Val av islandshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mestur
  • Startdatum Startdatum
Re: några förslag

Hej Tim!

Har du sett ngn av Hlekkurs avkommor?? Eftersom jag blev erbjuden att ta hit Hlekkur så började jag givetvis kolla upp hans avkommor osv.
Om du varit mer insatt så torde du veta att hans avkommor har fått fina lyft (över medel) och fått bättre exteriör än Hlekkur själv. Visst att Hlekkur själv har en stark pass och inte är vidare snygg att titta på men hans avkommor blir det. Att han sedan har bäst poäng på pass gör ej honom till en hingst med bara passanlag eller hur??

Jag tog reda på en hel del INNAN jag sa ja till att få hit honom, och en sak är säker informationen verkar aldrig ta slut.

Om man ska gå på vad du säger så har han inga bra poäng, (tänker ej dra upp dem här).

Jenny

Jag har sett både Hlekkur och flera av hans avkommor. Han har ju själv en hög bedömning och en kunnig ägare som matchat honom med bra ston både på Island och här. Om avkommorna har mer lyft kan det ju kanske komma från stosidan ;) ?

I hestur finns trots Hlekkurs ålder och verkningstid i avel bara sex bedömda avkommor, samtliga i klass två, de flesta med 7,5 för tölt, ingen hingst. Något belägg för att han nedärver i närheten av sina egna bedömningssiffror kan jag inte hitta. Däremot är han säkert en trevlig hingst, och klarar han en spattröntgen vid den här åldern och inte fått eksem kan han göra stor nytta i aveln.

Jag tycker däremot inte det är rätt att rekommendera honom för att kompensera dåliga lyft hos stoet. Särskilt inte när det finns så många hingstar som lyfter mer på benen på närmare håll. Och jag vidhåller att jag ser inte att du på något sätt har svarat seriöst på trådskrivarens fråga utan bara försökt marknadsföra dig själv.

Hej Tim!

Ja jag har med sett att han bara har 6 bedömda avkommor enligt hestur, detta kollade jag upp och fick reda på en sak som gjorde mig mållös, men eftersom jag ej vet hur islänningarna tänker så blev det ej mer av det.

Jag vet 2 bedömda avkommor efter honom som ej står med på hestursidan.
En av hans döttrar kom 2:a i norska mästerskapen T2 A-final i år.
Han är exemfri och spattfri än så länge.

Detta har urartat det ser jag, allt började med ett inlägg som om du Tim läst det ordentligt kanske kunnat se att det var lite skämt bakom det, jag menar jag skrev att hon skulle flytta till skåne och gjorde en visslande smiley bakom. Jag har sedan gjort felet att jag svarat på frågorna som ställts och jag ber om ursäkt för detta.
Jag tänker hädanefter försöka att inte göra reklam för ngt på detta sättet, inte alltid jag tänker faktiskt, i detta fallet tänkte jag ej så långt som att det kunde bli som reklam, ber om ursäkt än en gång!

Hoppas Ni står ut med mig i fortsättningen med!

Jenny

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Skugga
·
Islandshäst Från och med idag så kan Gardar Gíslasons hingst Prins från Knutshyttan titulera sig världens högst bedömda islandshingst! Han fick...
Svar
9
· Visningar
2 956
Senast: Merope
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: Mist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA