Val av hingst

krambanan

Trådstartare
Vill ha hjälp med att välja hingst till mitt sto som ev ska betäckas i vår.

Önskemål: Helst fux, hopphingst, bra temperament, "sporthästmodell" och gärna naturlig betäckning i Skånetrakten.

Mitt sto är efter Isovlas Tango (ex. Makken Pis) http://www.blup.se/sv-SE/horses/103296-manneken-pis-swb och undan Regina http://www.blup.se/sv-SE/horses/155694-regina.

Hon har bra temperament. Lättlärd, gillar att arbeta, gillar när det händer saker, nyfiken och allmänt trevlig att hantera. Inte riden så jättemycket tyvärr men har definitivt kapacitet. Ca 160 cm. Fux. Hon är den äldre modellen på halvblod och jag skulle gärna vilja att avkomman blir lite större och lite lättare.

Sv: Val av hingst

Det finns inte många hingstar på naturlig betäckning ifall du vill ha ett halvblod. På http://sprangrulla.se/cover_reports kan du se vilka hingstar som var i avel i år och hur de betäckte men tänk på att utbud, station och betäckningssätt kan ha ändrats till nästa år.

Zephyr -2,5 i index i mankhöjd. Hamilton lämnar normalstort +-0.0.
Så Zephyr uppfyller knappt något av dina krav förutom att han finns i Skåne........

Hittade en hingst på naturlig betäckning ett stenkast från mig. Han är varken stor, fux eller någon hoppare men fin var han ju. :love: http://blup.se/horses/5019

Samtidigt så är det ju inte så att det är ett helt ologiskt val att lägga en dressyrhingst på stt sto med den stammen som din har(det jag kan se). De flesta dressyrstammade hästar kan hoppa lite till husbehov, och har du inga drömmar om att ta fram en mästerskapshäst så kanske det är bättre att hålla dig till den linje som man kan gissa att ditt stos fars uppfödare hade i tanken.

Däremot säger ryktet att Zephyr inte alltid lämnar de lättaste avkommorna, men bor du ett stenkast från honom har du säkert träffat en bunke avkommor och vet det bättre än vad jag vet.
Min första tanke om hans avkommor är "vackra, svarta, rörliga dressyrhästar med mycket nerv och energi". Det är ju givetvis inte sanningen utan bara ett intryck jag har fått.

Balougraph är hopphingst och fux, men står förstås inte på naturlig betäckning.

Varför ska du ha det?

finns han med iår? Han fanns väl inte med 2010? Jag kan iofs minnas som en daggmask:o

Vet inte om han kommer att vara i avel 2011 men annars så uppfyller han alla kraven utom färgen och det Uskudar de Malais. Hopphingst som står på naturligt och bara några mil från Zephyr. Dessutom ger han ofta avkommor som är större än medel. Men han har ett fuxanlag och ger med ett fuxsto 75% chans till ett fuxigt föl.

Zephyr är både en dressyrhingst och ger litet, har använt honom själv och den avkomman efter honom blev klart stoets minsta och en bra bit mindre än stoet självt.

Senast ändrad:

Kanske inte ett dåligt bud med Uskudar. Han ska lämna trevliga avkommor sägs det. Träffade honom lite snabbt 2007 och han verkade mycket sympatisk.

Ser i blup.se att även Zephyr lämnar fux.

/U

Samtidigt så är det ju inte så att det är ett helt ologiskt val att lägga en dressyrhingst på stt sto med den stammen som din har(det jag kan se). De flesta dressyrstammade hästar kan hoppa lite till husbehov, och har du inga drömmar om att ta fram en mästerskapshäst så kanske det är bättre att hålla dig till den linje som man kan gissa att ditt stos fars uppfödare hade i tanken.

Däremot säger ryktet att Zephyr inte alltid lämnar de lättaste avkommorna, men bor du ett stenkast från honom har du säkert träffat en bunke avkommor och vet det bättre än vad jag vet.
Min första tanke om hans avkommor är "vackra, svarta, rörliga dressyrhästar med mycket nerv och energi". Det är ju givetvis inte sanningen utan bara ett intryck jag har fått.

Jag har fattat det som att hon har både hopp- och dressyrstam. Hennes farmor ska ha tävlat framgångsrikt i hoppning. Men jag har också klurat på att ta en dressyrhingst iallafall. Tänkte mig väl en avkomma som klarar att ta sig upp på Msv iallafall men det borde ju inte vara några större problem ändå. Nackdelen är väl att dom flesta dressyrhingstar är av lite tyngre modell än hopparna. Men det kanske bara är mina fördommar.

Nu har jag ju inte bott här så länge så har inte träffat några avkommor. Men tänkte såklart kika på dom om det skulle vara aktuellt.

Vet inte om han kommer att vara i avel 2011 men annars så uppfyller han alla kraven utom färgen och det Uskudar de Malais. Hopphingst som står på naturligt och bara några mil från Zephyr. Dessutom ger han ofta avkommor som är större än medel. Men han har ett fuxanlag och ger med ett fuxsto 75% chans till ett fuxigt föl.

Zephyr är både en dressyrhingst och ger litet, har använt honom själv och den avkomman efter honom blev klart stoets minsta och en bra bit mindre än stoet självt.

75 % fux låter ju bra. Får kolla upp honom. Dessutom bor jag bara 2 km från Lövestad om det är där han står. Såg att dom hade en hingst som hette Nactus med...Någon som vet något om honom?

Det lät ju inte alls bra. Vill absolut inte ha en som är mindre.

Senast ändrad:

Men finns nog kvar på fryst om det är ett alternativ. Annars är han fux multitalang och ger stort.

Liknande trådar

Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 767
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 627
Senast: Långnos
·
Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 492
Senast: L8P8
·
Avel Jag är sugen på att betäcka mitt sto med Baltimore, någon som vet nåt om hans temperament? Mitt sto är e. Quite Easy och har mycket...
2
Svar
22
· Visningar
4 050
Senast: grimman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar