Appaloosa till distans?

Sv: Appaloosa till distans?

En korsning med Elcatero kan du registrera som Halvblod. Han är godkänd för halvblodsaveln.

Stopek skrev:
Akal teker (stavning ?!?) har jag läst är en mycket hård häst. Enmanshäst och svårhanterad. Dessutom finns det så få individer i Sverige att det knappast finns stort nog urval. Jag tror mer som någon sa att man skall använda sig av den egna inhemska raser, som är väl beprövade. Varför inte vårt svenska varmblod.

Jag var nere på ett stuteri/försäljningsstall i Holland. De hämtar in hästar från Tersk i Ryssland som de säljer vidare i Europa. Mest araber men vi tittade även på några Akhal Tekes. De påminner om bilder på gamla ur-raser. Små, starka och hårda. Stuteriägaren beskrev dem som mycket svåra att hantera, "omöjliga" att ha att göra med renrasiga, men han funderade själv på korsningar med araber då Akhal Tekes är mycket hållbara och inte är sönderavlade.
Men, som han vidare sade, deras psyke ville han inte åt avelsmässigt, bara deras stenhårda fysik.

Hur rätt eller fel han nu har i sina uttalanden vet jag inte, men jag antar att om man väljer att våga testa rasen ska man vara beredd på att man kan få lite av ett "zebra-psyke"

Finns det någon här som har mer erfarenhet av rasen eller korsningar med den?

Jag vet att gamla landslags stoet Aska betäcktes med en Ahlka-teke (?) och har en avkomma som heter Askungen :smirk:
den hästen borde vara 6-7 år nu vet inte om den går distans.
Aska själv var ju korsning travare-anglo.
Är det någon på Buke från Gotland som vet något om den avkomman?

Teodora skrev:
En korsning med Elcatero kan du registrera som Halvblod. Han är godkänd för halvblodsaveln.

Ja, det är en god anledning. Sedan har jag hört mycket gott om temperament på avkommor. Har länge funderat på att använda honom och det har varit på tapeten förut, men då blev det ingen betäckning av ett arabsto jag hade.

Hälsning Maja

Jag som trodde Akhal Tekes (rättastavat nu va?) var stora hästar. Undersökte de också en gång när jag funderade på att betäcka ovan nämnda arabsto. Då fanns det bara en hingst i Sverige och jag vill minnas att han var stor, men inte guldfärgad.

Hälsning Maja

om du testar så berätta hur de gick , vill höra :bump:

Jo jag har också hört om deras psyke. Undrar då ifall man betäcker sitt kolugna sto med en akhal tekee - vad det kan bli?

Men men. Nu ska jag inte prova. Det blir arabhingst för min del ;)

Om det är någon som vill göra en bra distanshäst "halvblod/arab", så kolla om ni inte får låna Hasse Wallmans sto Amanda.
Jag är imponerad av henne, framförallt hennes hårdhet och jättetravsteg.

Enligt distansböckerna från USA så finns det olika typer av appaloosa.Den mer quarterliknande som används inom western med stora muskelmassor är inte lämplig för högre klasser inom distansen. Men den slimmade urmodellen talar de sig varma för!

///Anna

Det fanns tidigare ett Akhal- Teke stuteri här i Björklinge utanför Uppsala där jag bor. Ägarna flyttade dock till USA för något år sedan och tog hästarna med sig. Jag var där en gång och tittade på hästarna och de var alla stora = över 160 cm, mycket smäckra och med korthårrem samt lite man och svanstillväxt. Jag har fått lära mig att rasen finns i tre olika varianter som alla tillhör samma ras. Historiskt lär de också vara framavlade för långa ritter och borde därför vara lämpade för distans. De renrasiga hästarna här i sverige är få och betingar höga priser. Om någon vill veta mer kan ni kontakta Gunvor Pettersson i Rönningens Kör och ridklubb: express.kaxe@telia.com hon har flera Akal Teke korsningar samt har varit i Ryssland flera ggr och tittat på utställningar mm.

Ja det stuteriet har jag också varit på, hon berättade glatt om alla distansritter deras äldre ston gått i sitt hemland. Lät och såg ut som trevliga hästar, men som du sa, så var det dyra saker... Minns att hon hade två föl, ett var till salu, och det skulle hon ha sexsiffrigt belopp för...hua!

I england har det funnits flera framstående distanshästar med appaloosablod, bla Fforest Orchid (breeding unknowm but clearly shows arabian influence) som vann många 100miles rides och även vann 1981 Montcuq 100mile ride in france, R Mellow Kinsman (imp USA)som vann flera 100mile rides, båda ridna av en mrs Judy Beaumont. Tibertich Dinero (båda föräldrar imp Argentina) vann *Summer Solstice 100mile ride* och flera andra 100miles. Dessa appaloosas har varit av den smäckra mer ädla typen, INTE som en Quarter med prickar!
:banana: :banana: :banana:

Liknande trådar

W
Avel Hingst till arabsto? Hej på er! Vet inte om ni är rätt grupp att fråga då man ibland stöter på patrull om man vill "korsa".. Vet...
Svar
18
· Visningar
1 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka