Val av hingst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Fladde
  • Startdatum Startdatum
F

Fladde

Jag äger ett Danskt Halvblod med dressystam men som hoppar bra.

Hon har gått LA dressyr och 140 hoppning.

ar tyvärr haft otur och hon blev halt i slutet av augusti 2004 hon är behandlad för knäledsinflamation och ryggskot förra året. Då hon började protestera åkte vi och kollade henne igen och nu är hon behandlad med kortison i rygg och knäled.

Har lite funderingar på att ta föl så får hon villa ut skaddan ordentligt och sen komma igång och så har jag både henne och en unghäst att forma efter mig själv..

Stoet är 165 och jag skulle vilja ha en häst som är runt den höjden inte under 160 och inte över 170.

Vill ha ett föl med goda föresetningar för hoppning.

Har funderat lite på Cardento:)
Hur är det med färger om man har ett brunt sto och hingsten är skimmel?

Här är två bilder på stoet om det kan va till nån hjälp;)

{2a661778-ab10-49cd-84ce-37fff227fd1f}.jpg

{740c4c83-1508-4395-bd96-2b0afc6e3a25}.jpg

Sv: Val av hingst...

Jag ringde till det dressyrstallet hon stog på och frågá..
Dom sa att hon har en fin dressyrstam
Vet inte den ään väntar fortfarande spänt på papprena:)

MissFideli skrev:
Är det verkligen bra att en häst med ryggont ska bära föl?

Jag fråga vetrinären som sa att det kunde vara en bra ide..

Så jag antar att det inte var någon fara..

MissFideli skrev:
Ja dom borde ju veta. Tycker det låter konstigt jag, men jag är inte nån veterinär så.
Lycka till !!

Ja dom borde ju vetta de :confused:

Om du har ett sto med ryggproblem kanske Cardento inte är det bästa alternativet. Hans svagaste länk är ryggen (har iallafall en erkänd duktig vet. som är mycket avelskunnig berättat för mig). sedan behöver ju inte den svagaste länken vara så himla svag om du förstår vad jag menar :)

orpaskorpan skrev:
Om du har ett sto med ryggproblem kanske Cardento inte är det bästa alternativet. Hans svagaste länk är ryggen (har iallafall en erkänd duktig vet. som är mycket avelskunnig berättat för mig). sedan behöver ju inte den svagaste länken vara så himla svag om du förstår vad jag menar :)

Okej..
Det visste jag inte..
Ska ta reda lite mer om honom och så innan:)

Jag har en valack efter Ahorn. Han är värd att kika på min häst rör sig bra helt galet elatiskt. Och hoppar även mycket trevligt. Till saken hör också att han aldrig varit skadad. Hästen ifråga är 165 men ser/känns större. I övrigt har jag dålig koll då jag mest kikar på hingstar som nedärver stort. :angel:

Mitt hetaste tips är att välja en hingst som verkligen vissat att han kan prestera på tävlignsbanorna. Om nu ditt sto har vissa fysiska problem så vill man ju på något sätt "garantera" sig för att man inte adderar till ytterligare problem. Hingstar som tävlat svår hopp/dressyr har ju visat att de klarar extrem fysisk påfrestning. Tyvärr finns det inga garantiet för avkomman.

Jag anser det också viktigt att titta på sitt sto och ställa sig frågan, vilka av hennes egenskaper tycker jag är extra viktiga och då välja en hingst som besitter samma goda egenskaper. På så vis slår jag vakt om att de egenskaperna inte "försvinner" hos avkomman.

Bruk en dansk varmblodshingst (halvblods, ja).
Dere har mange fine hingster selv, men jeg synes det ser ut som om en del mener at det bare er svenske hingster som er gode nok. Siden hesten er en dansk varmblods, og det finnes mengder av fine DV-hingster ville jeg brukt nettopp en slik en.

Noen "kjente" DV-hingster er Midt-West Ibi-Light, Blue Horse-hestene, Weltjunge, Diamond, Solos Landwind, Zalmiak Firfod osv. (Ikke drep meg om disse hingstene også er godkjent for SV-avl ;-)

Är hon brun kan hon ge brun och ev fux om hon bara har ett brunanlag och dessutom fuxanlag. Då hingsten är skimmel är det 50% chans för skimmelföl om hingsten har ett skimmelanlag och 100% om han har två. Vad hade hingsten för färg innan han skimlade av?

Hjartagna skrev:
Är hon brun kan hon ge brun och ev fux om hon bara har ett brunanlag och dessutom fuxanlag. Då hingsten är skimmel är det 50% chans för skimmelföl om hingsten har ett skimmelanlag och 100% om han har två. Vad hade hingsten för färg innan han skimlade av?

Jag vet inte vad Cardento hade för färg innan:.
Föddes han inte vit?

Liknande trådar

Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 050
Senast: sona
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 137
Senast: Prestige_
·
B
Avel Ja, nu har jag börjat fundera att betäcka mitt sto 2008. Har en favorit hingst som jag tycker om men tycker ni att det verkar passa bra...
Svar
2
· Visningar
864
Senast: Cairo
·
Avel OBS! Detta är inte mitt sto utan hon står i det stall där jag haft min häst, jag är lite nyfiken på vad ni som är avelsexperter här...
Svar
6
· Visningar
993
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp