Val av hingst till Danskt varmblodssto?

Diplomaten

Trådstartare
Jag är intresserad av tips av hingst och ras - för betäckning till mitt danska varmblodssto. Är ute efter en god allroundhäst till hopp/dressyr. Mitt sto är rastypisk, med mycket humör och energi. Runt ca 165 cm.

Har funderat och funderat och vet egentligen inte om det skall bli en avkomma, förmodligen därför att jag inte har någon aning om någon passande hingst eller ras.

E. Ladoga
U. Campari

Sv: Val av hingst till Danskt varmblodssto?

Varför inte ett svenskt varmblod? Eller hade du tänkt att korsa henne med någon annan ras?

Pappan har hoppblod och har gått medelsvår hoppning vad jag kan hitta. Kanske en hopphingst som inte rör sig allt för dåligt?
Vad är det för möderne på henne?

Mitt sto är rastypisk

Och det innebär??? är hon född för 15år sen kan det vara tung,lågställ och pansarvagn,är hon 5 år så kan det lika gärna vara långbent,ädel,likväl som att någon kan ha misslyckats och den ser ut som om den borde vara tillverkad för 20år sen

Tack för svaret :)

Jag har egentligen inte tänkt på om det är samma ras eller om något annat kunde vara, t.o.m. bättre? Detta skulle bli mitt första egna föl så avel i sig är något jag mest beskådat på avstånd.

U. Campari
UE. Pari Ace

Vet egentligen inte så mycket om dessa. Vi har köpt vårt sto i Norge där vi bor för tillfället och den tidigare ägarinnan vet inte så mycket om stamen på stoet. Har precis börjat att intressera mig för den själv med tanke på ev. avkomma - men det är en levande djungen.

Pari ace ?! är det som jag tror så har ditt sto en av danmarks bästa stostammar :bow: kollar och återkommer

Jag har ingen direkt vana av Dansk varmblod eller den typ av stam sedan tidigare.

Mitt svar på rastypiskt är från det jag läst och fått information av från avelsmålen från den danska hemsidan (http://www.varmblod.dk/dv/om/avlsmaal.html) just för danska varmblod. Om det är mål som kom "igår" eller för 15 års sedan har jag absolut ingen aning om tyvärr .... När jag läser beskrivningen av danskt varmblod kan det iofs täcka in ganska mycket - men- ni sätter mig på pottkanten här :-)

Återkommer med lite mer information:

E. Ladoga (Lavallo-Lativa)

U. Campari (Pari-Ace Dane-Palona)

Pari ace ?! är det som jag tror så har ditt sto en av danmarks bästa stostammar :bow: kollar och återkommer

Nu är du fel på det ;) men lite rätt har du :D
Pari-Ace är en hingst ur Pari-stammen, så TS sto tillhör inte stammen men har en liten del av blodet.

/Gylle - med halva stallet fullt med ston ur Pari-stammen så hon har läst puuu.;)

Tack :D tur att det är någon som kan ta tag i en när man fladdrar iväg även om jag inte var helt fel ute .Har själv haft ett sto ur den stammen för många år sedan och det är förövrigt den enda stostammen jag kan :o av dom danska

TS rätt stam på fel ställe alltså

Senast ändrad:

Tack :D tur att det är någon som kan ta tag i en när man fladdrar iväg även om jag inte var helt fel ute .Har själv haft ett sto ur den stammen för många år sedan och det är förövrigt den enda stostammen jag kan :o av dom danska

TS rätt stam på fel ställe alltså

Vad var det för stam på ditt sto ? Var länkade hon in i familjen ?

Pari ace hade jag i mitt sto också.
Fast då som
e: Pari ace
ue: Ragtime

Denna häst var extremt vacker, hoppade som en gud, men ganska skarp.

Nu har jag inte super koll på stammen men om man söker en hopphingst med goda gångarter så passar väl Nobel rätt bra.
Ludwigs Champion är också ett alternativ men han är ganska grov så beroende på stoets storlek så kan han vara intressant.

Nu vet jag inte om du söker en hingst som ger större så du har chans på en större avkomma? Briar kunde kanske vara ett alternativ, han ger ganska stort och är ju av fin hoppstam. Där är ju däremot tempramentet en sak att tänka över, han brukar lämna ganska skarpt.

Tack så oerhört för tipset!

Läser lite om Briar nu på nätet. Har givetvis sett en del av han tidigare, men inte tänkt på det för min egen del. Varför inte frågar jag mig nu? En väninna rekomenderade också honom. Han är oerhört vacker häst.

Jag har planen att få en något större häst än det jag har idag, så finns det tips på hingstar som ger lite större avkommor, är detta ett

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 723
Senast: Görel
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka