Val av avelshingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aprillan
  • Startdatum Startdatum
A

aprillan

Jag har precis fått hem ett jättefint halvblodsto med ganska bra stam. Nu är jag lite sugen på att skaffa ett föl efter henne. Hon har ett föl innan hon kom till mej. Hennes stam är E. Robin Z U. Balett
Nu behöver jag lite hjälp med att välja hingst! Hon är brun med vit stjärn och snopp. Jag vill gärna att det blir ett mörkare föl. Vad ska jag gå efter när jag väljer hingst? Färg?

Sv: Val av avelshingst?

Om man vill vara lite seriös när det gäller avel så färgen det sista som avgör valet av hingst.
I ditt fall om det är rätt sto jag har tittat på så bör du först ta reda på varför hon efter att hon fått fölet sedan inte blivit dräktig på de försök som gjorts under två år. Kan ju finns någon bra förklaring men det kan också betyda att du får lägga ut väldigt mycket pengar och ändå riskera att det inte blir något föl.

När man väljer hingst så börjar man med att ta fram stoets bra egenskaper som man vill ha vidare till fölet och de dåliga man inte vill ha i fölet. Sedan letar man efter en hingst som har samma goda egenskaper men inte de dåliga. Ofta finns det många hingstar som klarar de kraven och då kan det bli färgen som avgör valet om man så önskar. Men för att vara säker på färgen på fölet så behöver man ha lite koll längre bak i stammen vad det finns för färger.
Som exempel har jag själv betäckt ett svart sto med ensvart hingst och fått ett fuxigt föl.

Färg kommer lånngt ner på listan. Vad har stoet för svagheter ? Vad är hennes starka sidor ? Storlek ? Vad vill du med avkomman ?

Jag är långt från mästare på hopphingstar men Last Liberty har en i mina ögon trevlig härstamning, avkommorna ser vad jag sett är både snygga och rörliga, han ligger bra till i blup. Jag har inte sett någon fux e. honom. Verkar mest lämna brunt, mörkbrunt och svart.
Jag håller med tidigare talare om att färgen inte är så intressant egentligen, men hingsten verkar vara bra :)
/U

Nu finns det tre stycken ston på blup.se som är e Robin Z och undan Balett. Det ena av dessa ston känner jag väl till och har ridit en avkomma till. Avkomman är e Lars Irco G och han blev bästa hopphät på sitt treårstest med 9-10 och han har startat 1.50 tror jag. Lars Irco G var e Irco Mena så jag hade helt klart satsat på det blodet även om det inte är toppmodernt.

Så mina tips är Hamilton alt Dirco Hästak:)

Om det är den jag hittar på blup så är hon född -90 har ett föl fött 2007 och betäckts 2007 och 2008 utan att några föl är registrerade. Jag tror att först och främst så måste du hitta en hingst med bra simmare om du skall ha en chans att få henne dräktig.

Min definitiva favorit och tips är ju Baltimore. Bruksprovsetta och har dessutom utmärkt sig rejält i Falsterbo nu. Toppbetyg från testryttarna, jag har sett honom på proven några ggr, både hoppar och rör sig bra. Utseendet ( även färgen och teckningen) har han ju också till sin fördel :love: Jag valde honom till ett sto i år :) Kolla in "godingen" på
http://www.youtube.com/watch?v=StbLpkb1lGo

Liknande trådar

Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: viltmilla
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 568
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar