Val av hingst till Michellinosto?

Iddefixen

Trådstartare
Har ett sto e. Michellino - Ibi-Bell som jag funderar på att betäcka. Och nu behöver jag er hjälp med val av hingst.

Gångarter: har riktigt fina gångarter med plus för trav och skritt. Galoppen är vägvinnade och luftig.

Hoppar riktigt bra.

Exteriör: 165 cm i mh. Mycket ädel med långa ben och smäcker kropp. Har något, något kortare framben än bakben, alltså lite lite öppen i formen. Utåttåad vä fram. Trång vid ganascherna. Rak rygg. I övrig bra exteriör.
Det är en mycket mycket snygg häst som man tittar till när man ser.

Temperament: Ranghög och ganska svår (testar testar testar), het och lite nervig. När man får henne att samarbeta är hon fantastisk - men det är svårt att komma dit pga av hennes starka vilja.

Har gått flera *-iga fälttävlan, 120 hopp och LA-dressyr. Vi har inte kommit vidare pga av skador releterade till hennes Borrelia och Anaplasma infektion. Hon var redo att starta 130 hopp och MSV dressyr i höstas innan hon blev riktigt dålig. Och nu vill inte problemen inte riktigt ge med sig.

Jag vill ha en hingst som lämnar kompakta högbenta, korrekta avkommor med mycket gång och rörelse. Men gärna med bra hopp i. Dock ska det vara dressyrinriktning i 1:a hand.

Vad väljer jag för hingst?

Sv: Val av hingst till Michellinosto?

Faustinus kanske? en hingst som på fars sida är väldigt välmeriterad inom dressyr, trakhener på mors sida vilket bidrar till lätthet. Vilket jag tror att du som rider fälttävlan skulle uppskatta, sen snittar han även över 8 på hoppning. Står på Waldhof.

saxat från hemsidan:

Den mycket omtalade fadershingsten Fürst Heinrich har producerat ett 30 tal godkända söner. Flertalet Staatspremie ston och Premieston. Fürst Henrich var ohotad vid Unghäst VM 2005. Fürst Heinrich har under sin allt för korta avelskarriär visat en mycket god förärvning för såväl typ, gångarter och ridbarhet.

Morfadern Starway(Trak) var vid sitt HPL i Medingen 1991 2:a reservsegare. Under sin ryttare Ingrid Klimke kvalificerade han sig vid 2 tillfällen till Bundeschampionatet i fälttävlan

Faustinus gillade jag :) Men är han godkänd för avel i Sverige? (det spelar eg ingen roll - är bara nyfiken)

Någon mer som har tips på hingst? Kul att ha några att välja på :)

*puuuttt*
Har nollkoll på bra hingstar så någon mer kanske ni kan tipsa om :bow:

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 994
Senast: Nafayette
·
Hästvård Vet inte var jag ska placera denna tråd, Avel, Ridning, Hästhantering eller Hästvård? Handlar delvis om inridning/grundutbildning ;)...
Svar
7
· Visningar
1 509
Senast: Hunter
·
Avel Sitter här och funderar på vad man skulle kunna lägga för hingst på detta lilla stoet. Ridponnysto e. Power Boy, u: Dartmoorsto, 4 år...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: ikaros227
·
C
Avel Har skrivit en tråd för ett tag sedan men tänkte vara lite mer "noggrann" med denna (fakta om mitt sto) Som sagt jag behöver hjälp av er...
Svar
17
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka