vaktar sin mat??

A

attack

min häst vaktar maten i hagen på typ liv o död eller nåt.
sparkar och jagar iväg dom andra vilket har gjort situationen i hagen väldigt jobbig..och de är inte lite han sparkar.

hur snäll mot dom andra som helst sålänge de inte är mat inblandad.
fri tillgång på hö inne och nästan fri tillgång ute.

även om han inte är hungrig så ska han endå jaga bort dom andra minst en gång liksom för att visa att de är hans mat igentligen..sen när han jagat bort dom går han iväg o gör nåt annat o bryr sej inte om maten.
sen står han med dom andra hästarna och kliar och puttsar på varandra och leker normalt.

de finns inga problem i hanteringen annars, hur snäll som helst, inte bufflig eller nåt sånt utan bara mot dom andra hästarna han vaktar maten.

undrar bara om de finns nånting man kan göra åt sånt här beteende?
eller är de bara att acceptera att han är sån?
hade ju kunnat ställa han i en annan hage men de är ju de att när dom inte har mat så är dom jättekompisar..så känns ju tråkigt att ha han ensam pga. de.
blev lite långt men hoppas på någon lösning..för man börjar bli desperat.
 
Sv: vaktar sin mat??

kanske ska säga att ja haft hästen i 3 år nu, och har varit likadan hela tiden..fast nu går inte dom andra hästarna bort tillräckligt snabbt så de har blivit en del sparkar.
vill ju inte riskera att någon blir sparkad.
 
Sv: vaktar sin mat??

Nej du kan nog inte gå in i flocken och lösa det här.
Fri tillgång (helt fri tillgång både inne och i hagen) kan lösa problemet men annars tror jag inte att du kan ändra din hästs beteende.
 
Sv: vaktar sin mat??

ja vet att de är naturligt att dom vaktar sin mat men de är de att han riktigt anfaller dom, sen ifall han jagat iväg dom och nöjde sej med de så visst.

men har aldri träffat en häst som är så extrem.

problemet är ju att dom andra blir sparkade, dom blir skadade, dom hinner inte undan..och då är inte dom sånna som försöker ta hans mat eller tränger sej på..dom håller sej undan så gott de går.

så om de fanns nåt som kunde lindra de lite, att han inte blir så extrem..e de ja vill veta.
men antar att man får acceptera att han är sån och byta hage under fodringen..
 
Sv: vaktar sin mat??

kanske lägga maten längre ifrån varandra? man kan ju alltid prova!:)
 
Sv: vaktar sin mat??

Du får nog acceptera din hästs beteende.
Det är de andra hästarna som har problem eftersom de inte kan förstå hästspråk och ha vett att hålla sig undan när din häst säger åt dem :cool:

Immer
 
Sv: vaktar sin mat??

Du får nog acceptera din hästs beteende.
Det är de andra hästarna som har problem eftersom de inte kan förstå hästspråk och ha vett att hålla sig undan när din häst säger åt dem :cool:

Immer

Jag håller med!

Till TS:
De andra hästarna får lov att lära sig helt enkelt, det får de i alla fall göra hos oss. Min pålle är rätt låg i rang men det har han lärt sig nu så han försätter sig liksom inte i "fel" situation längre. Det var inte kul att se i början men nu är det lugnt.

De andra får lära sig att bli kvicka i fötterna helt enkelt. Din häst gör precis rätt och han är dessutom konsekvent, precis som en ranghög häst ska vara. Det är värre om den inte är det och "lurar" de andra.

Inte kul att ha en ranghög häst eftersom många har en tendens att gnälla på en då. Men fixa fram info om hästar beteende och visa dem som inte förstår så kanske det förklarar och gnället lugnar sig. ;)

// M
 
Sv: vaktar sin mat??

Vi hade samma problem i hagen i fjol... vi löste det som någon skrev att lägga högarna med mat låååångt ifrån varandra...
 
Sv: vaktar sin mat??

Ja det är faktiskt också bra att tänka på...
Annars får den som vaktar så mycket att vakta och de andra inget att äta ;)
Bra om man lägger ut fler högar än det finns hästar också så att det alltid finns en ledig hög så att säga. Då brukar den som vaktar ge upp lite grann...den hinner ändå inte med liksom.
Fastän det är lugnt i vår hage numera så får man ibland tänka på avståndet mellan högarna...

//M
 
Sv: vaktar sin mat??

fri tillgång på hö inne och nästan fri tillgång ute.


Problemet ligger kanske i NÄSTAN fri tillgång. Prova att ha helt fri tillgång en period och se om problemet försvinner.


En annan fundering är att din häst tidigare i sitt liv haft allt för lite grovfoder och är rädd att svälten ska återvända.
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 194
Senast: Marvin
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 241
Senast: EZMK
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 075
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp