Val av islandshingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mestur
  • Startdatum Startdatum
Re: några förslag

Jarl fån granbacken tror jag definitivt inte att jennie skall ha. Han skall betäcka hemma på bakkeholm första delen av säsong sedan skall han till Elisabeth på ripegården vilket blir ganska sent. skall själv använda honom till ett av mina ston. ;) virre

Desuden forstår jeg virkeligt ikke det her at Thattur og Sörli skulle give eksem , det er da vist noget der er rent vrøvl ( det er simpelthen noget BULLSHIT !) - og det rejser jo uhyggelige perspektiver hvis det skulle være sandt !!
så vil i måske heller ikke avle på Orri ????
tænk jeg om - og lad være med at falde for agumenter der kommer fra folk med økonomiske interesser -
:(

Att Tháttur 722 hade allvarliga allergiska problem trots att han bodde på Island torde ju vara allmänt känt. Han slaktades ju pga allergisk bronkit. Många av hans avkommor är dokumenterat mer känsliga än andra. Jag tycker man ska förvalta de avelslinjer efter honom som INTE har problemet eftersom han på många andra områden var en utmärkt förvärvare, men vara uppmärksam om man tänker sig att inavla på en sådan hingst.

Sörli har jag aldrig nämnt.

Vad menar du att jag skulle ha för egna ekonomiska intressen i att rekommendera folk att tänka sig för innan de linjeavlar på Tháttur :confused:

Tvärtom. En av mina hingstar har honom i stammen och jag avstyr ston direkt efter Tháttur eller någon av Thátturs allergiska söner (i det aktuella faller Eldur frá Hólum som också slaktades pga allergisk bronkit, han hade dessutom sommareksem) till honom. Vilket snarast genererar MINDRE inkomster. För att inte tala om vad det blir mindre språngavgifter när man som vi nekar eksemston.

Alla i den här branschen tänker inte på sin egen plånbok :mad: utan på rasens bästa.

De argument som kommer ur "plånboken" brukar i allmänhet vara från sådana som säger att eksem inte är något problem i rasen för de säljer eller avlar eksemhästar :devil:

Hej!

Nej det är inte Jarl jag ska få hit, utan en hingst från Österrike, men det är bara kanske eftersom han under en betäckningsperiod blev illa sparkad av ett sto så han har fortfarande vila och är bara ute och promenerar, så om killen har otur så hinner han ej tränas för en ombedömning och då kommer han ej hit i heller.

Jenny

Kollade Framis stamtavla, Hrafn 802 är fmf, ffmf och mff. Så det blir mycket Hrafn om du väljer Frami.

V: Gosi frá Stafafelli IS1993.1.77-068

VV: Móri frá Brædratungu IS1991.1.88-530

VM: Glóa frá Brædratungu IS1988.2.88-537

VVV: Páfi frá Kirkjubæ IS1987.1.86-104

VMV: Úlfur frá Kirkjubæ IS1984.1.86-115

M: Elja frá Hólkoti IS1988.2.58-169

MV: Sörli frá Saudárkroki IS1964.1.57-001

MM: Bleik frá Hólkoti IS19ZZ.2.58-630

MVV: Fengur frá Eiriksstöðum IS1943.1.56-690

Nopes ingen hingst med det namnet, men där fick du iaf den stamtavlan jag har på honom.

Jenny

Ajdå min hjärna hänger ej med ikväll, han heter Hrimir som jag nog redan skrivit.
Hrimir fra Stafafelli

[bild]http://www.beepworld.de/memberdateien/members2/toelter/hrimirstand.jpg[/bild]

Ingen vidare bra bild men iaf kan man se liite hur han ser ut, som sagt ska fixa fler bilder på honom som är mer rättvisa..

Nej det blir nog Landskrona eller Helsingborg isåfall.

Bor inte så långt ifrån fd röstånga sommarland.

Vad är det för stam då? Hrimfaxi frá Öxl i något led?

Åh, vad nyfiken jag blir - har aldrig sett hans namn nämnas förut. Vet du något om denna hinhgst t ex avkommor?

Min ena häst född - 84 (som är född/uppvuxen på Öxl) är efter honom. Även mamman är från Öxl.

Det enda jag hittat om honom är på någon tysk hemsida. Antar att han exporterades till tyskland för många år sen.

... det finns också sådana som inte alls bemödar sig om att svara på det tråden handlar om utan bara hämningslöst tar den för att göra reklam för sin egen verksamhet :devil:

Det tycker jag är genomskinlig reklam och tillför knappast diskussionen något.

Huvudet på spiken. :smirk:

Jag har frågat mycket för att försöka bedömma hur seriös 'jennan' är.

Hej!

Jag ser då inte detta som ngn reklam eftersom hingstens namn inte nämndes förrän en person frågade vad han hette!!
Jag har bara svarat på de frågor som kommit upp här.

Hade det inte varit smygreklam om ngn annan person nämnt hingstens namn i tråden???? Såfall får jag vara smartare nästa gång och hoppas att ngn annan nämner hingstarna som kommer stå hos mig!

Ni får gärna kalla detta smygreklam, jag började mest med att ge förslag på 2 hingstar, ingen av dem namngavs då.

Trassla har du fått svar på om jag är seriös eller ej???

Jenny

Jag ser det och i ärlighetens namn vet jag inte riktigt varför, det var inte i mina ögon något 'känsligt'.

Exakt, du började med att säga att du tyckte trådskrivaren skulle betäcka med just dina hingstar. Fast de inte alls uppfyllde kraven hon ställt (nära Örebro) och utan namn eller motivering till varför de passade just hennes sto.

Personligen ser jag ingen anledning att göra ett undantag och åka 60 mil till just Hlekkur, som är en passdominerad hingst utan särskilda benlyft och inte specifikt kompenserar det just det här stoet behöver, tex en extremt bra manke, byggnad i uppförsbacke och hög frambensaktion.

Jag tycker inte det verkar så seriöst ;)

En del marknadsföring kan slå tillbaka om man visar att man inte vet vad man talar om.

Hrimfaxi har gett mycket färg och tyvärr även hästar utan så mycket annat än färg :(

Han blev aldrig godkänd för avel inom FEIF-systemet, däremot 1989 i Tyskland med 7,80 (vilket då var jämförbart med kanske 7,0-7,3 i FEIF) men användes (tyvärr enligt min uppfattning) mycket i avel ändå pga sin färg.

Liknande trådar

Avel Ska betäcka mitt ridponnysto och vill därför gärna ha förslag på bra ridponnyhingstar, helst också med motivering varför du...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Skugga
·
Islandshäst Från och med idag så kan Gardar Gíslasons hingst Prins från Knutshyttan titulera sig världens högst bedömda islandshingst! Han fick...
Svar
9
· Visningar
2 956
Senast: Merope
·
Islandshäst Mitt sto på Island skall betäckas nu i vår. har inte helt bestämt mig för vem hon skall till. har 2 kandidater.. hmm ni kanske kan...
2
Svar
20
· Visningar
3 310
Senast: Mist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30