Val av hingst till Irco Marco sto?

peachezz

Trådstartare
Det finns ju så många fina hingstar, skulle vara intressant att höra vad ni tipsar om för hingstar till vårt sto.

Hennes stam; Irco Marco 662- Vitsippan 15002- Warrigall- Lansiär
Premierad B och tillhör stofamilj (36) Amurathafamiljen.

Vi funderar på Lord Z, eller Baloubet el. Tornesch?
Andra passande förslag?

Sv: Val av hingst till Irco Marco sto?

Hade själv valt Lord Z till det fina stoet. Baloubet är ju dessutom på fruset och det är ju lite osäkrare. Har hon fölat i år? Hur blev i så fall avkomman? Hon har ju fått en del fina innan, ingen av de hingstarna du kan tänka dig?
/coj

Hon fick ett jättefint föl i år efter Quinar:bow:

Får se, det är ju en riktig djungel därute av fina hingstar!

Jag gillar Tornesch - faktiskt den enda av de där tre jag har sett live..

Annars har ju FLyinge ett par franska finingar. Roven xx till exempel skulle jag kunna tänka mig lätta upp IM blodet lite.

Har faktist sett både baloubet. och Tornesch live.

Baloubet är ju baloubet, men kräver ju ett väldigt stabilt sto rent temperamentsmässigt.

Fast är väldigt förtjust i Tornesch också. Han är en väldigt komplett hingst, med ett alldeles underbart temperament, alltid lika positiv och enrgisk ,men ändå stabil liksom.

Har sett ett jättefint Tornesch-Mowgli(stavning?) föl, där stoet var av den lite grövre gamla modellen men fölet var väldig lätt och ädel i typen, var klass 1 på fölvisningen.

Lord Z har jag faktiskt inte riktigt koll på vad det är för någon hingst.

/Camilla

Det låter som att du ska titta efter något lätt och högställt.
Irco Marco-avkommor brukar vara korrekta i benen, ha fantastiskt lynne, ridbarhet och hoppförmåga, men är rätt tunga.

Warrigall har jag inte sett någon avkomma efter vad jag minns, men Lansiär-hästar har ofta långa ryggar, är lågställda och rätt grova.

Tornesch är den ende jag sett av hingstarna du nämner, men jag har inte sett några avkommor till honom så jag vet inte hur han nedärver.

Är Jaguar Mail för hög? Tycker annars att han med sin typ borde passa ett sto med ditt stos stam.

Careful då? Han har väl mycket fullblod i sig med om du vill ha någon lite ädlare.

Liknande trådar

Avel Sitter och kikar hingst till mitt sto e: landlord- Landgraf 1 ue: marco Mitras- Irco Marco. Mödrenet är linje avlat på Irco Marco och...
Svar
13
· Visningar
3 068
Senast: sun69shine
·
B
Avel Behöver lite tips på hingst till meriterat sto, behöver framförallt en hingst med riktigt bra galopp och storlek, långa ben skulle inte...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 723
Senast: furioso
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 255
Senast: Laahra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix