Val av distanshäst

G

Guilija

Hej,
jag är nyfiken på hur Ni som rider distans väljer häst. Är det så att Ni föredrar någon speciell typ av häst, stam etc? Tittar Ni på vad föräldrarna presterat m.m.

Köper Ni föl och sedan tar hand om hela utbildningen när det är dags, eller föredrar Ni nyligen inridna unghästar eller hästar som presterat, ex vis på galoppen?

Frågorna är ställda för att jag har två ston (helsystrar med gedigen polsk galoppstam), varav det ena har mycket meriter inom distansen och det andra lämnat avkomma som går distans.

Med tanke på deras stam och resultat funderar jag nu eventuellt på att betäcka en eller båda med syfte att sälja avkommorna om det finns intresse.

Jättetacksam om någon vill ta sig tid att svara

Sv: Val av distanshäst

Allmänt idag är det svårt att sälja häst, ännu svårare ifall de är föl och/eller otränade har jag lagt märke till. Många har inte tålamodet att vänta på det goda....

När jag letar bra distanshäst tittar jag på ben och kropp, och framför allt på psyket. Jag vill helst ha en psysiskt stark häst, hellre tuff, framåt och stöddig än blyg eller nervös. Jag tittar inte på stammen så mycket, vår avel har inte kommit så långt att det finns dokumenterat "bra" linjer för distans etc men självklart kikar man lite extra om både mamma och pappa har presterat bra och visat hållbarhet, det är ju klart ett plus.

Alla letar nog olika, har hört folk som vill köpa föl och utbilda själv från början, andra som köper hästar som är runt 3-5 år - dvs "ridklara" och en annan klick vill ha tränade hästar. Alla söker olika. Skulle jag köpa en tränad häst skulle jag föredra en som är dressyrtränad framför en distanstränad, men det beror mycket på vem man köper av, och vem du frågar. Jag vet de som vill ha hästar som gått på galopp, och jag har inget emot det heller, men har erfarenhet från det och de har varit lite svåra att lugna ner (obs absolut inte alla, men vissa)

Något som är väldigt viktigt för mig är arabtyp. Alla mina hästar har vunnit mer eller mindre i utställningsringen också.

Jag gissar att - betäcker du dina välmeriterade ston med en välkänd och välmeriterad hingst som passar dem så bör du inte ha alltför svårt att sälja avkommorna. De flesta föl eller äldre hästar jag känt till med "kända" prestationsföräldrar eller har presterat själva har gått ganska fort på försäljning. Det spelar in en del hur långt stona och avkomman gått, har de gått massor av femmilare är det inte alls lika intressant som om de gått några 8 och 12 eller mer t ex

Det kan ju självklart variera från idivid till individ och i slutändan blir det ju den man fastnar för som man köper.

Camilla

Liknande trådar

Distans Jag har nyligen köpt ett (arabiskt fullblods)sto som är betäckt med en Appaloosahingst, en ras jag inte vet speciellt mycket om? :o Har...
2
Svar
31
· Visningar
4 394
Senast: poloplayer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30