sto med hingstar som har Thattur eller Sörli 653 blod.
Fakur från Hästeryd är efter Mökkur och har Flugumyri stam på mödernet. tror inte att han har Thattur, men jag är inte säker..

vad vill du ha för typ av häst? fyrgångare /femgångare
smäcker/ kraftig? tävlingshäst/familjehäst?
du har ju ett ganska brett urval av hingstar med ett sådant sto. av de som em76 rekomenderade så skulle jag gärna pröva Frami. han har visserligen sörli blod, men det är ganska långt bak. om du nu inte vill ha en säker fyrgångare vill säga.. de Mökkur/ thattur kombinationer jag har sett har varit väldigt vackra och haft ett underbart lynne, men de har haft lite väl lama i viljan för tävlings banan, och inte haft nån hög aktion.men perefekta familjehästar med andra ord, men det kan faktiskt vara slumpen att jag träffat på många sådana, och den kombinationen har säkert givit motsats hästar oxå...
Hrafnfaxi har jag inte sett några avkommor efter ännu, men han har trevlig resning, fin aktion och är femgångare så han skulle säkert också kunna passa. likaså Fakur från hästeryd, om han nu inte har Thattur vill säga :o
så den stora frågan är alltså vad du vill ha för typ av häst? vad vill du förstärka hos ditt sto och vad vill du förminska?, men kan aldrig vara säker på nånting annat än att hästen man avlar fram troligen har fyra ben och en svans, men man kan ju ialla fall öka chanserna :D

Jag skulle gärna ha en liten påläggskalv med det lilla extra (man får ju drömma). Väljer mellan att vänta några år och köpa en lovande unghäst eller att betäcka mitt sto som ju trots allt är bra.
Fyr- eller femgångare är inte så viktigt.Kapacitet för tävling. Svaga sidor på mitt sto är att hon är överbyggd, ren tölt men inga särskilda lyft. Ett bra lynne är ju förståss viktigt om man nu ska ha lite extra vilja - man vill ju gärna kunna rida hästen också.
Bikar frá Holum verkar fin men det kanske är riskabelt att betäcka med en nyimport. Önskefölet har ju inte exem

En fux kan inte få silverfärgade föl eftersom silversvart inte syns på hästar utan svart basfärg, så fölet kan bara bli silvergenbärare!

"+ en liten fråga till
Med ett fuxsto med fuxföräldrar kan man få något annat än fux,rödblack fuxskäck eller skimmel?"

Du kan få i princip vilken färg som helst, men anlagen måste komma från HINGSTEN. Fuxfärgen är recessiv och viker undan. Betäcker du en fux med en brun eller svart hingst har du som mest 50 % risk/chans på fux eftersom hingsten också måste ha ett fuxanlag för att det skall bli fuxföl.

Anneli

Med Askur är det alltid 50% chans för silver: 25 % med svart basfärg (svart från Askur)- silvret syns och 25% fux (=silverbärare).

Det svarta anlaget kan ju komma ifrån hingsten också, så det är klart en fux kan få ett silverföl med en silverhingst! :)

/Erica

Askur från Håkansgården kanske? Är inte så jätteinsatt i hans stam, men avkommorna verkar ha rätt mycket vilja och är vakna och känsliga för instruktioner. (på gott och ont - de är knappast nybörjarvänliga unghästar)

Själv är jag mycket förtjust i gamle Atlis avkommor också så jag brukar alltid föreslå honom. Han är väl dessutom så eksemsäker det går att bli som jag har förstått det... De avkommor och barnbarn jag har träffat är mycket mentalt stabila, men man kan behöva sätta sig lite i respekt när de är unga.

Atli har ju också en son som kanske kan vara nåt: Hrafn från Örvik. Den nye Örvik-hingsten som Gabie Holgerman har verkar ju onekligen spännande också Taktur från Örvik heter han, men jag vet inte vad han har för stam.

Askur från Håkansgården har Gustur fra Saudarkroki i stammen, därifrån brukar hett blod flyta om man kan uttrycka sig så ;)... ( Gustur ättlingar bruka vara känsliga och hetblodiga hästar.)
så om du vill ha en tävlingshäst med bra vilja och fina gångarter ( framförallt tölt och pass från hans sida) så är han nog ett bra val.

Askur fra Häkonsgården -
Som det sto jeg har lånt - efter Gladur - en dansk sörli søn skal til -

eller Mökkur -
:dfiner hingste findes efter min mening ikke i hele Sverige ( selv om de jo nok også er de dyreste )

Desuden forstår jeg virkeligt ikke det her at Thattur og Sörli skulle give eksem , det er da vist noget der er rent vrøvl ( det er simpelthen noget BULLSHIT !) - og det rejser jo uhyggelige perspektiver hvis det skulle være sandt !!
så vil i måske heller ikke avle på Orri ????
tænk jeg om - og lad være med at falde for agumenter der kommer fra folk med økonomiske interesser -
:(

Hej!

Du får flytta ner till Skåne, så kan du själv välja av de 2 hingstar jag får hit nästa år :angel:

En silvermusblack och en brun härlig grabb eller gubbe kanske man ska säga :D

Jenny

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Skugga
·
Islandshäst Från och med idag så kan Gardar Gíslasons hingst Prins från Knutshyttan titulera sig världens högst bedömda islandshingst! Han fick...
Svar
9
· Visningar
2 956
Senast: Merope
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: Mist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024