vaknar på nätterna (gravid)

Status
Stängd för vidare inlägg.

mino

Trådstartare
jag vaknar nästan varje natt runt 4-tiden och har jättesvårt att somna om. Brukar somna om typ en halvtimme innan jag ska gå upp och sen känner jag mig ur fas hela dagen. Det känns som om jag vaknar av ingenting, typ att sambon hostar eller vänder sig i sängen. Nån som vet vad detta beror på och om man kan göra nåt åt det?? (är i v 17)

/nattugglan
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Så är det för mig med, tack och lov inte varje natt. Tror det är bebisen som väcker mig, för jag brukar känna av att den sparkar och härjar omkring då! Jag är i v 22, men det började för flera veckor sen. Det är helt enkelt kroppens sätt att "träna" mamman inför det som kommer sen! När man får vakna och amma på nätterna etc. Plus att bebisar har sin egen dygnsrytm och knappast sover hela nätterna till att börja med.

Har läst en intressant sak, bröstmjölken produceras som mest vid 02 på natten och då brukar även de flesta bebisar vakna och vilja ha. Fiffigt!
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Tyvärr vet jag inte vad man kan göra åt det, har haft det likadant själv i långa perioder under graviditeten. Ibland läser jag någon bok eller något, och då går det ibland lite fortare att somna om.
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Hehe, välkommen till verkligheten som förälder. du kan se fram emot att vara ur fas åtminstone ett par år till. Känns som att man aldrig får sova ikapp....
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

jamen vad är det för vits med det, kroppen borde ju vilja att jag sparar på mina krafter så mycket som möjligt... Onödigt slöseri på alla sätt och vis att låta mig sitta och glo på gamla avsnitt av baywatch på småtimmarna. Om jag åtminstone kunde få kreativa impulser och städa eller baka eller nåt annat husligt/produktivt!

Dessutom blir jag på dåligt humör och det borde inte vara bra för bebisen heller. Morr.
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Hormonerna gör en superlättväckt! För att man ska höra sin bebis sedan, för min del började det 2 år innan första graviditeten:crazy: Har inte sovit en hel natt på 3½ år o tro mig kroppen vänjer sig;)
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Det är nog som många här säger, hormonerna gör en lättväckt! Jag vaknar mellan 10 och 15 ggr per natt; bebisen sparkar, fogarna värker, halsbränna, en katt som går i huset... vad som helst. Jag försöker se det som någon slags invänjning.;) Jag ligger dock kvar i sängen så att jag åtminstone får vila, annars skulle jag vara betydligt tröttare. Inga gamla tv-avsnitt för mig alltså!
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

mitt problem är att jag inte somnar om. Jag vaknar runt 4 och sen kör min hjärna igång. Om jag bestämmer mig för att somna om är det enda jag kan göra som funkar att larva ut till soffan och se på minst ett avsnitt av Miami Vice, Cagney & Lacey eller varför inte en familjefilm filmad med sån där suddig lins på Hallmark. Men vaknar jag så pass "sent" som i morse, tjugo i fem eller så, då är det ingen mening att försöka somna om då mår jag bara skit av att somna och sen väckas en halvtimme senare.

Jag blir sliten av det här. Och jag bor ju inte i en grotta i vildmarken så jag har ingen direkt nytta av höjd alarmberedskap i kroppen, finns det inget botemedel? Nån mild valeriana eller nåt?
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

nordsvensken skrev:
Det är nog som många här säger, hormonerna gör en lättväckt! Jag vaknar mellan 10 och 15 ggr per natt; bebisen sparkar, fogarna värker, halsbränna, en katt som går i huset... vad som helst. Jag försöker se det som någon slags invänjning.;) Jag ligger dock kvar i sängen så att jag åtminstone får vila, annars skulle jag vara betydligt tröttare. Inga gamla tv-avsnitt för mig alltså!
Huvudet på spiken, precis sådan är jag med. Hör när katten (liten) går ner eller uppför trappan.

Finns nog inget att göra åt det. Blir jag väldigt pigg går jag upp och dricker något och läser en bok/ser på tv eller försöker att bara ligga och slappna av i sängen. Ett par veckor när jag var som värst (ungefär i samma vecka som du) så fick sambon sova i gästrummet. Vaknade av att han andades ungefär eller vände sig i sömnen.

Nu på slutet av graviditeten så sover jag ännu konstigare (V40+1), sover i intervaller. I natt sov jag mellan 3.30 -06.15 och sedan tittade jag på morgonnyheterna, var uppe och åt frukost gav hundarna mat etc. La mig igen 11.00 och sov till 13.40. Men nu kan jag ha ett så konstigt sovschema då jag pga BF igår inte arbetar längre.
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Så är det för mig med de nätter jag vaknar vid 04. Inte tusan kan man somna om, blir klarvaken nästan direkt. Senast det hände försökte jag inte ens utan gick upp och surfade runt ett par timmar tills jag blev trött igen. Men dagen blir ju lite pajad av det.
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Jag vaknar oxå oftast en gång per natt, men det är för att jag är kissnödig. Jag lommar iväg till toan direkt, och sen tillbaks till sängen och somnar om igen.

Fast ibland försöker jag somna om UTAN att gå på toa (för jag känner mig inte så himla kissnödig alltid), men då går det inte så bra. Då vaknar jag igen efter fem minuter.

Hjälper det inte om du går och kissar direkt?

Om hjärnan går igång direkt... Hm... Låter jobbigt. Vad vill hjärnan tänka på då? Är det sånt som har med bebisen och graviditeten att göra, eller är det bara pigghet och lust att komma igång med vad som helst?

Min hjärna har inte en enda gång kommit upp till samma "aktivietsnivå" som innan jag blev gravid. Jag känner mig snarare lite avstängd. :crazy:
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Ska prova detta. Jag känner mig inte särskilt kissnödig men jag har märkt på dagtid att jag ibland är det utan att känna det.

Egentligen borde jag få betalt för min nattvaka för jag börjar nästan alltid tänka på jobbet, vilka jag måste komma ihåg att maila och hur jag ska lösa ett eller annat problem. Det är som om min hjärna sätter igång och ta ut koordinater, "vad var jag nu igen", hur kommer dagen att bli och hur ska den planeras. Det är inte en reaktion på stress eller så, snarare att jag är en sån som vill organisera och optimera arbetet... Och slutar jag tänka på arbetet då börjar jag i stället organisera julen och planera vad jag måste köpa på ikea och var vi har julsakerna, etc. Det är därför det krävs TV för att stänga av hjärnan. ;)

I natt fick jag sova hela natten! Halleluja!
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Ja prova o gå på toa med det samma, kan vara musklrna som känner /tror du är mer nödig än vad du är..

kan du inte sova med öronproppar, det gör jag, annars hade jag vaknat av allt!
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Jag tror att du har rätt. Inatt vaknade jag kl 2 av att sambon pratade några ord i sömnen. Somnade inte om förrän nångång efter 4. Trots att jag hade kissat.

Öronproppar på alltså!
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

mino skrev:
Egentligen borde jag få betalt för min nattvaka för jag börjar nästan alltid tänka på jobbet, vilka jag måste komma ihåg att maila och hur jag ska lösa ett eller annat problem. Det är som om min hjärna sätter igång och ta ut koordinater, "vad var jag nu igen", hur kommer dagen att bli och hur ska den planeras.

Det där känner jag igen. Jag kan ibland ha huvudet fullt med olika trådar som jag inte "vågar" släppa. Men för mig hjälper det om jag skriver ner dem. Jag har små lappar både på jobbet och hemma. Även för småsaker som t ex kopiera det där pappret, fråga Lotta vad hon egentligen menade när hon sa.... o s v.

Kanske kan du pröva att ha ett kom-ihåg-block vid sängen?
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Har oxå detta problem (v 17). Jag kör med att lägga mig tidigare. Sover så mycket bättre på kvällen och om jag vaknar vid 5 tiden har jag i alla fall fått nästan alla mina timmar. Min man tycker att jag är jätte tråkig, men nu när det är snö ute är de jätte mysigt att gå ut och fixa stallet redan vid 6 på morronen. :)
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Jag upplevde att jag behövde sova lite mindre under graviditeten, vaknade också lite extra mycket (fast mest för att gå på toa, dock bara en gång och två de sista veckorna). Däremot blev jag inte tröttare, utan tvärt om verkade kroppen ha fått mer krafter så jag orkade det ändå.

Jag fick för mig att det berodde på att kroppen började ställa in sig på att vara vaken på natten (för att amma). Kan ju ha varit så.

Mitt tips är också öronproppar. Jag är som Pavlovs hundar när det gäller öronproppar - även om det inte är ljud som håller mig vaken är jag så tillvand på proppar att jag somnar bara jag pluttat in dem i öronen. :)
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Jag håller med dig om att man orkar mer på mindre sömn. Dock är det hemskt att somna om och precis gå ner i djupsömn innan klockan ringer, man känner sig groggy hela dagen. Överhuvudtaget känns det jobbigare att inte få vakna för egen maskin just nu. Hellre vakna vid 4 och hålla mig vaken (även om det är supertrist att vara vaken när resten av världen sover) än att sova en hel natt och väckas av en höjljudd klocka vid 7 känns det som.
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Hi hi, vänta tills du får barn. ;) Då börjar man inse att sömnen verkligen går i cykler med drömsömn och djupsömn. Jag sover som bäst runt ett-två-tiden har jag insett men det verkar Sara inte bry sig det minsta om... Man är totalgroggy när man vaknar. Snacka om högljudd väckarklocka!
 
Sv: vaknar på nätterna (gravid)

Lånar knapp. Idag vaknade jag 0530 och var klarvaken, trots att vi la oss ganska sent igår. Bara att gå upp och börja dagen! Värdelöst att ligga kvar och snurra runt. Tur att man är morgonpigg i vanliga fall med!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 636
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 112
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 712
Senast: Linn-Nora
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 927
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp