Vaktraser?

thoora

Trådstartare
Om man vill ha någon form av gårdshund med ganska mycket vakt, vad skulle ni rekommendera för ras då? Gården ligger mitt ute i skogen utan särskilt många främmande besök, så hunden kan ha en stark vakt utan att det bringar några större problem. Den får gärna ha en respektingivande storlek och ska givetvis utan problem acceptera familjen, inklusive andra fyrbeningar. Övriga önskvärda egenskaper (eller avsaknad av egenskaper) lämnar jag därhän tills vidare. Så, vad föreslår ni?

Sv: Vaktraser?

vad menar du med vakta? ska den varna när någon kommer eller ska den på egen hand övermanna och oskadliggöra inkräktare?

I första hand varna, men det ska vara en självständigt arbetande gårdshund som även kan "mota bort" inkräktare om det behövs. Den ska alltså inte gå med en väktare eller något sådant, om det är en förklaring som är förståelig.

Funderar lite grann på om och i så fall vilka skillnader det är på raser som är herdehundar från början (dvs vaktar boskap) och raser som är avlade för att vakta människor/mark/hus?

En hund modell jätte kan avskräcka utan att vara direkt vaktig. Jag skulle en gång in på en gård och fram till dörren för att ringa på men de hade en sankt bernadshund, som jag inte viste att de hade. Han ställde sig framför mig och varje gång jag skulle gå mot dörren ställde han sig fram för mig och stirrade mig i ögonen.

Så hunden behöver inte vara någon vakthundsras tycker jag, skaffa en hund modell STOR bara.

Rottweiler; kraftfull, mörkt skall, familjekär och väldigt mån om att vakta sin gård och sina nära o kära.

Ja men rottweilern kan bli mindre trevlig om det enda jobb den har är att vakta och vara gårdshund. Skulle snarare rekomendera någon ras som är avlad för just vakt av djur och gårdar.

Kontakta SKK för att se om dom kan hjälpa till!

Jag har kikat på Grand Danois till denna uppgift. :love:

*delvis knapplån*

Grossern skulle väl vara ypperlig till det jobbet - förutsatt att den får sin dos av mänsklig kontakt då det är en hund som är en kelgris med sin flock.

Om den är aktuell vill jag dock påpeka vikten i att välja kennel och linjer med noggrannhet då det är en ras som dras med vissa sjukdomar och det är väldigt tydligt att olika linjer dessutom har olika temperament och arbetsvilja. Det finns också kennlar som är mer eller mindre noggranna i sitt avelsarbete, det behöver inte betyda att den som producerar flest är den bäste.
Ta kontakt med flera och bilda er en egen uppfattning om läget.

Vi har dock valt ytterligare en grosser i familjen trots motsättningarna i grosseraveln, samt hoppas att båda 2 ska kunna användas framöver. Den äldsta har redan haft tikbesök.

En shäfer! Eller kanske någon masstif, cane corso är oxå en bra vakt hund annars!:idea:

Det är nog rätt så svårt det där.

Jag vet flera raser som självständigt skulle gå på en inkräktare, men dom kan man sällan lära in att vissa får komma och andra inte.
Sen finns det många raser som är bra på att varna, och se farliga ut, men som egentligen inte gör så mycket mer.

Detta ska ju typ kombineras. Hunden ska vara självständig med stark vaktinstinkt, som ska kunna ta hand om en inkräktare själv, men som också ska acceptera familjen perfekt och antagligen dess vänner som kommer, om jag fattat det rätt.

Jag får inte riktigt ihop det tyvärr.
Den dagen jag skaffar en vakthund igen, så kommer jag nog att tänka likadant. Hunden accepterar bara familjen, och vid besök får den stängas in någonstans. En sådan ras tar hand om inkräktare alldeles själv på effektivt sätt ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 162
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 931
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 597
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka